Ja, jeg er jo så én af dem, der er glad for at bo i Sverige...
Jeg er enig i, at man ikke skal flytte pga billig husleje eller udsigten til at få 2 BMW´er i carporten... Det er en del af pakken, men hvis ikke man har lyst til at lukke en anden kultur ind, så får man hurtigt nok!
Da vi flyttede - med to børn på hhv. 2 år og 5 mdr. - var planen, at vi skulle blive i min. 5 år. Planen var også, at vi med tiden skulle gøre op med os selv, om vi ville have børn, der hører til i Sverige eller i Danmark - og flytte tilbage til Danmark igen, når de er i begyndelsen af teenageårene, hvis ikke vi var parate til svenske børn. I dag er de 6 og 4 år, vi har det godt, som vi har det - og om vi flytter til Danmark igen er stadig et åbent spørgsmål.
Jeg er selv opvokset tosproget (dansk & tysk) og ser tosprogethed som en gave - en indgangsbillet til at forstå, at man udtrykker sig forskelligt om forskellige ting på forskellige sprog, og en billet, der åbner døre til andre sprog og andre kulturer senerehen. Og det er en gave, jeg nu kan give mine børn. De er begge fint tosprogede, den store havde dog nogle startproblemer, jeg ikke havde regnet med - det var ikke nemt for ham, da han var to og netop havde taget hul på at kommunikere med ord, at man så ikke forstod ham i hans nye vuggestue. Men han tog revanche: Som 4-årig fik han en ny pædagog, der troede, han var et svensk barn, indtil hun hørte os voksne snakke...
Hvor vi bor er der mange danske børn. D.v.s. at børnene har både et aktivt dansk og et aktivt svensk sprog. De føler sig heller ikke anderledes - der er jo mange som dem. Og det er heller ikke fordi det først er nu, der er flyttet danskere til Malmø: Den stores bedste legekammerat, en nabo, har en dansk farmor - og man hører også andre ældre mennesker tale dansk; der var vist en kriseperiode omkring 1960, hvor mange fik arbejde i Sverige i flyttede over sundet.
Vi har ikke et øjeblik overvejet dansk børnehave (dem har jeg iøvrigt aldrig hørt om) eller anden skole end den lokale. Der findes en dansk-svensk skole, men ungerne får også modersmålsundervisning (altså dansk) på den lokale skole. Og samtidigt med at det selvfølgelig er fint at sørge for, at børnene kan klare sig på dansk, hvis vi skulle flytte tilbage til Danmark, så er det jo her vi er og her vi hører til nu.
Blandt de ting, jeg er glad for i Sverige, er at børnene får mad i børnehave / skole - indtil de er voksne: God mad, fællesskab & variation. Jeg er også glad for større rummelighed overfor andre kulturer og større fokus på ligestilling kønnene imellem.
Irriteret bliver jeg ind imellem på, at det er besværligt at forholde sig til to skattesystemer, to sundhedssystemer, to banker osv. - det er ikke altid nemt at gøre tingene rigtigt. Og man skal brige lidt ekstra energi ind imellem, fordi tingene fungerer anderledes her end i Danmark.
M.h.t. gode steder at bo, så synes jeg, at I dels må tænke på afstanden til broen, dels må prøve at finde et kvarter, hvor der bor børn på jeres børns alder - det har vi her hos os, og det har åbnet mange døre!
Held og lykke med beslutningen - du kan skrive og spørge, hvis du har brug for nogle helt konkrete svar...
Anmeld