Quinoa, linser, couscous osv.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.488 visninger
15 svar
0 synes godt om
24. februar 2010

Spunk-vb

Hvordan bruger i disse? Bruger i dem bare som tilbehør i stedet for ris eller hvad? Jeg vil gerne begynde at bruge nogle af disse ting, for at gøre vores kost mere varieret og sund, men synes lige at det er lidt uoverskueligt. Skrive gerne jeres bedste opkrifter. Og hvad med Hummus - spiser i det på brød eller som dip eller hvad? Det vil jeg også gerne bede om en opskrift på.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. februar 2010

kongster-vb

Altså cous cous er super nemt - det skal bare overhældes med kogende vand og evt have nogle krydderier. Opskriften står på pakken. Jeg bruger det i stedet for ris. Hummus spiser jeg som dip og på brød og jeg æælsker det. Har lavet det selv og det er ikke svært, men kan ikke huske opskriften (prøv at google det) Linser og bønner elsker jeg også, men det kræver bare så meget planlægning fordi de skal stå i blød. Jeg bruger linser fx i salater til at gøre det mere mættende. Le puy linser kan dog koges som de er og smager rigtig godt!

Anmeld

24. februar 2010

Signe1704-vb

Opskrift på humus: Kikærter Hvidløg Olie spidskommen koriander salt og peber Yoghurt naturel/fromage frais el. lign. Kikærter (opblødt natten over) koges i rent vand ca. 1 time. Blendes med lidt kogevand, olie, hvidløg efter smag og krydderier. Jeg plejer at lave den tyk så det kun lige kører rundt i blenderen og blander så med yoghurt naturel så den bliver blød og cremet. Smag til undervejs med hvidløg og krydderier. Jeg plejer at blende det mens kikærterne er varme for så giver krydderier og hvidløg en bedre smag. Jeg elsker også dal. Jeg bruger det som dip eller på brød. Det kan helt klart anbefales og er uden tvivl på højde med humus. 1 løg 2 dl røde linser 1 tsk. koriander salt 1 spsk. olie 6 - 7 dl vand ½ tsk. gurkemeje friske koriander eller persille Løg og hvidløg hakkes og svitses i olien, linserne tilsættes. Koriander og gurkemeje svitses med et øjeblik. Vand hældes ved og linserne småkoger under låg, ca. 20 min. til de purerer ud ved gennempiskning. Smages til med salt. Hakkede korianderblade eller persille drysses over ved serveringen. Dal skal have konsistens som tyk sauce, der må evt. tilsættes lidt mere vand efter gennempiskningen. Couscous bruger jeg i salater, men kan bedre lide bulgur, da kornene er lidt større. En dejlig bulgursalat som både er sød, salt, sur og (persille) stærk: Bulgur tørrede abrikoser frisk persille olie citronsaft salt og peber pinjekerner Bulgur overhældes med rigeligt kogende vand og tilsættes lidt salt. Trækker et kvarters tid til de er møre. Vandet hældes fra og bulguren afkøles. Abrikoser strimles, persille hakkes, pinjekerner ristes på tør pande ved lav temp. til de er gyldne. Olie blandes med citron, salt og peber og hældes over bulguren. Der må endelig ikke bruges for meget - bare så der er lidt på. Det hele blandes og er nu klar til servering. Håber det kan bruges ;)

Anmeld

26. februar 2010

Riwe-vb

Kigger lige med i denne tråd da jeg også gerne ville tilføre vores måltider mere variation :) Humus laver jeg efter følgende opskrift: 1 dåse kikærter (drænes og skylles kort i koldt vand) 1 stor spsk. Tahin (sesam pasta) 2 spsk. crem fraiche (+/- alt efter hvor tynd man vil have ens humus) spidskommen og lidt salt Hvidløg efter smag (bruger selv 1 fed) Tahin, hvidløg og krydderier kan man selv justere på alt efter smag, hvidløget kan dog have tendens til at overtage :( Jeg blender det hele med stav blenderen - hurtigt og nemt. Det er også fordi det skal være hurtigt og kunne laves når jeg har lyst til det at jeg bruger kikærter på dåse - køber de økologiske i føtex, synes de smager fint!

Anmeld

26. februar 2010

Spunk-vb

Tak for jeres svar - jeg må vist i gang i weekenden. Kan man købe Tahin i et almindeligt supermarked. Bor laaaaangt ude på landet, så tror ikke lige at der er en tyrkisk købmand....

Anmeld

26. februar 2010

Riwe-vb

Urtekram laver noget øko tahin, det kan man få i føtex, irma, super best (tror jeg) og sikkert også andre steder. Man kan sikkert også finde tahin lavet af andre producenter - god fornøjelse :)

Anmeld

26. februar 2010

Spunk-vb

Så er der tahin i huset og kikærterne ligger i blød - glæder mig til at afprøve det i morgen. Jeg må tilstå, at jeg blev noget overrasket over at finde det sammen med marmelade, lemoncurd og nutella. Ledte meget længe ved pesto, oliven og ting i den boldgade. Det må jo betyde at det kan bruges som smørepålæg - det må jeg da prøve. Det lugter godt.

Anmeld

26. februar 2010

Maxmor-vb

Har en spunk i maven skrev:
Så er der tahin i huset og kikærterne ligger i blød - glæder mig til at afprøve det i morgen. Jeg må tilstå, at jeg blev noget overrasket over at finde det sammen med marmelade, lemoncurd og nutella. Ledte meget længe ved pesto, oliven og ting i den boldgade. Det må jo betyde at det kan bruges som smørepålæg - det må jeg da prøve. Det lugter godt.
Da jeg skulle koge kikærter første gang, var jeg ikke forberedt på stanken, der bredte sig i huset :( . Jeg kan slet ikke have lugten af det, så jeg køber dem på dåse, hvor de er kogt i forvejen :klap: . Det er jo ikke sikkert, at du har samme problem som mig. Du kan koge en stor portion af gangen og så fryse de kogte kikærter i portioner, så du ikke skal forberede så meget hver gang. Jeg bruger nogenlunde samme opskrift som Riwe, men kommer også en del citron i. Du kan også erstatte creme fraiche/yoghurt naturel med vand. Så kan det holde lidt lægere på køl, har jeg ladet mig fortælle af erfarne humusspisere :P God fornøjelse :woohoo:

Anmeld

27. februar 2010

Spunk-vb

Jeg har ingen problemer med lugten - men min mand stak af fra køkkenet med brækfornemmelser :laugh: . Ville ønske, at jeg havde læst dit indlæg noget før, for nu har jeg blandet og blendet det, og det er godt nok en stor portion - men jeg sender bare noget med ind til svigerfar. I dag skal manden og spunken nemlig afsted mens jeg bare skal gøre præcis som jeg vil herhjemme. Ja, jeg har også smidt noget citron i - det stod på posen med kikærter - glæder mig til det er kølet ned så jeg kan smage hvad det er jeg har fået rodet sammen.

Anmeld

27. februar 2010

Maxmor-vb

Dejligt for din svigerfar, at du har lavet så meget :P . Herhjemme er alle vilde med humus.... specielt min dreng går amok og spiser som en voksen, når vi får det :lol: . Har også brugt stavblender som nødløsning, da vores foodprocesser brændte sammen, men jeg synes ikke, at det er helt så cremet, når vi har brugt stavblenderen. Velbekomme :woohoo:

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.