Det er jo altid svært at råde andre til, hvad de skal gøre anderledes - ikke mindst fordi der er så mange detaljer, der kan gøre en forskel, og som jeg ikke kender... Jeg kan kun anbefale bogen 'Sov igennem uden gråd' - der kommer man virkelig til at tænke sin situation igennem, så man kan arbejde med at knække nøden.
Det er vigtigt, at du gør dig klart, at du tager noget fra drengen ved at 'smide' ham ud af sengen. Og det er da klart, at drengen hygger rigtig godt i sengen mellem sine to forældre. Sengehyggen giver ham en tryghed - og han har sikkert ekstra stor glæde af den, nu hvor han ikke er hjemme hos dig mere. Til gengæld giver du drengen noget andet, når han lærer at sove selv: Han sover nemlig sikkert bedre, når engang han har lært at sove alene - og så bliver han mere udsovet og kan bedre nyde jer (og alt det andet) i vågen tilstand.
Det værste ved natteroderiet er, at man bliver så træt, at man ikke kan se langt nok til at gennemskue, hvordan man løser problemet bedst muligt - eller handle rigtigt der kl. 3.57, når ungen hyler for 115. gang...
Jeg ved ikke, om det hjælper hos jer, men hos os gjorde det en stor forskel, at jeg et par nætter ikke sov sammen med babyen. Første gang flyttede jeg ind på sofaen (anden gang havde vi mere plads og en gæsteseng) - jeg sov elendigt, men til gengæld lærte babyen at undvære mig. Jeg ammede begge børn, så det har været nærheden til mig og mælken, der har holdt dem urolige, og da de opdagede, at det var slut - jamen så var det slut (i hvert fald en tid).
Ellers kan jeg anbefale, at I deler natteroderiet mellem jer - én nat til hver på skift - I kan jo købe en madras, som den heldige kan ligge på i stuen. Det løser ikke drengens problem - men det giver jer lidt mere overskud til at løse problemerne.
Og sidste råd er, at I tænker jeres rutiner igennem, bliver enige om, hvordan I gør - og så virkelig giver de rutiner en chance... drengen lærer lynhurtigt, at han alligevel kommer op i dobbeltsengen, og hvis ikke 17 minutters klynkeri er nok, så er 43 minutters klynk det nok...
Der er masser af historier om babyer, der sover igennem fra de er 4 uger. Men de fleste historier er helt anderledes - jeg kender ikke statistikken, men jeg er ret overbevist om, at langt de fleste børn på 8 mdr. ikke sover igennem for alvor. Begge mine børn har haft brug for opmærksomhed de fleste nætter i et par år. Det har skiftet i perioder, hvor udfordringerne lå, og min datter på snart 4 har vi lige haft gennem en kampagne, hvor hun skule lære at sove hele natten i sin egen seng. Det er ikke for at tage modet fra dig - men det med søvnen er noget, du skal forholde dig til og skifte taktik i flere år fremover.
Hled og lykke - og sov godt!
Anmeld