Så har jeg været til forældremøde igen og det ser åbenbart værre ud i min datters klasse end formodet.
Jeg har godt bemærket at hun har været ked af det og følt sig lidt udenfor og gerne ville være en af 'de seje' men det viser sig at klassens problemer er større end jeg troede.
Kort sagt er alle piger super opmærksomme på deres tøj, musiksmag, tv-smag, madpakker, vægt, ja stort set alt. De er 9-10 år gamle, så det er (også ifølge lærerne) lidt tidligt for den slags konflikter.
Der er et benhårdt hierarki blandt pigerne og de bruger uendeligt meget energi på at holde fast på deres pladser, finde ud af hvem der er inde og ude, holde i hånd og konsolidere hvem der er 'hjerteveninder' osv osv.
Derudover er der en masse uheldige lege og måder at være sammen på. Grimme sms'er der bliver sendt til hinanden (gerne lige før sengetid), lege 'Paradis Hotel' i frikvarteret, hvor de stemmer hinanden hjem og stemmer om hvem der er lækker og ulækker og flot og grim etc.
Heldigvis er det en flok fornuftige forældre, så vi er alle indstillet på at gøre noget. Foreløbig har vi aftalt
Trivselsmøde hver måned for forældrene, hvor vi tager en runde og hører hvordan det går med de enkelte børn. På den måde kan vi få en fornemmelse af hvad temperaturen er i klassen, hvilke børn der har det svært for tiden og hvem der føler sig meget udenfor. Det er svært, når man ikke følger dem i skole længere og heller ikke er så meget på fritten at vide hvordan tingene ser ud
Micro-management blandt forældrene, forstået på den måde at vi ringer til hinanden hver gang vi hører fra vores børn at der har været konflikter som der ikke har været voksne inde over. Både når det er vores eget barn og når det er kammerater, barnet fortæller om. Vi bliver nødt til at vide hvad vores unger render og laver og jeg ville i hvert fald blive glad for at blive informeret, hvis min datter sendte grimme sms'er til nogen.
Lærerne taler med børnene enkeltvis for at få den uredigerede version af hvordan de har det. I forvejen har de haft mægling i pigegruppen og de snakker i klassens tid, men det er nok ikke det hele der kommer frem der. For at lærerne får tid til dette, kommer de forældre, der kan og er vikarer i klassen imens.
Klassereglerne om at alle skal have lov at være med i legene og man ikke må sige nej til de samme hele tiden, udvides til at gælde i fritten. Det er kun de næste par uger, for så går de jo på sommerferie og næste år er de i klub. Vi vil bare gerne at alle går på sommerferie med en god fornemmelse i maven.
Lærerne mente at der var enkelte børn, der næsten var udsat for mobning og blev holdt meget udenfor og jeg kan ikke bære at det foregår i min datters klasse. Der skal ikke sidde nogen om 20 år og ikke vil med til gensynsfest fordi deres tid i folkeskolen var frygtelig. Ikke fra mit barns klasse!!
Vi har i forvejen legegrupper men det fungerer ikke så godt. Er der nogen der har andre ideer til hvad man kan gøre for at fremme trivsel, rummelighed og forståelse i klassen?
Anmeld