Eksem = hormancreme ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12.148 visninger
15 svar
0 synes godt om
1. april 2008

Christinahr

Håber der er nogen der kan hjælpe mig. Min datter på 14 mdr fik for ca 6 mdr siden et mærke i nakken, der lignede meget, meget tør hud. Vi tog til lægen og fik en meget mild hormoncreme. Det virkede fint og mærket forsvandt. Men, men, men... En uge efter vi stoppede med at buge det kom mærket igen, derudover fik hun lignende mærker ned af ryggen, på brystet og på maven. Hun begyndte i sidste uge at klø i det i nakken og vi tog til lægen igen. Alle mærker har været smurt med diverse fede cremer, siden de kom, men de bliver egentlig bare værre og værre. Lægen siger jeg bare skal have en stærkere hormoncreme, men nu snakker vi altså over halvdelen af hendes lillekrop der skal smøres ind så :'(. I mellemtiden er der også kommet noget på armene og det i nakken bevæger sig nærmest op i håret. Så hvad gør jeg? Jeg er MEGET ked af at skulle smøre i hormoncreme. Hvorfor købe økologisk til den lille for at undgå alle de stoffer og så selv smører hende ind. Så indtil videre ligger recepten på bordet og jeg smører stadig med diverse cremer, med dårlig samvittighed. Lægen sagde direkte det ligeså godt kunne være allegi eller andet :@. Jeg har selv haft allegi som barn så det ligger jo i gernerne, men han siger de ikke kan teste så små børn. Nogen der har gode erfaringer evt med alternative behandlere? HAr ladet mig fortælle en kiropraktor måske kan hjælpe, men dem jeg har snakket med mente ikke de kunne gøre noget. HJÆLP, jeg er i vildelse (?)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. april 2008

Doktor Doolittle

Prøv at få en henvisning til en hudlæge, så du er helt sikker på, hvad det er, før du behandler eksemet. Det kunne dog godt lyde som børneeksem, og i så fald er det bedst at smøre med hormoncreme en kortere periode til eksemet er væk og den onde cyclus er brudt, i stedet for kun at småbehandle så det hele tiden blusser op igen. Men jeg ville alliere mig med en hudlæge.
Knus og god bedring fra Tina

Anmeld

1. april 2008

Mathilde

Jeg vil også anbefale dig, at få en henvisning til en hudlæge. Der må man gå ud fra, at du får det mest korrekte svar og den bedste løsning.
Jeg synes også det lyder lidt som noget børneeksem (hvilket jeg selv havde som barn). I det tilfælde er løsningen nok, som Tina også skriver, at behandle med hormoncreme i en kort periode.
Min erfaring er, at man skal blive ved med at smørre lidt efter det er væk, da det ellers har tendens til at blusse op igen:S
Jeg kan godt forstå at du er i vildrede mht hvad du skal gøre med hormoncremerne!!!

Men mit forslag er som sagt, at få en henvisning til en hudlæge...

God bedring herfra

Anmeld

1. april 2008

Christinahr

Ja det har jeg prøvet, men min læge holder hårdnakket på at jeg bare skal bruge det her creme. Mon man selv kan kontakte en hudlæge, for det var måske en mulighed (?)

Anmeld

2. april 2008

MUTT3

Det er en lodret løgn at de ikke kan tæste så små børn, de gør det bare ikke, fordi det giver et meget unøjagtigt svar, og fordi en evt allergi vil ændre sig meget på kort tid hos de små, de skal op omkring 3 år, før det begynbder at blive så stabilt at det kan betale sig at udsæætte de små for en proiktest.

En priktest kan du selv få foretaget, det forefår hos en øher-nøæse-hals læge, denne vil med meget stor sansynlighed ryste på hovedet af dig og spørge hvorfor pokker din læge ikke har send jer til en hudlæge.

