Ryger mor – dit barn fødes med abstinenser

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. april 2009

uni-gruppe-vb

Fint nok at du ikke synes du har overskuddet. Ville også være fint nok hvis man erkender at man ikke har lyst til at holde op. Det er et helt personligt valg, som jeg på ingen måde vil dømme om. Jeg har så nogen andre synspunkter. Jeg synes, fordi jeg har fået mit barn lidt sent (36),at jeg har en forpligtelse til at holde mig sund og rask så længe som muligt. Og uanset hvordan man har det, så synes jeg faktisk ikke det er i orden at ryge ved børnene, for de ved ikke hvad de bliver udsat for. Min datter har en veninde hvor forældrene også har stolte rygetraditioner - indendørs. Resultatet er at min datter har sovet der een gang, og hun gør det aldrig igen siger hun. ALT hvad hun havde haft med stank langt væk af cigaretrøg. Så nu sover de her når de skal sove sammen, og det første vi normalt gør når hun kommer med sit sengetøj er at smide det i tørretumbleren for at tage det værste. Det er sgu da synd at sætte tøsen i den situation bare fordi man ikke gider gå ud på altanen. Jeg er så ok med at mine gæster ryger til selskabelige lejligheder når her ikke er børn, for det generer ikke mig som sådan (medmindre det når de samme højder som på stamværtshuset lørdag nat). Men jeg husker som barn at vi besøgte min mormor ca. 50 km. væk hver søndag, og min far røg altid i bilen. Og jeg afskyede det, og jeg husker det tydeligt. Men børn affinder sig med meget for ikke at genere forældrene. Og dengang var det jo ikke engang 'forkert', bare generende. Det blev vist lidt rodet alt sammen, men det jeg egentlig ville sige er: RYG, by all means. Hvis det er det man vil. Men tag dog hensyn til børnene, de kan jo ikke beskytte sig selv, så der er kun os forældre til at gøre det.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. april 2009

Bellis-vb

Jamen, LarsF - det har jeg skam også kæmpet meget med. Og jeg går fra at 'jamen, det bestemmer hun da selv - hendes liv og lyst' Til ' ahggg hvordan kan hun gøre det'. Nu har min mor tendens til lungebetændelse og stress - som til tider forstærker det hele. Vi har snakket om det og sådan er det. Jeg ved da, at hun en dag skal herfra - men ja, jeg synes nu man har et ansvar for at gøre sit til, at man er her længst muligt. Det er ingen garanti, nej. Og vi skal også have vores laster, bestemt. Selvfølgelig lægger det også en grund til min modvilje mod rygning, men det har ikke noget at gøre med, at jeg ikke synes at børn og røg ikke hører sammen. Jeg synes bare, at man i det mindste må tage et hensyn også til ens børn, for de kan ikke vælge. Jeg skal ikke bestemme, hvad andre folk gør og hvordan de lever - jeg siger hvordan jeg har det og hvad jeg tænker om det. Jeg tænker ikke om ryger forældre, at de er dårlige forældre, kender mange af dem og har en del i familien. Men hensyn, ja det er bare vigtigt for mig. Ikke i forhold til folk jeg ikke kender, jeg mener I gør hvad I gør, jeg kan synes at børnene fortjener lidt hensyn, men det er bestemt ikke noget jeg går mere ind i. Det er mere min familie - og der har vi vores aftaler. Og så hellig er jeg ikke - når jeg ikke er gravid/ammer/ er sammen med mine børn, så har jeg været festryger - og kan blive det igen. Mine mormor og morfar holdt op med at ryge, i en alder af 70år - efter et liv som storrygere - og her snakker vi om at tænde den ene med den anden. Så jeg ved det kan tage tid. Jeg ved det er svært. Og ja, det er jeres valg - fint nok, men det må også være ok at jeg ikke synes røg og børn går sammen.

Anmeld

17. april 2009

WebDebattør jeANNE-vb

Det lykkedes desværre ikke mig at holde op med at ryge efter jeg fandt ud af at jeg var blevet gravid - der blev skåret meget ned. Men min kæreste røg jo stadig, også indendørs - så der glippede den bare mange gange, hvor jeg tog et par hvæs der o.s.v. Jeg stoppede med at ryge da jeg fødte Malthe, og jeg er sikker på at han led under det. For der var jo heller ikke noget nikotin i babserne - og han havde et døgn hvor han var meget urolig og utilfreds - og jeg spurgte så om det kunne være p.g.a. vi var stoppet med at ryge at han reagerede sådan, og det fik jeg et nej til... Men tror nu på at det var årsagen til det. Jeg er desværre siden faldet i igen - sådan er det med en ryger i hjemmet, man er vokset op i hjem hvor alle ryger o.s.v. Men her ryges der kun udendørs uanset vejr, vind, o.s.v. Vi gik dog begge hos en rygestopkonsulent - jeg var indstillet på at slippe de der dumme smøger, men det gjorde det ikke nemmere at hun var så nedladende, og sådan set gik ud fra at man var snotdum... Jeg er godt klar over i hvilke situationer jeg føler behov for at ryge og der manglede jeg redskaber til at undgå at ryge i de situationer... men fik noget nikotintyggegummi. For mig handler det om 1. vaner der skal bryde 2. hvad jeg kan gøre istedet for at tænde en smøg når jeg bliver stresset (ved godt det er at narre kroppen, da kroppen sådan set stresses mere ved rygning), ked af det, nervøs o.s.v.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.