Min datter går i 2. kl. og har lektier for hver dag. I dansk er lektierne aftalt med læreren, og i matematik må børnene lave det, de har overskud til. Da min datters overskud hvad angår matematik er meget lille, giver jeg hende selv en side for hver dag.
Det er meget begrænset, hvad børn i 1. kl. har for af lektier. Dét, der er godt at satse på i hjemmet, er læsning, læsning og atter læsning. Jo hurtigere og oftere barnet kommer igang med læsning, des bedre.
Når min datter laver lektier, foregår det samtidig med, at jeg laver mad. Hun sidder ved køkkenbordet og kan spørge mig eller hendes far til hvr en tid, hvis hun har brug for hjælp. Matematik synes hun især er kedeligt, så dér bliver vi nogen gange nødt til at hoste op med en skål småkager eller andet - bare lige til at tage det værste med. Det gælder om at gøre lektielæsningen hyggelig og ikke som en træls pligt.
Anmeld