Natteskræk

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.518 visninger
7 svar
0 synes godt om
26. november 2009

TinaK-vb

Jeg tror min søn på 3½ lider af natteskræk.. Det startede med, at han havde feber i et døgn, var kommet i seng og efter 1½ time vågnede han SKRIGENDE op, med smerter i maven. Og så kom opkasten -så vi var faktisk til vagtlæge med mistanke om blindtarmsbetændelse.. Da han kom i seng igen, vågnede han igen op og skreg at han havde ondt, og virkelig panik i øjnene.. Og vi kunne komme i kontakt med ham, og han fortalte præcist hvor i maven han havde ondt. Det gjorde han 2 nætter til på 1 uge, og nu er det faktisk blevet til, at han vågner næsten hver aften ca 45 min-1½ time efter han er faldet i søvn og græder.. Han virker ikke til at være vågen,med smerter el lign (slet ikke som det ovenstående) men kigger rundt og svarer ikke når vi snakker til ham.. Han kommer op til os, sidder hos os i 1-4 min, og så stopper han med at græde, og kan lægges i sengen og han sover med det samme.. Jeg har læst om det, og det lyder som natteskræk- bortset fra, at der står, at de ikke kan huske det.. Det kan Janus: 'hvad hvis jeg bliver bange, når jeg sover?' spørger han om aftenen.. -men er der noget man kan gøre? Nogle tricks/kneb? Vi fortæller ham inden han skal sove, at vi passer på ham, og hvis han bliver bange for noget når han sover, så skal han sige til det (fx en kat), at den skal gå væk. Dette siger vi selvfølgelig kun, når han selv spørger. Vi bringer det ikke på bane, hvis han ikke spørger..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. november 2009

Mor til to-vb

Det lyder som om I gør det rigtige og at det også virker på ham, da han så hurtigt lægger sig til at sove igen. I er der for ham, når han er bange og det er det vigtigste. Er det kun den ene gang om aftenen? Er det nødvendigt at tage ham op? Det kunne lyde som om han ikke er helt vågen. Hvis det eskalerer ville jeg lægge en madras ind på gulvet ved siden af ham, så han ved, at I er der. Det er mit eneste bud.

Anmeld

26. november 2009

Bellis-vb

Min den mellemste lider også af NightTerror. Lyder til at I gør det rigtige. Vores dreng kan vi ikke få ud af det - og vi har prøvet alt. Det eneste der hjælper lidt, er at han kommer i vores seng og jeg går med - efter 1 times tid, falder han i søvn - men vågner jlvnligt resten af natten, skrigende - sidste på natten, kan jeg få ham til at sove igen, ved at sige 'kan du så lægge dig ned - nu' med lidt hård stemme. Han kan ikke huske det, næste morgen. Under hans 'ture' har vi oplevet at blive sparket, slået og han kaster med ting. Vi har fundet ud af, at det ofte kommer, når hans rutiner om aftenen bliver ændret - men det er efterhånden sjældent de kommer. Og ja, som sagt kommer der inden for 1 time, efter de er faldet i søvn - de drømmer, selvom de ikke er i REM. Man må ikke snakke alt for meget til dem, da det man siger kan blive viklet ind i drømmen. Har hørt om nogen, hvor det virker at tænde fjernsynet, give lidt at drikke, tænde lys og få barnet op af sengen.

Anmeld

27. november 2009

Mor til to-vb

Hey, hvis det er rigtigt at det man siger kan komme ind i drømmen, så er det jo der du kan prøve at sige til ham, at han skal sige til det han er bange for, at det skal gå væk og at du hjælper ham. Så kan det være, at det slet ikke er nødvendigt at tage ham op (som jeg tror han kan blive meget forvirret af. Jeg gjorde det også selv en periode med den store herhjemme, fordi det ikke hjalp når hun blev liggende).

Anmeld

27. november 2009

Bellis-vb

Men sådan virker det ikke hel, hvis det er nightterror - da det du siger til dem, ofte bliver gjort dårligt i drømmen - altså det bliver en del af den dumme drøm. Hvis det er nightterror, jamen så har det ingen betydning at man tager dem op eller ej, men mindre man erfare at det bliver værre. Hvis vi ikke tager vores dreng op, så ligger han bare og skriger helt hysterisk i flere timer, vandre rundt og kaster med ting. Som sagt, er det nogen der kan få dem ud af det, ved hjælp af små ting, man må prøve sig frem. Men det er en speciel tilstand de er i, og ikke et alm. mareridt - som jo foregår når de er i REM søvn, det er nightterror anfaldende ikke, men derimod i den dybe søvn, hvorved det er umådeligt svært at vække dem. Der findes desværre ikke så meget om det, på dansk - men der er en del på engelsk/amerikansk.

Anmeld

27. november 2009

Bellis-vb

http://terror-night.blogspot.com/ prøv evt. at se her

Anmeld

27. november 2009

Mor til to-vb

Ok. Jeg anede ikke at det var et helt begreb. Troede bare det var din måde at udtrykke det på.

Anmeld

27. november 2009

Bellis-vb

:) Jamen, der er heller ikke så mange der kender til det. Men det er en næsten en 'lidelse', dog ganske ufarlig - men slet ikke det samme som mareridt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.