Ret mig, hvis ikke jeg har ret, for jeg bor (jo)ikke i Danmark, og har derfor kun andenhåndskendskab til SFO´er og fritidshjem gennem familie, kolleger og venner i Danmark. Men...
Er det ikke sådan, at man går i SFO, indtil 3. klasse / 9 år? Og at man derefter kommer på frit, hvis man vil? Det er i hvert fald det, der er min forståelse, og det, der var forudsætningen for, at jeg svarede, at man ikke kan klare sig uden SFO.
At ungerne - når de når frit-alderen - kan klare sig uden pasningstilbud, er jeg helt med på. Selvfølgelig kan de være alene hjemme et par timer, og selvfølgelig finder de selv ud af at lave legeaftaler og tage til guitarspil eller hvad de ellers har gang i. Når ungerne når den alder, synes jeg ubetinget, at der kan komme økonomi ind over en beslutning om, hvorvidt barnet skal gå i frit. Men i 1. klasse, som jeg kender indgående, er der ikke én af de 6-7-årige, der tager hjem uden at blive hentet, eller er moden nok til at kunne sørge for sig selv flere timer i træk dag efter dag.
Anmeld