Du gør ingenting forkert. Din datter udvikler sig bare...
Du vil rigtigt gerne gøre det hele efter ur og lagt i skema - det er bare ikke muligt med en baby. Jo, du kan opnå en rytme, der gælder en uge eller to, men gudskelov ikke meget mere, ikke konsekvent hele døgnet rundt med alting. Og jeg mener rent faktisk 'gudskelov', for barnets skiftende rytme er jo tegn på, at hun udvikler sig. Men det er en udfordring, fordi du aldrig kan være helt sikker på, at du kan planlægge noget.
Tigerspring har jeg oplevet meget tydeligt hos mine to børn: De har tydeligt været utrygge, umulige, klynkende, småtspisende, utilpasse, overtrætte (uden at kunne sove) osv. Ud fra din beskrivelse af din pige synes jeg ikke, at hun virker 'umulig' nok til at jeg er sikker på, at det er det - men jeg husker også at tigerspringsreaktionen blev mere voldsom, jo ældre babyen blev.
Jeg synes, at det er synd, at du er så usikker på din rolle som mor for den lille pige. Det er synd, at du så gerne vil lægge alting i skema og er så opsat på at hun skal blive ældre, så du kan gøre det. Prøv at nyde den lille baby, som hun er NU. Se hende som hun er, aflæs hendes reaktioner i stedet for at måle dem med, hvad andre siger eller med hvordan du gerne vil have hende til at være. Tag det hele lidt mere afslappet. Faktisk synes jeg, du skal tage en snak med din sundhedsplejerske - ikke om den lille pige men om dit samspil med hende.
M.h.t. tigerspring, så kan jeg anbefale bogen '60 vidunderlige uger' - der kan du regne ud præcis hvornår tigerspringene kommer, så du kan få sikkerhed for, om det 'bare' er et tigerspring, eller om du skal finde forklaringen på dit 'umulige' barn andre steder.
Anmeld