Skole-hjem samarbejde

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.165 visninger
11 svar
0 synes godt om
31. maj 2010

kongster-vb

Jeg har jo en datter i 3. klasse - snart 4. (gisp!). Der er et intranet som vi forældre kan logge på og læse beskeder, månedsbrev etc. På det sidste synes jeg dog jeg har fået nogle mærkelige beskeder. Fx 'Dit barn har været indenfor i et frikvarter hvor hun skulle have været udenfor. Venligst tal med hende om det' (det var noget anderledes formuleret, men meningen var den samme). Er det bare mig, eller er det noget pjat at inddrage forældrene i? Jeg synes jo det er en mindre ting og i hvert fald en sag mellem min datter og læreren. For det første er det ikke jordens største forbrydelse og jeg kunne jo få beskeder af den slags hver dag, hvis det er detaljeniveauet ('din datter talte i timen', 'din datter drillede sin sidekammerat', 'din datter glemte at sætte sin stol op') For det andet synes jeg det underminerer lærerens autoritet, at hun 'sladrer til din mor' for en mindre ting, som ikke kræver forældres indblanding. Hvis min datter mobbede andre, røg hash bag cykelskuret eller stjal af klassekassen, var det da helt sikkert noget jeg gerne ville vide, men at hun gemmer sig i klassen når det regner synes jeg altså læreren burde klare selv. Hvornår bør læreren involvere forældrene? Hver gang eller kun ved store ting? Når der fx ikke er lavet lektier? Eller hvad?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. maj 2010

Charlotte d. 17.-vb

Jeg synes også, det lyder som bagateller. Hvis der kommer mange af den slags beskeder, tyder det måske på, at læreren - eller lærerne - mener, at der sker lige lovligt meget omkring din datter generelt - men så synes jeg altså også, de har pligt til at kontakte dig og oplyse, at det er dét, det handler om.

Anmeld

31. maj 2010

MAMMARAZZI-vb

Vi har også intranet, som blir benyttet til meddelelser - og erstatning for kontaktbog. Det fungerer fint. Synes det er lidt overilet at skrive, hvis det 'bare' er fordi hun har gemt sig i klasseværelset, fordi det regnede - det er der såmænd mange voksne der også kunne finde på :P Dén skulle læreren selv have klaret. Hvis det er fordi din datter har oversvømmet toilettet eller lavet noget andet ballade (ikke at jeg tror det :cheer: ), så kunne læreren have brugt intranet til en besked, og en anmodning om en snak ang. din datters aktiviteter.

Anmeld

1. juni 2010

Frede-vb

Det synes jeg også er noget pjat, men det er desværre blevet ulempen ved intranet. Nu skal forældrene pludselig involveres i alt. Jeg er jo selv lærer, og standardkommentaren, når/hvis man påpeger noget over for forældrene fx til skolehjemsamtalerne, lyder uden undtagelse: 'Hvorfor har vi ikke fået noget at vide om dét noget før?' - jeg tror, det er for at undgå denne bebrejdelse, at det nu er kommet til denne overinformering fra lærere til forældre. Jeg er kun faglærer, så det er begrænset, hvor meget forældrekontakt, jeg har i forhold til klasselærerne, men jeg hører tit mine kollegaer tale om, at 'nu er forældrene informeret, så har jeg min ryg fri'.

Anmeld

1. juni 2010

Soap-vb

Jeg syns godt nok også det er noget pjat og tænker om det måske var en ide med en samtale om jeres forventningerne til hinanden vedr samarbejdet og intra i det hele taget ?

Anmeld

1. juni 2010

Opus-specialist-vb

Vi har også intranet - gid de dog gad bruge det oftere *grr* Til gengæld har jeg frabedt mig sedler om en glemt bog, snak i timen, glemt gymnastiktøj (???) osv. Jeg nægter at skrive under på dem og kan derfor ikke se, hvad jeg skal med dem. Har de et problem, så kan de samle sammen, når det er noget STORT. Petitesser, som jeg ikke behøver indblandes i, det kan de stikke op, hvor de er højest, når de plukker jordbær!

Anmeld

1. juni 2010

Pia S-vb

Jeg synes, det kommer meget an på, hvilke aftaler man har. Vi har på et tidspunkt brugt intra som 'sladrecentral', da der var store problemer i drengegruppen. Intet var for småt! Det gjorde, at vi alle kunne tale med vores drenge om de episoer, som havde været der i løbet af dagen. Det er stoppet nu og drengene har det fint sammen igen. Men at blive inde i et frikvarter - det er altså under min bagatelgrænse!

Anmeld

1. juni 2010

kongster-vb

Frede - det har du nok ret i. Der kan sagtens være forældre som synes det er vigtigt at få den slags at vide. Jeg synes bare det underminerer læreren lidt, at hun ikke selv klarer det med min datter, men skal få mig til at 'tale med hende om det'. Ligesådan med lektier. Jeg vil naturligvis gerne høre hvis datteren er meget bagud og jeg skal hjælpe hende med at huske sine ting, men generelt mener jeg at lektier er en sag mellem læreren og eleven. Én gang hvor min datter absolut ikke ville lave sin ugeopgave, så sagde jeg faktisk til hende, at så kunne hun jo lade være. 'Nej, så bliver læreren sur' sagde tøsen. 'Ja, så du kan vælge at dovne den nu og have en sur lærer i morgen eller lave lektierne og have en glad lærer i morgen, men valget er dit', svarede jeg. Hun valgte at lave lektierne :-)

Anmeld

1. juni 2010

Det er stadig mig-vb

Vores forældreintra, benyttes kun til månedsbreve, samt huskesedler som ''ingen gymnastiktøj i morgen'' osv.... Vi har en klar aftale om, at ris og ros IKKE skal foregå på skrift, men skal meddeles mundtligt ved skole-hjem samtalen. Er der noget der haster, så ringer læreren hjem i det tidsrum man har angivet. Og viseversa. Jeg er nu aldrig blevet ringet op. Til gengæld er jeg VIIIILDT begejstret for elevintra, og synes det er så fantastisk at man kan følge med i undervisningen selvom barnet er syg/på ferie ect. DET er fandeme smart!!!!

Anmeld

1. juni 2010

Lars F-vb

kongster skrev:
Fx 'Dit barn har været indenfor i et frikvarter hvor hun skulle have været udenfor. Venligst tal med hende om det' (det var noget anderledes formuleret, men meningen var den samme).
Åh - sådan nogen breve får jeg osse. 'xx kom ikke op til 3. time da klokken ringede idag' - og jeg tænker, så sig dog til hende, at der skal hun fandeme. Der hjælper da ikke nogen at hive mig ind som bussemand. Hvis noget ikke er i orden, skal beskeden gives med det samme - og ikke senere af én der ikke er part i det. Læreren er nødt til at tage ansvar der. Iøvrigt syn's jeg ikke det er 'skole-hjem samarbejde'. Hvis der er er problem, skal der er dialog til om hvordan det tackles. Det er samarbejde. Men skolen skal skabe sine egne rammer og have autoritet til at gøre dem tydelige og gøjre det klart hvornår en adfærd ikke er iorden. Der skal jeg så til gengæld nok være med til at gøre det tydeligt, at i skolen gælder skolens regler. Vi skal lære børnene at forholde sig til og kunne indgå i den sammenhæng de er en del af - og at kunne tage de valg der hører til og selv tage konsekvenserne af de valg de træffer. Ikke at 'gøre hvad fatter siger' - det kommer der ikke noget nyttigt ud af.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.