Jamen, LarsF - det har jeg skam også kæmpet meget med. Og jeg går fra at 'jamen, det bestemmer hun da selv - hendes liv og lyst' Til ' ahggg hvordan kan hun gøre det'.
Nu har min mor tendens til lungebetændelse og stress - som til tider forstærker det hele. Vi har snakket om det og sådan er det. Jeg ved da, at hun en dag skal herfra - men ja, jeg synes nu man har et ansvar for at gøre sit til, at man er her længst muligt. Det er ingen garanti, nej. Og vi skal også have vores laster, bestemt. Selvfølgelig lægger det også en grund til min modvilje mod rygning, men det har ikke noget at gøre med, at jeg ikke synes at børn og røg ikke hører sammen.
Jeg synes bare, at man i det mindste må tage et hensyn også til ens børn, for de kan ikke vælge. Jeg skal ikke bestemme, hvad andre folk gør og hvordan de lever - jeg siger hvordan jeg har det og hvad jeg tænker om det. Jeg tænker ikke om ryger forældre, at de er dårlige forældre, kender mange af dem og har en del i familien. Men hensyn, ja det er bare vigtigt for mig. Ikke i forhold til folk jeg ikke kender, jeg mener I gør hvad I gør, jeg kan synes at børnene fortjener lidt hensyn, men det er bestemt ikke noget jeg går mere ind i. Det er mere min familie - og der har vi vores aftaler.
Og så hellig er jeg ikke - når jeg ikke er gravid/ammer/ er sammen med mine børn, så har jeg været festryger - og kan blive det igen.
Mine mormor og morfar holdt op med at ryge, i en alder af 70år - efter et liv som storrygere - og her snakker vi om at tænde den ene med den anden. Så jeg ved det kan tage tid. Jeg ved det er svært.
Og ja, det er jeres valg - fint nok, men det må også være ok at jeg ikke synes røg og børn går sammen.
Anmeld