Har ca. samme holdning som Helene og MetteNB. Men mine børn er bestemt heller ikke kostfornægtere, de er nogle små livsnydende, madglade bæster, der sætter pris på og går højt op i god mad - også "den rigtige". Så de får helt sikkert, hvad de skal have af vitaminer, fibre, mineraler og alt det gode.
Men hvis man har et barn, der er småtspisende og sjældent har appetit til aftensmaden, fordi det har fået et stykke fødselsdagskage i SFO'en om eftermiddagen og en slikkepind forærende i en butik på vejen hjem osv. osv, ja så kan jeg sagtens forstå, at det er frustrende med alt det sukker, de bliver budt på her, der og allevegne.
Og jeg synes slet ikke der er nogen grund til at give så små børn slik, jo længere tid man kan holde det fra dørene jo bedre, så jeg havde gjort som jer og sagt nej tak. Det skal de såmænd tidsnok få smag for, det er sjældent noget der skal læres. Min den ældste var ca. 2 år, da hun begyndte at få lidt slik af og til, og jeg kan da huske masser af episoder inden da, hvor jeg blev stemplet som den ledeste ravnemor, fordi jeg sagde klart nej tak til slik og sodavand på min datters vegne.
Husker bla. engang til en større fest, hvor en eller anden (sikkert) velmenende bedstemor, syntes at det var "SÅÅÅÅÅ synd" at min ca. 15 mdr. gamle datter, ikke måtte få en ordentlig håndfuld matador mix (det tarveligste og ulækreste slik man kan forestille sig) og oplevede også tit dengang at stå i en butik og så kom en venlig ansat dinglende med en kurv, der bugnede af farvestrålende slik-poser og slikkepinde lige i børnehøjde; "må hun godt få en?" Og når nu ungen HAR set slikket, så er det altså at man skal være et ualmindeligt dumt svin for at sige nej.. Eller ihvertfald have en god rygrad og stærke principper :)
Men det var dengang, nu tager jeg det som sagt rimeligt afslappet :)
Anmeld