Synes mange af bøgerne om dette emne kan være ok - det gælder jo om at tage dét man kan bruge, og ikke efterleve dem slavisk.
Har tygget en del af dem igennem under mit studie.
Bruger også Marte Meo i min opdragelse - men tænker ikke så meget over det mere, det er blevet en naturlig tilgang til tingene.
lib1982 skrev:
Lyder lidt som noget af det vi gør - hvor vi bare spørger tilbage hele tiden (altså uden video)... altså så'n lidt 'hvad udløste du drak' - 'okay, hvad udløste så det'... altså så man finder ind til kernen, som faktisk ofte er en helt anden end man tror!
Så altså Video er pædagogisk marte meo og marte meo er så_________???
Synes ikke helt man kan sammenligne Marte Meo med at spørge tilbage hele tiden.
Marte Meo går mere ud på, at plukke alt det positive ud, og arbejde med dét - og ikke fokusere på det negative.
Da min datter var helt lille, ville hun IKKE have ske-mad - hun nægtede at åbne munden, eller også spyttede hun det bare ud.
Min SP var ved at lave opgave i Marte Meo, og spurgte, om jeg havde lyst til at deltage med videofilm og analyse.
Det sagde jeg ja til, for jeg var ved at være desperat :woohoo:
Første gang ville hun optage en puslesituation - hvilket jeg syntes var BS, for det havde jo ikke en dyt med mad at gøre.
Da jeg undrede mig højlydt, sagde hun, at vi jo godt vidste, at spisesituationerne var 'fiasko', så det var der jo ingen grund til at vise.
Senere optog jeg selv en legesituation - og så det så sammen med SP hvor hun så kommenterede små bidder.
Det viste sig faktisk efter et par gange, at jeg var 'en hurtig mor' og min datter var 'et langsomt barn' (ikke noget med intelligens).
Det eneste våben hun havde var at lukke munden - og det var særdeles effektivt!!!
Jeg havde ekstremt dårlig saamvittighed over, at hun ikke fik nok at spise, da jeg ammede hende - så bagefter lå det dybt i mig, at hun ALDRIG skulle mangle noget mere. ...og hun skulle have alle behov opfyldt i en fart.
Noget så uskyldigt som en puslesituation blev nærmest gjort til et helvede, fordi jeg ville gøre det så godt som muligt og hurtigt.
Videoen afslørede i slow motion, at jeg næsten ikke havde øjenkontakt med hende, fordi jeg havde travlt med at finde klude, lave vand, finde bleer osv.
...og hurtigt skulle det jo gå - for hun skulle i hvert fald ikke vente på noget mere...
Det var faktisk rystende at se på video - for jeg troede faktisk, at jeg så på hende hele tiden.
Udover at tage den med ro og sætte ord på alle handlinger, gjorde jeg ikke andet - og inden længe spiste hun ALT.
Hun gik fra vælling til kartofler, gulerødder (ikke mos)og et stk. medister fra den ene dag til den anden.
...endelig fik hun 'råbt mig op' :blush:
Marte Meo handler også meget om, at sætte ord på alle handlinger - så barnet kan følge med i hvad det sker.
Jeg begyndte selvfølgelig at bruge det i alle andre gøremål også, og det resulterede i et glad og tilfreds barn, der vidste hvad der foregik omkring hende - og oveni også meget tidligt begyndte at tale ;)
Anmeld