Hvornår kan man opdrage en baby?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.755 visninger
16 svar
0 synes godt om
6. august 2010

Spunk-vb

De sidste par uger har spunken ikke villet spise rugbrød. I starten tilskrev vi det en ny tand som tilsyneladende var øm, og lod hende derfor få grød i stedet. Men det hænger stadig ved, også selvom hun igen tygger sin aftensmad uden problemer. Man kan jo ikke tvinge hende til at spise, og jeg har heller ikke lyst til at prøve, så hun får bare frugt i stedet. Men - på et eller andet tidspunkt begynder man jo at sige til børn, at der er rugbrød (eller hvad man nu serverer) og hvis de ikke vil have det, så får de ikke noget. Men hvornår er det? Synes stadig at hun er for lille, men er bange for at jeg altid vil synes at hun jo bare er en lille pige. Her til aften ville hun f.eks. heller ikke sove. Vi prøvede flere gange, men det endte med at hun kom op fra sengen igen 3 gange, og fik lov til at lege lidt på stuegulvet og sidde lidt hos os. I skrivende stund er hun (7-9-13, krydser fingre, banker under bordet) vist endelig faldet i søvn. Men på et tidspunkt skal hun jo også lære at når man bliver langt i seng så er det sengetid, og så kommer man ikke op igen. Lige nu virker det bare så formålsløst at lade hende ligge i sengen og brokke sig, for det får hende ikke til at falde i søvn. Er bange for at være 'for flink' og komme for sent i gang, men er også bange for at være for hård ved en lille baby som ikke forstår noget af det. Så mit spørgsmål er egentlig bare: Hvor gammel skal ens barn være før man kan opdrage det? Som i nok kan forstå, så ved jeg faktisk intet om børn :blush:

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. august 2010

Det er stadig mig-vb

Jeg tror på, at hvad man giver godt, kommer godt igen. Jeg har også altid givet mine børn løse tøjler, taget dem op hvis de ville op, og givet dem frugt hvis de ikke ville have brød osv. Og gør det stadig! Hvis der er noget de ikke har lyst til, jamen så tilbyder jeg bare noget andet. Hovedsagen er at de er glade og ser madsituationerne som noget hyggeligt og rart, og ikke ikke føler det er en kamp om hvem, får hvem til at spise hvad, og hvornår. Personligt har jeg det på samme måde, jeg kan godt stå og lave fiskefrikadeller til familien men egentlig hellere have lyst til en ostemad - og så spiser jeg den istedet. Så jeg ved desværre ikke hvornår man begynder at opdrage et barn til at spise noget bestemt, for jeg er selv sådan lidt løs på området, og meget fleksibel mht børnenes forskellige madvaner/lyster. :)

Anmeld

7. august 2010

Johannamor-vb

Jeg går helt sikkert ind for faste rammer - og har gjort det siden ungerne var små. Men selvfølgelig stiller jeg helt andre krav til min 6-årige nu, end jeg gjorde før han blev ét år, og også end jeg gør til min 4-årige. Og det er svært at beskrive helt præcist, hvad forskellen består i. M.h.t. mad, så kan småbørns maver slet ikke fordøje det grove rugbrød som vi voksne har godt af. Der er altså ingen grund til at tro, at dit barn har specielt godt af rugbrød. Når hun ikke gider spise det, så find noget andet sundt i stedet. Madsmag udvikler sig jo også, og så længe pigen ikke spiser det samme som jer voksne, kan du bare give hende noget, som hun er glad for. Efter at hun er fyldt et år, og når hun spiser det samme som jer, er sagen en anden. M.h.t. søvn, så tror jeg på faste sengetider og rytme. Jeg har i høj grad holdt fast i, at børnene har faste sengetider og hjulpet dem til at falde i søvn på det tidspunkt. Men det er ikke det samme som at der ikke har været aftner, hvor 'noget' har været i vejen, så de havde behov for at komme op igen efter putningen. Børn har godt af at hjælpes til god nattesøvn, og det betyder, at man skal holde fast. Men de udvikler sig jo også, så det er vigtigt at man er åben for, hvad der sker i dem, og ikke tromler igennem med noget, der passer til det behov, de havde for en uge eller en måned siden men ikke har mere nu. Og hvor grænsen går mellem at zappe rundt uden linje og at gøre undtagelser for barnets skyld - det er noget, man kun selv som mor & far kan fornemme.

