Jeg går helt sikkert ind for faste rammer - og har gjort det siden ungerne var små. Men selvfølgelig stiller jeg helt andre krav til min 6-årige nu, end jeg gjorde før han blev ét år, og også end jeg gør til min 4-årige. Og det er svært at beskrive helt præcist, hvad forskellen består i.
M.h.t. mad, så kan småbørns maver slet ikke fordøje det grove rugbrød som vi voksne har godt af. Der er altså ingen grund til at tro, at dit barn har specielt godt af rugbrød. Når hun ikke gider spise det, så find noget andet sundt i stedet. Madsmag udvikler sig jo også, og så længe pigen ikke spiser det samme som jer voksne, kan du bare give hende noget, som hun er glad for. Efter at hun er fyldt et år, og når hun spiser det samme som jer, er sagen en anden.
M.h.t. søvn, så tror jeg på faste sengetider og rytme. Jeg har i høj grad holdt fast i, at børnene har faste sengetider og hjulpet dem til at falde i søvn på det tidspunkt. Men det er ikke det samme som at der ikke har været aftner, hvor 'noget' har været i vejen, så de havde behov for at komme op igen efter putningen. Børn har godt af at hjælpes til god nattesøvn, og det betyder, at man skal holde fast. Men de udvikler sig jo også, så det er vigtigt at man er åben for, hvad der sker i dem, og ikke tromler igennem med noget, der passer til det behov, de havde for en uge eller en måned siden men ikke har mere nu. Og hvor grænsen går mellem at zappe rundt uden linje og at gøre undtagelser for barnets skyld - det er noget, man kun selv som mor & far kan fornemme.
Anmeld