Opskrift på humus:
Kikærter
Hvidløg
Olie
spidskommen
koriander
salt og peber
Yoghurt naturel/fromage frais el. lign.
Kikærter (opblødt natten over) koges i rent vand ca. 1 time.
Blendes med lidt kogevand, olie, hvidløg efter smag og krydderier.
Jeg plejer at lave den tyk så det kun lige kører rundt i blenderen og blander så med yoghurt naturel så den bliver blød og cremet.
Smag til undervejs med hvidløg og krydderier.
Jeg plejer at blende det mens kikærterne er varme for så giver krydderier og hvidløg en bedre smag.
Jeg elsker også dal. Jeg bruger det som dip eller på brød. Det kan helt klart anbefales og er uden tvivl på højde med humus.
1 løg
2 dl røde linser
1 tsk. koriander
salt
1 spsk. olie
6 - 7 dl vand
½ tsk. gurkemeje
friske koriander eller persille
Løg og hvidløg hakkes og svitses i olien, linserne tilsættes. Koriander og gurkemeje svitses med et øjeblik.
Vand hældes ved og linserne småkoger under låg, ca. 20 min. til de purerer ud ved gennempiskning. Smages til med salt.
Hakkede korianderblade eller persille drysses over ved serveringen.
Dal skal have konsistens som tyk sauce, der må evt. tilsættes lidt mere vand efter gennempiskningen.
Couscous bruger jeg i salater, men kan bedre lide bulgur, da kornene er lidt større.
En dejlig bulgursalat som både er sød, salt, sur og (persille) stærk:
Bulgur
tørrede abrikoser
frisk persille
olie
citronsaft
salt og peber
pinjekerner
Bulgur overhældes med rigeligt kogende vand og tilsættes lidt salt. Trækker et kvarters tid til de er møre. Vandet hældes fra og bulguren afkøles.
Abrikoser strimles, persille hakkes, pinjekerner ristes på tør pande ved lav temp. til de er gyldne.
Olie blandes med citron, salt og peber og hældes over bulguren. Der må endelig ikke bruges for meget - bare så der er lidt på.
Det hele blandes og er nu klar til servering.
Håber det kan bruges ;)
Anmeld