Hvad angår privatskoler vs. folkeskoler kan jeg kun give Helene ret i, at det er umuligt at sige noget entydigt om. Folkeskoler er vidt, vidt forskellige, og det samme gælder privatskoler.
Vi valgte friskole til vores børn, fordi vi syntes, den havde - og har - nogle rigtigt gode værdier. Det var ikke et fravalg af folkeskolen, men et tilvalg af det, vi synes er verdens bedste skole - og tilfældigvis privat.
Ånden på en privatskole er ofte mere tydelig end på en folkeskole - der kan være en verden til forskel på, hvordan det er at gå på en bestemt skole, afhængigt af, om man går i 3.a eller 7.c. Vi har for så vidt friere rammer som folkeskolelærere til at prioritere bestemte områder og vælge andre fra, hvor man på privatskoler ofte har en bestemt profil - en meget fag-faglig skole, en meget fri friskole osv. Den profil er man selvfølgelig nødt til at stå helt inde for som lærer, og dermed bliver det en mere 'ensartet' lærerstab og undervisning.
Jeg er meget skeptisk over for de traditionelle privatskoler, som profilerer sig med et højt, fagligt niveau - har selv gået på en sådan, og der var IKKE højt til loftet. 'Problemelever' blev sorteret fra undervejs, og vi fik et ret snævert menneskesyn, hvor dét at være dygtig i skolen betød alt. Omvendt må jeg sige, at jeg, fordi jeg var 'god til at gå i skole', fik et stort fagligt udbytte og trivedes godt - men stakkels dem, der ikke lige passede ind.
Blandt andet på den baggrund valgte vi den trygge, meget humanistisk funderede friskole til vores børn, og nu siger vores ældste - som gik ud af 9. klasse i sommer - at hun føler, hun har været lidt overbeskyttet i miljøet der, hvilket jeg til dels godt kan følge.
Jeg synes, den folkeskole, jeg er lærer på, er rigtigt god - og der er heldigvis også stor tilflredshed blandt forældrene - men derfor er der selvfølgelig stadig elever, som ikke trives overhovedet, og som ville have det langt bedre i andre rammer.
Anmeld