Det kommer da fuldstændigt an på barnets alder og på situationen. Et mindre barn, der siger 'Dumme far', mener jo ikke andet end 'Jeg er meget vred på dig nu og kan ikke lide det, du gør' - men det har ungen jo ikke en ærlig chance for at udtrykke, og så er 'Dum' helt i orden med mig.
Vi voksne er i næsten enhver forstand børnene overlegne, og hvor må man da føle sig afmægtig som barn, når man gang på gang kommer til kort og ikke evner at formulere sin frustration med andet end 'dum' - og får man så oven i købet en straf for dét, synes jeg altså, det er meget forståeligt, hvis det udløser voldsom frustration.
Selvfølgelig skal børnene med tiden lære, at det er mere korrekt at sige 'Jeg synes, det er dumt af dig at sige sådan' eller lignende - men helt ærligt: Når jeg er oppe i det røde felt, udtrykker jeg mig bestemt heller ikke altid lige velovervejet og behersket - og kan godt bruge ord, der er værre end 'dum'.
'Dum' er vel det modsatte af 'sød' i børnenes forståelse og har intet med lav intelligens at gøre. At en voksen gentagne gange kalder sit barn dumt er til gengæld groft og nedbrydende for selvtilliden - her har ordet jo en langt værre betydning.
Anmeld