Min ældste datter har kontakt allergi (og så en laaaaang historie jeg har slættet igen) jeg har været turen i gennem med en læge som måtte få en balde af en øre-næse-hals læge for at bede om priktest i stedet for at sende min datter til en hudlæge.

Til det du entlig vil vide, nej du kan ikke bare selv gå til en hudlæge med hende, ikke uden egenbetaling, jeg fant følgende:
"Hvis du er i gruppe 1, skal du have henvisning fra din læge til behandling hos speciallæge, fysioterapeut, fodterapeut og psykolog. Dog kræves der ikke henvisning til øre- og øjenlæge, tandlæge og kiropraktor. Sygesikringen betaler alle udgifter til hjælp hos den alment praktiserende læge eller speciallæge."
Her: http://www.borger.dk/forside/sundhed-og-sygdom/syg esikring/sygesikring-i-danmark#sundhedskort

Anmeld

2. april 2008

Charlotte_82

Det lyder som børneeksem. Det har mine 2 piger også. MIn ældste datter på 3 år fik det da hun var 1 år. Dog var det ikke så slemt den vinter og det er blevet meget værre nu :( Jeg har også fået en hormon creme som jeg har smurt hende med selvom jeg ikke bryder mig om det. Ved siden af smører jeg med en creme som hedder Archiv(eller noget i den stil..fra apoteket i hvert fald ;)) det er også den jeg bruger på den lille på 10 måneder. Hendes er ikke særlig slem. Hun har en smule i nakken og en lille bitte minimal smule i den ene armhule...

Men det er træls med det eksem. Håber de vokser fra det igen :D

Anmeld

2. april 2008

Christinahr

Det kan sagtens tænkes det "bare" er børneeksem, men jeg har bare en idé om at hun sagtens kan være allergisk over for et eller andet, da jeg havde fødevareallegi, hendes far har høfeber og min ene bror havde meget slem allegi over for pelsdyr og støv. Bare jeg ikke er blevet hypokonder:(

Det vil da være skrækkeligt hvis jeg smører hende i hormancreme over længere tid mens jeg propper hende hende med f.eks. mælk og det er det der problemet(?)

Det bliver faktisk værre og værre dag for dag nu, bene er fyldt med pletter nu og det i nakken ligner noget der løgn. Så nu har jeg så bestilt tid ved den anden læge i vores lægehus imorgen og håber så hun enten med noget større sikkerhed kan sige det er det ene eller det andet eller sende os til en hudlæge.

Det er jo synd for din lille pige der går og kløer og kløer:S

Anmeld

3. april 2008

Christinahr

3. april 2008

ann-kristina

hej
Det kunne sagtens lyde som børneeksem, det har jeg også selv haft. Mit råd er at du smører med hormoncremen som lægen har sagt. Du bliver ved indtil eksemet er helt væk og så smører du en uge mere hverdag og derefter en uge hvor du kun smører hver anden dag. Så plejer det ikke at blusse op igen. Derudover smører du som vanvittig med en fed creme. Jeg plejer at bruge locobase repair fra apoteket, den er dyr med super god. Hvis alt dette ikke hjælper er jeg sikker på at din læge gerne vil henvise dig til en hudlæge. Men der er formentlig meget lang ventetid og han vil nok alligevel ikke se jer før der er prøvet noget via egen læge.

Anmeld

3. april 2008

Doktor Doolittle

Hej
Jeg skal selv være hudlæge og ville gøre præcis som ann-kristina skriver. Det gælder om at få brudt den onde cyclus og behandlet eksemet helt væk.
Priktest laves mange steder efterhånden, men jeg synes da du skal på en allergiklinik i nærheden af hvor du bor, alternativt til en lunge-mediciner. Hudlægerne laver ikke prik- men lappetests, det er en anden form for allergi, fx. nikkelallergi der kan give eksem. Priktest viser de alvorligere allergier overfor fx. pollen, dem som kan give luftvejsproblemer og astma.
Spørg endelig hvis du vil vide mere.
Knus Tina

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.