A-kasse og fagforening er to vidt forskellige ting.
A-kassen bør man være med i for sin egen skyld, præcis som man har en forsikring, for hvad nu hvis man bliver arbejdsløs? For at skære det ud i pap, så får du - hvis ikke du er medlem af en A-kasse - ikke en øre i nogen som helst form for støtte, hvis du bliver arbejdsløs, og hvis din mand har indtægt, I har friværdi i huset, I ejer bil osv. Du skal have brugt alt af værdi, inden du har ret til kontanthjælp. Jeg ved ikke, hvordan det ser ud m.h.t. arbejdsløshed i dit fag, men man har bekymringer nok, når man står uden job - akutte økonomiske problemer behøver ikke komme oveni.
Fagforeningen bør man være med i
* af solidaritet (for de andres og din egen skyld): fordi det danske aftalesystem bygger på, at det er de store traditionelle fagforeninger, der forhandler overenskomst. Selvfølgelig har ikke alle et job, der tydeligt er dækket af overenskomst, men løn- og arbejdsforhold 'smitter' jo fra område til område,
* for din egen skyld: fordi fagforeningen er din støtte, hvis du bliver fyret eller der er andre alvorlige problemer på din arbejdsplads - der er advokater tilknyttet, der har lige præcis de nødvendige specialer.
Hvilken fagforening, du vælger, afhænger af holdninger først og fremmest. Jeg selv kunne aldrig finde på at vælge én af de 'gule', selvom man kan spare penge. For det første har en gul fagforening ikke meget med solidaritet at gøre, og det er vigtigt for mig. For det andet er der adskillige eksempler på, at man får, hvad man betaler for: Man får simpelthen bedre rådgivning og støtte hos de traditionelle fagforeninger. (Et eksempel: Min svoger blev fyret og efter et par måneder stoppede lønudbetalingerne. Min fagforening havde lånt mig de penge, der manglede, indtil de var færdige med at køre sag mod den tidligere arbejdsgiver på mine vegne - hans fagforening lånte ham ikke noget, de hjalp ham ikke engang med at få de penge, som han havde krav på, så han fik dem aldrig... Dårligt sparede penge...)
Så derfor: Skynd dig at tænke over, hjvor du skal melde dig ind, og gør det så! Husk at du først er dagpengeberettiget efter du har været A-kassemedlem i et år(?).
Anmeld