Fyy du må altså ik gi mit barn slik?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. april 2010

lib1982-vb

Willysmor skrev:
Jeg nægtede mit barns bedsteforældre at passe ham, før de acceptere at mit barn ikke skulle ha slik, og til sidst acceptere de det, og det hjalp...:) Men kender squ ik lige nogle gode råd indenfor det område :(
Jeg ville gøre det samme, og bedsteforældrene ved at jeg mener det... Havde faktisk diskutionen for mange år siden - 5 år FØR vi fik børn :blink: Jeg skal ikke bestemme alting, slet ikke når jeg ikke er der, og/eller drengene ikke er hjemme, men de skal ikke proppes med slik bare fordi de kan!! Jeg tror ikke på, at det bedste måde at lære børn sådanne ting, er ved at forbyde dem det - min erfaring siger mig, at det betyder, at NÅR de så får lov, kaster de sig frådende over det... 'Alt med måde' ;)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. april 2010

Spunk-vb

Jeg synes, at det er almindelig høflighed at spørge forældrene først, hvis man er sammen - hjemme eller ude. Hvis børnene bliver passet af bedsteforældrene, så må det være op til dem. Hvis jeg har børn på besøg tjekker jeg da også lige med forældrene, før jeg annoncerer at der er ispinde til dessert.

Anmeld

22. april 2010

Willysmor-vb

Man kan feks gi små børn abrikoser, frugtstykker, rosiner, knækbrød, agurk stave i stedet for slik :)

Anmeld

22. april 2010

kongster-vb

Jeg har ofte oplevet at folk spørger, men jeg har til gengæld aldrig sagt nej :-) Jeg er egentlig ligeglad med om de får et par flødekarameller inden aftensmaden. Jeg giver dem det ikke selv (ret ofte ;-) ) men der skal være plads til at det sker engang imellem. Engang vi havde en af datterens kammerater med hjem fra børnehaven og det var februar og mørkt og alle var trætte og stemningen sløv tog jeg alle tre unger med til bageren og købte jordens største fastelavnsboller en halv time inden aftensmaden. Og vi spiste dem med stor fornøjelse og fnisede af fryd over at gøre noget 'forbudt' og selvfølgelig kunne de ikke spise aftensmad, men de talte om det i månedsvis bagefter og min datter kan faktisk stadig huske det, her 5 år efter. 'Dengang vi spiste fastelavnsboller lige inden aftensmaden'... Hvis man gør slik og kager til en fest er det faktisk ligegyldigt for ungerne hvor meget der er. Min svigermor og min mor er formidable til at gøre tre små stykker vingummi til den største forkælelse, så ungerne har fornemmelsen af at 'nu er der virkelig fest' :-)

Anmeld

22. april 2010

Leah-vb

Jeg kan huske for et par år siden hvor jeg serverede min 'altid-et-hit-kanelkage' for pigerne en helt almindelig trist hverdags morgen, hvor vi lige havde brug for et 'kick' til at komme igang med dagen. Det smagte ekstra godt, og de husker det også meget tydeligt idag, selv den mindste som var omkring 3 år på det tidspunkt :) Men sig det ikke til nogen ;)

Anmeld

22. april 2010

kongster-vb

He :-) Pointen er jo at gøre det slik de får til en fest, i stedet for at sige 'jaja okay, så får du den is - men KUN én' eller 'du må tage tre stykker chokolade og så heller ikke mere'. Så sidder ungerne med den der 'øv, vi fik kun én' følelse i stedet for 'yay - vi skal have is'. Enten skal de have slik og is med glæde og begejstring eller også skal de slet ikke have det.

