Jeg kender alt til det der med, at man bare så gerne vil sove en hel nat, uden at blive forstyrret af børn, så jeg kan sagtens forstå, at du bliver frustreret over at det ikke lykkes. Jeg ved ikke, om jeg har nogen råd, du kan bruge men...
For det første synes jeg, du skal anerkende din datters behov for tryghed og nærhed - også om natten. I perioder oplever de tingene mere stærkt og skræmmende end ellers - det hænger sammen med at de forstår verden på nye måder efterhånden som de udvikler sig. Og i de perioder synes jeg da bare, at du skal give din datter den ekstra tryghed, hun har brug for. SKAL hun absolut sove i sit eget værelse? Hos os er ungerne velkomne til at putte sig mellem os i dobbeltsengen, hvis de vågner om natten - de hopper selv ud af deres senge og slæber dyne og hovedpude med under armen - og ind imellem er vi voksne slet ikke helt vågne, så vi oplever det stort set ikke. Hvis begge unger en sjælden gang har brug for en voksen at sove med, går den ene af os (med det ene barn) ind i storebrors store seng og sover der. Hvis ikke det du´r med dobbeltsengen kan I måske lægge en madras på gulvet, hvor hun kan lægge sig? Jeg tror, at nærheden vil få pigen til kun at vågne den ene gang der skal til for at hun kan sove i soveværelset - og så sover I voksne jo i hvert fald bedre. Og hos os har vi i hvert fald oplevet, at perioderne med urolig søvn holder op igen lige så hurtigt som de er startet.
For det andet så er jeg slet ikke med på din strategi med at "straffe" pigen ved at hun ikke må se fjernsyn. Hun gør jo ikke noget, der skal straffes! Selvfølgelig skal du passe på, at hun ikke får næring til den uhygge, du tror, der gør hende urolig - og så kan du jo passe på, at hun kun ser hyggelige familiefilm og -udsendelser. Måske er der mening i, at hun ikke skal se tv, men pas på ikke at fremstille det sådan, at hun bliver straffet.
I stedet for at straffe pigen kan du prøve at anerkende, når hun gør tingene, som du gerne vil have dem. Du kan fx fortælle hende, at hun får en præmie, når hun fem gange går direkte ind i sin egen seng og sover videre, når hun har været oppe at tisse. Du køber et ark klister-stjerner og sætter dem op på et papir - og så kan hun følge med, hvordan det går. Hun kan få en fin gave, en lille is eller bare lov til at bestemme, hvor næste søndagsudflugt går hen - det afhænger helt af, hvor "stor" en ting, det er for hende, og hvad du har stillet hende i udsigt fra starten af.
Hvis pigen tit vågner for at tisse, skal I måske styre, at hun ikke får noget at drikke efter aftensmaden. (Bortset fra i hedebølger.)
Held og lykke!
Anmeld