Jeg har to børn - nu 3 og 5 år gamle, der - bortset fra de første måneder - aldrig har haft en eneste delle.
Begge har de spist, som vinden blæser: én gang er der røget flere frikadeller ned, end jeg selv kunne spise, hvis jeg var hundesulten, en anden gang kigger de længe på en halv kartoffel. Og vi har aldrig sagt, at de ikke måtte få mere.
Vi har flg. regler om aftensmad:
* Man skal smage lidt af al mad, og man kan fx ikke spise 5 frikadeller uden - også - at få lidt kartoffel, salat eller hvad der ellers serveres.
* Man får ikke mad efter aftensmaden - dvs. man kan ikke vente og så spise sig mæt i rugbrødsmadder senere.
Ind imellem har vi uro ved bordet, eller børnene gider ikke spise, eller hvad der ellers hører til et 'almindeligt' børnefamiliebord. Men det holder ret hurtigt op igen. Og jeg tror på, at man skal have så få regler som muligt, så finder barnet selv bedst ud af, hvad der er godt for det.
På det seneste er vi ret bevidst begyndt at spørge - især den store - hvad han godt kunne tænke sig at spise i den kommende uge (vi laver madplan for en uge ad gangen). Så vælger han fx risengrød, spagetti med kødsovs, pitabrød, tacoskaller eller hjemmelavede burgere, og det fungerer fint både som inspiration til ideforladte forældre samtidigt med at det viser drengen, at han har indflydelse, og motiverer ham til at deltage i aftensmaden på lige fod med os voksne.
Anmeld