Ja, et eller andet sted, så syntes jeg at vi gør.
Der ligger mange sten på vejen og jeg mener ikke at vi skal fjerne alle stenene, for at få vejen til at bliver så lige og ensartet som muligt.
Vi fik et højt risikotal ved min sidste graviditet (1:23) og inden da havde jeg været meget i tvivl om vi skulle vælge NF-scanning.
Men HVIS der var noget galt, så ville vi jo gerne vide det på forhånd, så vi kunne tage vores forholdsregler.
Da vi så fik det tal og blev tilbudt yderligere undersøgelser, så takkede vi nej, for vi havde bestemt at vi ville beholde og ville jo så ikke udsætte vores barn for unødig risiko.
Men det VAR nogle hårde uger, for vi vidste jo ikke om der var noget galt og blev først afklaret ved MD-scanningen 6 uger senere.
Teknologisk kan man mere og mere og det er lidt skræmmende, for hvem vurderer hvem der har ret til at leve?
Hvem 'bestemmer' at dem med downs ikke har et værdigt liv? Det er jo os omkring dem, som skaber værdierne i deres liv.
Hvis man spørger dem, så tror jeg de fleste er rigtig glade for deres liv, selv om de måske ikke har de samme muligheder som andre.
Og hvad bliver det næste skridt?
Måske at man kan måle fosterets inteligens og er det ikke inteligent nok, så kan man få det fjernet?
Og hvem vurderer hvilke handicap der er til at leve med?
Jeg mener, at alle liv har noget at byde ind med og alle liv kan få et godt liv, uanset hvilke handicap de har. Det handler mere om øjnene der ser.
Og ja, det kan sikkert være hårdt med et barn med down, men ingen ved jo hvad livet med børn vil bringe!
Barnet kan blive skadet under fødslen og få en hjerneskade. Der kan støde noget til senere i livet og hvad så?
Når man står over for opgaven, så vokser man med opgaven og ofte vil man opleve at ens horisont bliver udvidet.
Sådan har det ihvertfald været for os og de opgaver vi har stået over for med vores børn.
Det har bestemt ikke altid været nemt, men det har været det hele værd og mere til.
Anmeld