Hvor længe kan børn dele værelse?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.081 visninger
7 svar
0 synes godt om
7. maj 2010

Webredaktøren-vb

Jeg bor jo som bekendt i en lejlighed, så børnene deler værelse, der dog er af rimelig størrelse. Hvor længe mon det går? :blink: Jeg er klar over, at i gamle dage boede man gerne otte personer i en lille københavnerhybel på 40 m2, men hvad er jeres erfaringer i denne tid? Er det godt for børn at dele værelse, eller har den store på seks år snart 'krav' på sit eget værelse? :huh: ... det skal lige siges, at ingen af dem pt. har problemer med at dele værelse, så kan man mon opdrage dem til at nyde at dele, eller får de før eller siden stort behov for privatliv og mulighed for at lukke døren?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. maj 2010

Signe1704-vb

Jeg har en veninde hvis børn er 11 år og 18 år og de har altid delt værelse og gør det stadig. Den store dreng er vist lidt irriteret over det efter han er startet i gymnasiet, men ellers har han aldrig brokket sig over at dele med lillesøster. Det synes jeg er ret utroligt og jeg er ikke helt sikker på at du skal satse på at det holder så længe :laugh: Tror du ikke det går fint et par år endnu?

Anmeld

7. maj 2010

Soap-vb

Den er svær men det er helt og holdent en forældre vurdering :) Mine brødre delte værelse til de flyttede hjemmefra uden problemer, der var heller ikke meget plads og for at ha´en smule privat liv fik de stillet en slags skærm væg op som jo også kan bruges til ophæng af collage og plakater for et personligt præg :)

Anmeld

7. maj 2010

Spunk-vb

Jeg delte med min søster til jeg var 7-8 år. Og kan huske at jeg til sidst syntes at det var irriterende. Hvis spunken får en mindre søskende forestiller jeg mig at de skal dele værelse til hun er 6-7 år. Det afhænger vel en del af børnenes temperament (og måske også om de er samme køn) hvor længe det med at dele går.

Anmeld

7. maj 2010

Johannamor-vb

Jeg havde forventet at mine unger ville være glade for at dele værelse i mange år - min søsters unger sov sammen indtil pigen blev teenager på trods af at de havde hvert deres værelse. Men vi var nødt til at droppe tanken om fælles værelse allerede da vores unger var 2 og 4: Drengen var træt om aften og havde brug for søvn. Pigen sov stadig middagslur og havde brug for at snakke / synge sig selv i søvn, når de kom - samtidigt - i seng. Det hele endte i en masse grinefnidder, der udviklede sig til gråd, skældud og ballade - og efter et par uger flyttede vi pigen (midlertidigt) ind på eget værelse. Med det samme sov begge fint - og så var de vant til hvert deres værelser. De hygger sig fint sammen, når de deler værelse i ferier men ellers har de hvert deres. Selv har jeg delt (et stort) værelse med min lillesøster til jeg var 9 og hun var 5. Jeg husker, at det var irriterende, at hun larmede, når store og fornuftige jeg skulle sidde med mine skolebøger. Jeg husker også, at vi havde delt værelset op i hendes og min del - og at det gav i hvert fald nogen ro. Mon ikke det her viser, at der ikke findes faste regler? Børn er forskellige, de fysiske forhold er forskellige - og man må prøve sig frem indenfor de muligheder, man har...

Anmeld

7. maj 2010

Caidas-vb

Foreløbig deler pigerne værelse; de er jo også tvillinger på 3½ år. På et tidspunkt skal de have hver deres værelse, mest fordi den ene er mere ordensmenneske end den anden, og det altid er den ene der rydder op. Vi har dog talt om at inddrage 'rodekontoret' til de kan sove, så de kan få deres nuværende værelse til leg. Da jeg var barn har jeg altid delt værelse med min 2 år ældre bror og 4½ år ældre søster. Det gik ok, men kun fordi vi i sommerhuset havde hver et værelse. Og vi havde 2 stuer, hvor den ene var til spisning og lektier, og den anden med sofaer og hygge.

Anmeld

8. maj 2010

Charlotte d. 17.-vb

Vores delte værelse - alle tre - til den ældste var 7-8 år og fik sit eget. Drengene har så delt værelse indtil for et års tid siden - da var de 10 og 11 år - blandt andet pga. skænderier om ditten og datten, men også, fordi jeg tænkte på, at et barn i puberteten har eller får brug for lidt privatliv. Jeg synes dog ikke, der findes nogle absolutte regler for dette, og i den sidste ende må det alt andet lige være et overflodssymptom, hvis man opfatter det som en menneskerettighed at have eget værelse. En stor fordel ved, at de har hver deres værelse, er, at der ikke længere kan opstå tvivl om, hvem der skal rydde hvad op. ;)

Anmeld

18. maj 2010

Laurie-vb

Mine børn er nu 17, 20 og 22. De er principielt flyttet hjemmefra... dog er min søn i militæret og har sin 'base' her, og min ældste datter pt. hjemløs og har også sin 'base' her. De sover gerne i samme værelse. Det undrer mig... forleden dag havde min datter en veninde, og jeg sagde til min søn, at han jo kunne sove i stuen... men nej, de sov i samme værelse (dog ikke i samme seng). Det er et vanespørgsmål... da de var yngre savnede jeg (og dem nok også), at have flere børneværelse, til når de havde gæster... Kender nogen som har et soveværelse til to børn, og et legeværelse... det er også en fin ordning. Børnene føler en vis tryghed, ved at dele værelse... pudsigt, at det bliver ved :)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.