Har du skrevet dit barn op til privatskole?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. september 2009

Fuzzbox-vb

kongster, jeg har keine ide om, hvad man skal gøre i din situation. Så jeg vil egentlig lige bare skrive, at jeg har læst din besked - og jeg tror at jeg vil vende den lidt, men den klogeste jeg kender... Min storesøster ;)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. september 2009

Charlotte d. 17.-vb

Kongster - det er jo helt hen i vejret, at der går undervisningstid med 'udflugter', tilmed uden ordentligt opsyn. Har du ikke overvejet at spørge ledelsen om, hvad de mener om det? En 'hyggetur' kan være helt fint i særlige anledninger, men det skal ikke være en tilbagevendende begivenhed. Jeg ville spørge enten lærerne eller skolelederen til episoderne. Mht. skoleskift, så ville jeg se tiden an i dit sted, når hun nu er glad for sin klasse. Næste år, når hun skal i 4. og dermed rykker op til mellemtrinnet, er der ret stor sandsynlighed for, at hun får nye lærere - og at der med 'oprykningen' og lærerskift også bliver øgede forventninger og et højere, fagligt niveau. Ikke et ondt ord om indskolingslærere herfra - jeg ville ikke holde fem minutter som sådan og har stor respekt for deres tålmodighed, blandt andet - men det er sundt for ungerne at blive set på med nye øjne af lærere, der ikke har haft dem siden 1. klasse, og som fokuserer på forløbet til og med 6. klasse. Du skal i hvert fald ikke brænde inde med din undren over parkturene - du er jo skarp, så kan du ikke formulere din kritik som et uskyldigt spørgsmål til det faglige sigte med udflugterne?

Anmeld

25. september 2009

Frunett-vb

Har faktisk lige igår været på den privat skole vi har valgt, for at aflevere bekræftigelse på, at vi stadig ønsker plads næste år når den store skal starte. Han og lillebror har væeret skrevet op fra de var et par mdr. Jeg har hele tiden vidst at jeg ikke vil have mine børn til at gå på folkeskolen i vores område. Den har alle dage haft et dårligt ry, og en del børn her på vores vej går på samme privatskole vi ønsker. Vi har kun hørt godt om det faglige og sociale på skolen, såååå nu krydser vi fingre og håber Storebror får en plads. :unsure:

Anmeld

26. september 2009

Spunk-vb

Kongster: Kunne ikke lade være med at læse dit indlæg op for min mand som er lærer. Vi synes begge, at det med besøgene i parken og den hjemløse Henrik lyder lidt sært. Mon ikke læreren godt ved det, men ikke ville indrømme det - ellers er den da helt galt med et par af sanserne. Min mand siger det samme som Charlotte 17. Hvis hun er glad, så lad hende blive. Men tag en snak med læreren om at hun har behov for noget andet eller mere end de andre elever - der er jo pligt til undervisningsdifferentiering i Dk, selvom det kan være svært at gennemføre med så lidt tid til hver elev. Det hele behøver jo heller ikke at hænge på læreren - hvis i har nogle særlige ønsker til hvad hun lærer - eller måske en særlig indsigt i hvad hun bør arbejde med, så kan i selv sende noget med hende efter aftale med læreren - f.eks. en bærbar med læringsprogrammer, som hun får lov til at bruge, når de andre laver noget der er for nemt for hende.

Anmeld

26. september 2009

Rita-vb

Ja, mine to store går på privatskole og nr 3 er skrevet op til samme skole. Det blev han umiddelbart efter fødslen :P Nr 4 er endnu ikke skrevet op, men det betyder heller ikke så meget, da vores skole har søskendefordel, så han er ret sikker på at komme ind :P Min ældste søn var vistnok 3½ da han blev skrevet op - med start to år efter - og nr 2 blev skrevet op samtidig :) Vi fik at vide at vi var heldige at få en plads. Vi har valgt privatskole fordi den lokale folkeskole ikke levede op til mine krav. De havde f.eks. flere tilfælde af hærværk hver eneste weekend og det vil jeg simpelthen ikke lægge børn til. Skolen er i øvrigt blevet lukket, så vi nu tilhører en anden (og bedre) folkeskole, men jeg vil ikke flytte mine børn unødigt, så vi holder os til privatskolen - som vi er meget tilfredse med :)

Anmeld

27. september 2009

Lars F-vb

Har skrevet datteren op på to privatskoler - det gjorde vi da hun var ret lille. Har ikke gjort brug af det; jeg foretrækker at hun går op den lokale folkeskole hvis det fungerer OK (og det gør det heldigvis) - men det er rart at ha' noget i baghånden hvis der går fnidder i det. Uanset hvor god den lokale folkeskole er, kan der jo altid opstå en social situation hvor den rigtige løsning er en anden skole.

Anmeld

10. oktober 2009

Pikora-vb

kongster skrev:
Hmmm vi er i syv sind. Den ældste er lige startet i 3. klasse i folkeskolen. Hun er generelt glad for at gå i skole, men jeg er efterhånden knap så begejstret. ........... ...Hvordan kan det lade sig gøre at en halv klasse besøger en hjemløselejr i parken mens de er i skole og læreren ikke ved noget om det? Datteren er ganske understimuleret og keder sig bravt. Hun ganger tal sammen i hovedet, men skal stadig sidde og skrive den lille tabel af i sit hæfte. Jeg overvejer... Hun har IQ til at gå på skole for højt begavede børn, men jeg tror ikke det er godt for hendes sociale færdigheder. Faderen vil have hende på privatskole med større faglighed, men hun er glad for sin klasse. Og nu skal sønnike starte til næste sommer, så det ville jo være rart at tage en beslutning inden da, så de kan gå sammen. Samtidig er privatskoler dyre og upraktiske i forhold til at skulle hente og bringe.... What to do??
Ja, i syv sind kan jeg sørme godt forstå. Har I fået gjort noget ved at spørge ind til episoderne i parken? Jeg tror jeg ville eksplodere, hvis jeg hørte, at undervisningstiden blev forvaltet på dén måde, og hvad er det dog de hjælper dén mand med?! Med hensyn til fagligheden, kan jeg godt forstå, at I synes det er svært. -Har i fornemmelse af, om hun virkelig trives i klassen, eller om hendes trivsel mere er i kraft af, at hun som sådan kan lide at 'gå i skole', d.v.s. gerne vil lære noget, og kan lide at sidde og løse opgaver!? I givet fald vil hun nok 'eksplodere' på et tidspunkt!Specielt eftersom det lyder til, at de allerede nu i 3. klasse ikke kan finde ud af at finde udfordring til hende. Derimod skal det selvfølgelig vægtes højt, hvis hun socialt set falder i hak med sine klassekammerater. Hvad skolerne for højt begavede børn angår, har jeg ikke indtryk af at det vrimler med tilpassede piger i indskolingsalderen, de dukker først op senere, hvis tingene kører af sporet. Det giver i disse klasser en overvægt af utilpassede drenge, hvis mistrivsel bliver opdaget langt tidligere, fordi de vender det udad. Så det er rigtig svært; for som en del også har påpeget her, er en privatskole ikke synonymt med større faglighed, og en stor lektiebyrde betyder ikke nødvendigvis bedre læring. Så privatskole versus folkeskole? -for vores vedkommende er vi -efter at have prøvet lidt forskelligt- nået frem til en folkeskole som bedste bud på en god skolegang; de har bare tjek på tingene og lærerne er super engagerede! Men det varierer jo utroligt meget fra sted til sted.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.