Anmeld

22. april 2010

Signe1704-vb

Åhhh ja hvor har vi kæmpet og gør det til dels stadig. Når vi er hos mine forældre går det hele op i slik og snask. Min mor serverer gerne slik inden frokost, efter frokost og om aftenen. Hertil kommer selvfølgelig dessert i form af is eller lignende og sodavand hele dagen (min søn har fået lov at drikke det til morgenmaden :woohoo: ). Der er faktisk noget at snaske i hele tiden. Jeg er slet ikke fanatisk, men jeg mener at der først og fremmest skal være plads til rigtig mad. Jeg prøver at få det begrænset til dessert og slik om aftenen. Vi er der jævnligt 3-4 dage af gangen, da de bor et stykke væk, og så bliver det altså ret voldsomt. Vores børn har ikke fået slik før de selv har bedt om at smage (og det har været omkring 1½-2års alderen). Lige det har mine forældre nu accepteret. Vi får slik og sodavand om aftenen i weekenden herhjemme og der er plads til enkelte 'smuttere' engang i mellem. F.eks et stykke chokolade eller en is når vi er ude og hyggeshoppe eller lign. Det går helt galt når min søster også er der - så sidder de to store (begge 11 år) stort set og spiser slik hele dagen hvis jeg ikke blander mig. Min søster har en helt anden holdning - det er jo bare lidt (og det kan så godt være en stor pose haribo til hver). Hendes pige på 11 år vejer ca 7 kilo for meget og hendes dreng på 4 er også ved at blive ret rund. Jeg synes det er ret synd at hun ikke begrænser det for hendes datter er ret ked af sin størrelse.

Anmeld

22. april 2010

Johannamor-vb

Jeg tror, mine børn var omkring et år gamle, før de fik slik for første gang - men det er svært at huske, for hvor er forskellen på et lille stykke kage (når nu vi andre fik kage, og når børnene nu alligevel var ved at lære at spise som vi andre) og så en vingummi eller to? At man vil styre sine babyers madvaner har jeg det fint med, men derefter må man slippe kontrollen i et vist omfang. Man kan have en politik med (weekend)slik i begrænsede mængder - og så kan man gøre undtagelser, når der er brug for det. Sidste weekend havde vi en god flok af gadens 1-6-årige unger i vores have - for første gang siden sidste sommer / efterår. Og det var som en lille fest, fordi det var forår og muligt igen at løbe ud og ind hos hinanden. Jeg diskede op med en skål blandet frugt og grønt, med vand... og med et chokoladepåskeæg til hver (af de bugnende lagre, som ungerne opbyggede i påsken), som drengen gemte blandt havens sparsomme grønt, så børnene kunne finde ét hver. Og det var altså et hit! Præcis som det var et hit, da pigen ugen efter glædestrålende kom hjem og fortalte, at hun havde fået en is hos én af legekammeraterne, hvor hun havde tilbragt et par timer. Så ja, mine børn får - også - slik, når jeg ikke ved det. Ligesom jeg giver andre menneskers børn slik uden at spørge om lov først, når børnene er hos mig.

Anmeld

22. april 2010

Hobitten-vb

Ja, det er da sket enkelte gange, at den store er blevet tilbudt slik, uden jeg er blevet spurgt. Men først inden for de seneste år (han er 4) og det har været ok med mig.. Jeg syntes nu folk er gode til at spørge, når det er mindre børn - og tror faktisk slet ikke at jeg har sagt nej på noget tidspunkt.. Min familie er også glad for at dele ud af de søde sager, men de er nu også gode til at det ikke bliver overdrevet meget, og at de ikke fyldes lige inden spisetid. Så det har jeg det fint nok med. Min mor mener jo også, at det er enhver bedsteforældres ret at forkæle sit barnebarn.. ;) Og det er ligeså tit med et sæt nattøj, en dvd eller en ny bil til sandkassen som det er et bolsje eller en is..

Anmeld

23. april 2010

ma08-vb

Puha altid et diskutabelt emne... ;) Jeg synes altså det er lidt for tidligt for min datter på 17 mdr. at få slik. Derimod har jeg intet imod, at hun smager på is, kage o.l. Svigermor har en enkelt gang givet hende et stykke slik at sutte på, hvilket selvfølgelig resulterede i, at ungen bed et stykke af.... :P Ellers synes jeg, bedstemødre og andre et langt stykke ad vejen selv må styre det, men alt med måde. Regner heldigvis ikke med, det bliver et problem.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.