Jamen, selv om danskundervisningen også rummer andre udtryksformer, genrer osv. osv., så er det stadig litteraturen, der 'fylder mest' - og med god grund.
Som dansklærer i overbygningen må jeg jo erkende, at det er umuligt at nå omkring alle 'de store værker' og forfattere med eleverne - og nogle værker er selvfølgelig også bedre egnet til gymnasieelever end til 15-årige i 9. klasse - men det er klart en fordel at være blandt de elever, der kan referere til andre værker end dem, vi når i undervisningen.
Ligeledes kan jeg sagtens konstatere på elevernes skriftlige arbejde, om de har været og er vant til hhv. at få læst højt og at læse - den absolut bedste måde at opnå en god sans for at formulere sig skriftligt er at læse, læse og atter læse.
Jeg synes, at mange unge har et lidt fattigt sprog og ordforråd - og eleverne på min skole kommer endda for langt størstedelens vedkommende fra meget boglige hjem. Og så mener jeg faktisk også, at 'de store fortællinger' giver os så meget med i den mentale rygsæk, at vi i svære situationer kan trække på en vished om, at andre har 'været der' og er kommet videre. Primo Levi mente sågar, at han overlevede KZ-lejren ved at genfortælle Odysséen for en medfange - og Ole Varming kalder god litteratur for 'reserver af glæde', som man kan trække på, når tilværelsen er tung. Reserverne kan selvfølgelig også bestå af smuk musik, gode minder osv. osv. - men jo, jeg tror på, vi kan lære så meget grundlæggende om menneskelivet af litteraturen, at det kan komme os til hjælp, når det ser sort ud.
Så for mig gælder det langt mere end 'bare' skole og uddannelse, når jeg lægger så stor vægt på den del af ungernes dannelse.
Anmeld