Kan pædagogerne førstehjælp?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. februar 2010

Signe1704-vb

Charlotte d. 17. skrev:
Jeg mener, førstehjælp skal være et obligatorisk 'fag' i folkeskolen - fx i 8. klasse. ALLE mennesker bør kunne yde den mest basale førstehjælp, ikke mindst, fordi vi jo aldrig kan vide, om vi rent faktisk er i stand til at anvende teorien i praksis, når/hvis det bliver nødvendigt. Jo flere, der har taget kurset, jo større sandsynlighed for, at NOGEN på et ulykkessted kan yde den fornødne hjælp.
Jeg er helt enig med dig.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. februar 2010

Caidas-vb

Jeg mener også helt sikkert at det burde være obligatorisk at kunne 1. hjælp. Måske har man ikke nerver til lige at kunne klare en oplivning/hjertemassage, men bare at vide hvad man skal gøre og hjælpe 1. hjælperen, er også vigtigt. I Hvalsø kommune har alle ansatte fået det tilbudt. Men efter vi er blevet storkommune Lejre, tror jeg ikke længere det er aktuelt. Alle i 'min' inst. kan det. På alle skoler/kurser jeg har gået har det været obligatorisk. Så udover de opfølgende 12 timers kurser, er det sidste jeg har været på, da jeg tog PGU (pædagogisk Grund Uddannelse)

Anmeld

4. februar 2010

Webredaktøren-vb

Charlotte d. 17. skrev:
Det viste sig, at vi ud af 50 lærere var tre, der - tilfældigvis - havde lært førstehjælp tidligere. Det er jo absurd.
Tre ud af 50! Det er i hvert fald overraskende for mig. Jeg troede faktisk, at der blandt lærerne ville være flere, der kunne førstehjælp... :blink:

Anmeld

5. februar 2010

BAO-vb

Det var obligatorisk da jeg tog pædagoguddannelsen, og har også senere været på førstehjælpskurser på arbejdspladsen. I mine børns børnehave, har hele personalegr også været på førstehjælpskursus.

Anmeld

5. februar 2010

Hobitten-vb

Charlotte d. 17. skrev:
Jeg mener, førstehjælp skal være et obligatorisk 'fag' i folkeskolen - fx i 8. klasse. ALLE mennesker bør kunne yde den mest basale førstehjælp, ikke mindst, fordi vi jo aldrig kan vide, om vi rent faktisk er i stand til at anvende teorien i praksis, når/hvis det bliver nødvendigt. Jo flere, der har taget kurset, jo større sandsynlighed for, at NOGEN på et ulykkessted kan yde den fornødne hjælp.
Jeg er også helt enig.. Og jeg synes også det skulle være et krav at ansatte på skoler, institutioner, sygehuse osv. skal lære det. Men en ting er at lære det, en anden er, at det jo også skal holdes ved lige.. Jeg er da ikke sikker på at jeg helt kan huske det lige på stående (eller egentlig siddende.. :silly: ) fod... Og i øvrigt hjælper det jo ikke meget, at der kun er en enkelt pædagog el. to der kan førstehjælp. De er jo ikke på arbejde hele tiden!! Eller er måske i den anden ende af institutionen!! I den børnehave hvor jeg arbejder, har hele personalegruppen været på kursus 2 gange i de 10 år jeg har været der. Og det bunder jo nok mest i, at det er institutionens kursusbudget der skal betale, og der skal jo også være penge til de faglige kurser...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.