Ja, det må være en meget svær situation for dig. Og i virkeligheden er den jo heller ikke nem for din kæreste. Prøv at se det fra hans side: Her har han gået og været sikker på, at I ikke kunne få børn, han har slet ikke tænkt i de baner og heller ikke forberedt sig på, hvilken omvæltning det er for dig, for ham og for jer, hvis det skulle ske. Så bliver du helt uventet gravid, han mærker på dig, hvor meget du ønsker barnet, og han siger ja, selvom han inderst inde ikke er parat til det.
For kvinder er graviditeten en forberedelse til livet som mor. Du mærker rent fysisk barnet vokse, og din tætte kontakt til barnet får dig til at fokusere på fremtiden. Jo, barnet er meget mere håndgribeltigt for dig end for din kæreste. Mange mænd oplever først at blive fædre, når de ser guldklumpen i levende live. Så du skal vide, at du bestemt ikke er alene med din oplevelse af, at din kæreste ikke interesserer sig for barnet. Og at det langt fra er det samme som at han bliver en dårlig og uinteresseret far, når der engang er et barn at være far for.
Hvad kan du så gøre for at få din kæreste på andre tanker? For det første synes jeg selvfølgelig, at du skal blive ved med at minde ham om, at der er forandringer på vej: Tage ham med til scanning, tage ham med til jordemoderen engang, måske finde et fødsels- og forældre-forberedelseskursus for par, fortælle ham hvor stor den lille er (eller at den begynder at åben øjnene eller kunne høre eller...). Jeg synes også, at du skal snakke med din jordemor om det, for hun har hørt det mange gange før - og har helt sikert nogle gode råd. I nogle kommuner kan man få besøg af sundhedsplejersken inden fødslen, hun har også gode råd til hvordan man bliver en familie.
Når det så er sagt, så synes jeg selvfølgelig også, at du kan kræve af din kæretse, at han tager hensyn til dig... det har ikke noget med graviditet eller ej at gøre. Så at han ikke tager hensyn i forbindelse med sex, det du´r ikke. Hvis du ikke har lyst til det ene eller andet eller overhovedet, jamen så går den ikke!
Held og lykke med graviditeten! Det er et lille mirakel, der er på vej, også selvom tiden ikke er nem!
Anmeld