Jeg synes godt nok der er mange konflikter mellem dig og din dreng...
Jeg kender jer selvfølgelig slet ikke nok til at vide hvorfor - om det er fordi han er et særlig følsomt barn (har du ikke skrevet noget i den stil?) eller har været syg (husker jeg rigtigt?), om det er fordi du er særligt følsom (pga dine rygproblemer?) eller for meget alene hjemme og på i forhold til drengen (og manden er der 'for lidt'), eller noget helt andet...
Jeg tror, du skal lære at tænke helt anderledes på din dreng. For nej: Han er ikke en hustyran (selvom du garanteret bruger ordet kærligt). Han er så lille, at han ikke har det mindste ansvar for sine handlinger - det er dig og din mand, der ikke formår at skabe de rammer, der skal til for at undgå konflikter. Og i det ligner I langt de fleste af os andre på et eller andet tidspunkt, så der er ingen grund til at føle skyld eller bebrejde sig selv. Den gode mor er ikke hende, der klarer det hele i en håndevending - det er hende, der lærer af sine fejl og bliver bedre med tiden!
Jeg havde rigtigt mange konflikter med min 2-3-årige søn - dels er den periode ofte konfliktfyldt for barnet, dels havde jeg svært ved at have fysisk og psykisk overskud til både ham og hans lillesøster på én gang. I den forbindelse meldte jeg mig til et 'forældrekursus' efter COPE-metoden, hvor vi fik nogle helt simple redskaber til dels at undgå konfliktsituationer, dels at håndtere konflikter, når de så alligevel opstod. Og vi har nu langt færre konflikter i hjemmet. Om det skyldes, at børnene er 3 og 5, eller om det skyldes vores bedre forståelse af børnenes behov, er selvfølgelig svært at sige - jeg gætter på begge dele.
Lysten til forældrekurset fik jeg, da jeg i forbindelse med et efterfødselskursus (da jeg fik lillesøster) stødte på et lignende 'koncept' - Marte Meo. Her fik jeg dog ikke så meget ud af metoderne, da storebror var for lille til at jeg for alvor kunne anvende dem, og så var det meste glemt, da jeg fik brug for dem...
Jeg skriver dette for at få dig til at oveveje, om du måske også kunne få noget ud af at vende jeres hjemlige problemer under professionelle rammer. Min opfattelse ved at læse dine indlæg her er at I går fra den ene konflikt til den anden - og at de hænger så meget sammen, at det ikke giver megen mening at løse dem enkeltvis. Det er bare det eneste, man selv orker, fordi man drukner i dem.
Måske kan du også bare google COPE og Marte Meo og få inspiration? Der findes sikkert også andre metoder...
Jeg ved ikke, om der findes forældrekurser, hvor du bor, jeg ved heller ikke, om de henvender sig til forældre til børn, der er så små, som din dreng er. Men jeg kan fortælle dig, at jeg i udpræget grad har oplevet, at det er de ressourcestærke forældre, man møder på et sådant kursus: Det er dem, der gerne vil gøre det endnu bedre derhjemme.
Held og lykke!
Anmeld