Opskrifter på is

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. august 2009

Sofies mor-vb

mørk skrev:
I en af de der (vistnok ældre?) husstandsomdelte Karoline bøger, er der en virkelig lækker opskrift på æbleis. I opskriften serveres den med mandelbunde og smagskombinationen er, som jeg husker den, helt fantastisk.
Fandt den på arla.dk Tror den skal prøves i mindre forum, men lyder fantastisk lækker :uhm: Mandelbund med æbleis Dessert til 4-6 Æbleis 8 skrællede æbler i tynde både, fx coxorange (ca. 600 g) ½ dl vand 1 spsk sukker 2 pasteuriserede æggeblommer 85 g sukker (ca. 1 dl) korn af 1 vaniljestang 2 tsk friskpresset citronsaft 1½ dl piskefløde Mandelbund 100 g sukker (ca. 1¼ dl) 100 g finthakkede smuttede mandler 2 æggehvider Smørristede mandler 25 g smør 25 g halverede smuttede mandler Bagetid: Ca. 35 min. ved 175°. Næringsindhold Energiindhold for hele retten: 11670 kJ Energifordeling: Protein: 6%, Kulhydrat: 43%, Fedt: 51% Ekstra information Fryseegnet: Ja, Mandelbund Tilberedningstid: 60+ min Æbleis: Kom æbler, vand og sukker i en gryde. Kog æblerne ved svag varme og under låg i ca. 15 min., til de er møre. Blend æblerne eller purér dem gennem en sigte. Lad æblemosen køle af. Pisk æggeblommer, sukker og vaniljekorn til en luftig "æggesnaps". Vend den kolde æblemos i æggeblandingen og tilsæt citronsaft. Pisk fløden stiv og vend den forsigtigt i. Hæld ismassen i en form (ca. 1½ liter) og dæk den med alufolie. Frys isen i 3-4 timer. Rør i den 3-4 gange under indfrysningen. Isen skal være blød ved serveringen. Mandelbund: Bland sukker og mandler. Pisk æggehviderne stive og vend dem i. Hæld blandingen i en smurt, meldrysset springform (ca. 22 cm i diameter). Bag mandelbunden midt i ovnen. Lad den køle af. Smørristede mandler: Smelt smørret i en pande. Tilsæt mandlerne og rist dem, til de er gyldne. Spred dem godt ud på et stykke bagepapir og lad dem køle af. Ved serveringen: Kom isen på mandelbunden og pynt med mandler. Er isen hård, stilles den i køleskabet ca. 1 time før serveringen. Kilde: Karolines Køkken Karolines Køkken Tænkte om andre skulle afprøve :side:

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. august 2009

Sofies mor-vb

Har en spunk i maven skrev:
Sikkert en god idé at afprøve den først... Skriv lige tilbage hvordan den blev. Der skal da for øvrigt en hel del is til 50 personer - god arbejdslyst :)
Skal nok give et prej, når den er afprøvet. Skal skynde mig at sige det er det eneste jeg skal lave til barnedåben, så det går nok :) Regner med at skulle lave ca 13 l is :blink: Men laver lidt af gangen og smider i kummefryseren. Og så kan min kitchenaid osse få bestilt noget :silly:

Anmeld

6. august 2009

Spunk-vb

Nå ja, så er det da lige til at have med at gøre. Du må hellere lave lidt ekstra, for tror du ikke at i bliver lækkersultne hvis i ved at der ligger 13 l dejlig hjemmelavet is i fryseren? Den der æbleis med mandelbund lyder godt nok god - forbander at min mand har allergi. Må finde én eller anden lejlighed hvor vi får så mange gæster at jeg kan lave to desserter...

Anmeld

6. august 2009

Sofies mor-vb

jo regner med en del "spild" Du kan bare ringe når du har lavet de 2 deserter....så kommer jeg :laugh:

Anmeld

7. august 2009

Sofies mor-vb

Har en spunk i maven skrev:
Her er en der er meget nem ser det ud til: http://arla.dk/Karolines-Kokken/Opskrifter/is-med-fyld-efter-eget-valg/ Jeg har ikke afprøvet den. Jeg kan desværre ikke lige finde den grundopskrift jeg plejer at bruge, men du kan jo komme et hvilketsomhelst fyld i en alm. vanilleis. Det er en god idé at fryse bær, chokolade eller andet som du vil putte i, efter at du har hakket det i passende størrelse. Så er det ikke lige så tilbøjeligt til at falde til bunds. Ellers er det vigtigste at du rører ca. hver ½. time under indfrysningen, så du undgår iskrystaller.
Er hermed afprøvet. Så bliver det ikke nemmere at lave is :klap: OG smagen er der ikke noget i vejen med :klap: Prøvede med knust daim, tror den bliver fantastisk med purerede bær :woohoo:

Anmeld

8. august 2009

Spunk-vb

Så vil jeg da bestemt også prøve den.

Anmeld

25. august 2009

Sofies mor-vb

:kok: :kok: :kok: :kok: :kok: :kok: :kok: Så blev der lavet daim og jordbær is til 75 personer :silly: Overvejer at åbne et ismejeri :laugh:

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.