Anmeld

7. august 2010

Spunk-vb

Hun får ikke groft rugbrød, men det mørke uden kerner - og har med stor appetit spist det i 1½-2 måneder. Og de dage hvor vi får noget egnet får hun vores mad. Mht. til sovning, så har vi et fast putteritual og fast sengetid, og det fungerer godt de fleste dage - nogle dage vil hun bare ikke sove. Men alt kan vel ikke sættes i skema...

Anmeld

7. august 2010

Heidi Nielsen-vb

Ja altså nu kan jeg jo ikke lige huske hvor gammel din lille spunk er....men....vi er først begyndt på det der med at man spiser hvad der kommer på bordet eller også må man gå sulten i seng nu....og den store basse er 3,5 år gammel...... Og efter vi er begyndt på det ja så er han sørme begyndt at spise næsten alt hvad der kommer på bordet både kød, fisk, og grønsager.... Men om kan state før....det ved jeg så ikke....

Anmeld

7. august 2010

Signe1704-vb

Du skal slet ikke starte endnu. Faste rutiner er godt, men nogle gange holder det bare ikke og så må man give sig og tage dem op eller tilbyde dem noget andet mad. Jeg har lige taget mig selv i at tro at vores søn skulle spise hver 3. time (han er lige fyldt 1 år). Mange gange gad han ikke og sad bare og smed med maden. Nu giver jeg ham kun 'rigtig' mad 3 gange om dagen (når vi andre også spiser) og ellers bliver han tilbudt noget frugt og f.eks et stykke knækbrød eller noget. Pludselig spiser han godt (og pænt :lol: ) til måltiderne. Jeg tror måske du skal prøve at lade spunken bede om mad, så hun når at blive rigtig sulten. Håber det kan hjælpe. Hos os kom det nærmest fra dag til dag at han skulle have færre måltider.

Anmeld

7. august 2010

Spunk-vb

Måske har du ret i at hun skal bede om det. Har bare holdt mig til den rutine som har fungeret godt i nogle måneder, men hendes appetit har åbenbart ændret sig. Selvom man skulle tro at den ville være større nu hvor hun kravler lader det til at være omvendt.

Anmeld

7. august 2010

Signe1704-vb

Spunk skrev:
Måske har du ret i at hun skal bede om det. Har bare holdt mig til den rutine som har fungeret godt i nogle måneder, men hendes appetit har åbenbart ændret sig. Selvom man skulle tro at den ville være større nu hvor hun kravler lader det til at være omvendt.
Jeg tror at det er fordi 'rigtig' mad mætter på en anden måde end grød. For jeg mente nemlig det samme :P

Anmeld

8. august 2010

Det er stadig mig-vb

Spunk skrev:
Det kan også være hun bare er træt af rugbrødet, så måske skulle du prøve med en anden slags i en periode. Her har vi haft gode erfaringer med bondebrødet (du ved dét i de ovale skiver!), når de kørte lidt døde i rugbrødet, og det har altid virket. Min den 7 årige kan SLET IKKE lide rugbrød (og har aldrig kunne lide det), men han kan engang imellem spise lidt af bondebrødet... Det kan bla købes i Netto, og er måske et forsøg værd.

Anmeld

8. august 2010

Kirle-vb

Jeg mener at man opdrager ved eksempel så i princippet opdrager man så hele tiden :) Men mht. mad og søvn, så mener jeg at man kan bestemme rammerne men ikke indholdet. Forstået på den måde at du kan bestemme hvornår det er spisetid, at man skal sidde ved bordet, men ikke at man også skal spise, fordi det er barnet selv der ved om det er sultent, hvad det vil spise osv, og det samme med søvn, jeg kan bestemme rammerne men ikke indholdet. At h*n ligger i sin seng når det er sengetid mm men ikke at h*n sover - det kan kun de selv. Måske som Helene foreslår noget bondebrød? Det brugte vi også meget og så hvis hun er kørt træt i rudbrødsmadder jamen så ville jeg sige herregud da så får hun da grød hvis hun hellere vil det :)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.