Der er nok stor sandsynlighed for at brokkeriet forsvinder uden at du nogensinde finder ud af, hvad det gik ud på.
Det bedste råd, en veninde gav mig, da jeg fik barn, var at "alt er en overgang". Og jeg har mange gange tvunget mig til at tænke sådan, når jeg har været frustreret over madsvineri, "grundløs" klynken, nattetisseri osv.
Begge mine børn har i udpræget grad haft deres ture i forbindelse med tigerspringene. Og jo ældre de er blevet, jo længere har deres "umulige" perioder varet. Måske gælder det også hos jer? Derudover er det vist helt almindeligt, at børn kan blive dybt frustrerede over at VILLE kravle - men ikke kunne. Eller at VILLE spise sig mæt alene - men ikke have motorikken til det. Der er rigtigt mange ting, man lærer hurtigt efter hinanden i de første år.
Jeg synes, at du skal lave en stille og rolig hverdag med din søn. Sørg for en fast dagsrytme og sørg for, at I i én af hans vågne perioder laver noget rigtigt hyggeligt sammen. I kan møde andre børn, I kan tage i zoo, I kan tage i svømmehallen - men I kan lige så godt gå ned på legepladsen på hjørnet, plaske i havebassinet sammen, gå den sædvalige tur ned for at kigge på ænderne - eller hvad I nu plejer at gøre. Aktiviteten skal altså ikke blive så stor og vigtig, at drengen ikke får den søvn, han har brug for, når han har brug for den. Og den skal heller ikke blive så stor for dig, at du bruger al din fysiske energi på at trille barnevogn i timevis og din psykiske energi på at finde på og planlægge.
Iøvrigt skal børn på 9 1/2 måned ikke absolut i zoo eller svømmehallen for at stimuleres. Du kan tage ham i bæreslyngen, når I tager i supermarkedet, sætte ham i græsset ved siden af dig, når du hænger vasketøj til tørre udenfor eller synge for ham, når han sidder i sit badekar. Altså helt almindelige ting, der hører til hverdagen.
Prøv det ene eller det andet... men om en måned er det garanteret overstået...
Anmeld