Bliver dit barn astronaut eller murer?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. januar 2010

Webredaktøren-vb

Lars F skrev:
Min ven Jacob sagde for mange år siden, at når vi spørger et barn 'hvad skal du være når du bliver vi stor', så forventer vi ikke at høre 'et godt menneske', 'en rar far', 'en god elsker', 'en sjov kammerat'. Næh - vi forventer 'brandmand' eller 'læge'. Og det er da lidt trist, at vi så tidligt fortæller børn, at vores job er afgørende for hvem vi er.
Ja, det er da lidt trist, at jobbet ofte spiller en stor rolle i forhold til, hvordan vi definerer hinanden. Heldigvis spiller andre forhold også ind, men til danske sammenkomster synes jeg altid, at jeg oplever, at samtalen blandt nye mennesker (f.eks. til et bryllup) starter med at folk siger: 'Nå, hvad laver du så?'. I en periode tog jeg orlov fra mit studie og var bartender og den respons jeg fik i forhold til at svare bartender eller studerende var markant forskellig. :blink: I forhold til mine børn (den store der lige er startet i skole) har jeg fortalt, at man skal tjene penge for at kunne få rejser, oplevelser, bil, bolig osv... og så har vi talt om, at hvis man skal blive dygtig til noget, så skal man øve sig, uanset om det handler om job eller hobby.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. januar 2010

Fuzzbox-vb

Webredaktøren skrev:
men til danske sammenkomster synes jeg altid, at jeg oplever, at samtalen blandt nye mennesker (f.eks. til et bryllup) starter med at folk siger: 'Nå, hvad laver du så?'.
Den der er vel også mere ment som en isbryder! Jeg ved aldrig hvad pokker, jeg skal sige til folk jeg ikke kender, og jobbet er sådan en godt udgangspunkt :) Det ville også lyde forkert, hvis jeg startede med at spørge 'Nåeh, drikker du kun til fest, eller smider du et par indenbord på en alm mandag?' ;)

Anmeld

8. januar 2010

Heidi Nielsen-vb

Ligesom alle jer andre er jeg glad bare de har en uddannelse og arbejder med noget de brænder for. Kunne dog godt forestille mig Alexander som noget inden for musikken eller en eller anden form for forfatter......han elsker at synge og høre musik og han elsker at læse i alle sine bøger og så har han en fantastisk fantasi. Hvad han ikke kan digte af historier på bagsædet når vi kører ture :P

Anmeld

8. januar 2010

Mor til to-vb

Lars F skrev:
Tøsen har - heldigvis - aldrig ytret sig om 'hvad hun skal være'. Og det kan da osse være lige meget. Min ven Jacob sagde for mange år siden, at når vi spørger et barn 'hvad skal du være når du bliver vi stor', så forventer vi ikke at høre 'et godt menneske', 'en rar far', 'en god elsker', 'en sjov kammerat'. Næh - vi forventer 'brandmand' eller 'læge'. Og det er da lidt trist, at vi så tidligt fortæller børn, at vores job er afgørende for hvem vi er. Jeg håber først og fremmest at min datter vil opdage verden i al dens forskellighed, møde mennesker med et åbent sind, og tage til sig af alle de dejlige ting der er derude. Så er jeg sikker på, at hun osse nok skal finde måder, hun har lyst til at bidrage på.
Jeg er SÅ enig. Og hvorfor skal de have en uddannelse? DET forstår jeg ikke. Der er da mange andre måder at være aktiv på. I vores samfund kan man jo tage en uddannelse, næsten når man vil. Jeg vil ikke stå i vejen, hvis en af dem ønsker at satse på musikken f.eks. Det er jo ikke en uddannelse og man kan aldrig være sikker på om man slår igennem. Jeg ønsker for mine børn, at de må bruge deres evner, til det de er mest glade for. Det eneste, jeg vil blive virkelig ked af, er, hvis de ingenting GIDER.

Anmeld

8. januar 2010

Løkkemor-vb

Jeg synes også det er vigtigt, at de opdager og indtager verden, tager ud at rejse, får gode venner, dejlig familie osv osv. Men sådan som samfundet er skruet sammen er en uddannelse bare vigtig og noget som er ligeså vigtig som alle de bløde værdier.

Anmeld

8. januar 2010

MetteNB-vb

Synes, Lars´ indlæg er rigtigt godt. Det vil jeg støtte op om. Her har ingen af banditterne ytret ønske om noget fremtidsjob, men de er jo heller ikke så store endnu. Værktøj - brandbiler - politimænd - traktorer m.m. har alt sammen (og har stadig) været facinerende, men det er jo ikke ensbetydende, at de ender i et af de erhverv. Jeg håber, at de vælger noget, de brænder for og har lyst til. Hvad; bliver spændende med tiden. Jeg synes nu nok, at det er vigtigt med en eller anden form for uddannelse, men kun tiden kan sige, om det bliver sådan. Jeg har også mødt mennesker, der er kommet rigtigt langt i verden uden uddannelse, men men men..... Jeg tror nu, at det er godt at have en eller anden uddannelse med sig i bagagen.....

Anmeld

8. januar 2010

MetteNB-vb

PS - tror lige, jeg skal printe mit eget indlæg ud i 2 kopier og sætte i begge banditters scrap-bøger, så kan vi jo om en årrække se, hvordan det så gik ;0)

Anmeld

8. januar 2010

kongster-vb

Pia S skrev:
I lang tid - og stadigvæk - har han sagt, at han vil være spiludvikler. Det tror jeg faktisk, er noget, han ville være god til.
Det lyder godt. Så møder jeg ham nok på ITU om 10 år :-)

Anmeld

9. januar 2010

Caidas-vb

Maxmor skrev:
Jeg troede, at du var pædagog, Caidas. :laugh: .
Nej. Jeg er 'kun' medhjælper, dvs jeg tog PGU for 8 år siden, men har været i 'branchen' i snart 16 år.

Anmeld

9. januar 2010

Pia S-vb

kongster skrev:
Pia S skrev:
I lang tid - og stadigvæk - har han sagt, at han vil være spiludvikler. Det tror jeg faktisk, er noget, han ville være god til.
Det lyder godt. Så møder jeg ham nok på ITU om 10 år :-)
Det kunne meget vel være. Måske kender du en, som kunne give ham nogle tricks :side:

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.