hjæææææælp!!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.403 visninger
22 svar
0 synes godt om
31. marts 2008

stinna87

Så skriver jeg lige igen ang. sengetid... Har prøvet alt!!! Og har stadigvæk problemer med at få lillemanden til sove..... Vi har fast ftenrytme der består af bad, tandbørstning lidt hygge på sofaen sutteflaske og i seng... Meeen alligevel ligger han og skriger, så tårerne triller ud af hovedet indtil vi tager ham op og han kan sove i en af vores arme... Er ved at blive vanvittig!!!>( :'( Har prøvet at synge, har prøvet at stå inde ved siden af ham og ja nu ved jeg ikke længere hvad jeg skal gøre... Har allemest lyst til at give op... :'( Nogle der evt kan hjælpe....? Knus fra tudefærdige mig

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. marts 2008

nnk

hvor længe lader du ham ligge?

Anmeld

31. marts 2008

Jan9e D

Hej Kristina

Uha hvor jeg dog kan genkende det fra Mathine. Hun skulle ogå ligge i mine arme og vugges i søvn, og det er jo rigtigt hyggeligt for en kort periode, men så bliver det bare hammerende hårdt i længden.

Nå men vi prøvede også alt for at få hende til at sove selv men intet hjalp, indtil jeg anskaffede mig bogen "godnat og sov godt" og brugte deres retningslinjer, lettere modifiseret efter mine holdninger og temperment. Men sum og sumarum blev at efter 3 dage kunne jeg lægge hende til at sove uden problemer. Men det er hammerende hårdt mens det står på, men guld værd bagefter.

(H) - Jannie

Anmeld

31. marts 2008

Honningblomst

[citat][f][småt]stinna87 skriver:[/småt][/f] Så skriver jeg lige igen ang. sengetid... Har prøvet alt!!! Og har stadigvæk problemer med at få lillemanden til sove..... Vi har fast ftenrytme der består af bad, tandbørstning lidt hygge på sofaen sutteflaske og i seng... Meeen alligevel ligger han og skriger, så tårerne triller ud af hovedet indtil vi tager ham op og han kan sove i en af vores arme... Er ved at blive vanvittig!!!>( :'( Har prøvet at synge, har prøvet at stå inde ved siden af ham og ja nu ved jeg ikke længere hvad jeg skal gøre... Har allemest lyst til at give op... :'( Nogle der evt kan hjælpe....? Knus fra tudefærdige mig [/citat] Den her bog har jeg hørt godt om.http://www.forlagetaronsen.dk/pressemeddelelser3.html Men der kommer jo altid perioder hvor de små har mere brug for vores nærhed og det har jeg nu altid prøvet at efterleve, for de gør det jo ikke for at genere os, men kun fordi de har behov for det. Knus Eva...

Anmeld

31. marts 2008

1977

Profilbillede for 1977
Vi brugte også godnat og sov godt metoden. Det var hårdt, men meget hurtigt var der bare ro når han blev lagt.

Kh Jeanne

Anmeld

31. marts 2008

Loggidut

[citat][f][småt]stinna87 skriver:[/småt][/f] Så skriver jeg lige igen ang. sengetid... Har prøvet alt!!! Og har stadigvæk problemer med at få lillemanden til sove..... Vi har fast ftenrytme der består af bad, tandbørstning lidt hygge på sofaen sutteflaske og i seng... Meeen alligevel ligger han og skriger, så tårerne triller ud af hovedet indtil vi tager ham op og han kan sove i en af vores arme... Er ved at blive vanvittig!!!>( :'( Har prøvet at synge, har prøvet at stå inde ved siden af ham og ja nu ved jeg ikke længere hvad jeg skal gøre... Har allemest lyst til at give op... :'( Nogle der evt kan hjælpe....? Knus fra tudefærdige mig [/citat] prøv lige at se siden www.sovecoach.dk , jeg ved den har hjulpet mange fra juli07 inkl. mig selv!

Anmeld

1. april 2008

Villa

Den har vi også prøvet. Vi fik så af vide at det eneste der ville hjælpe var en "kold tyrker". Dvs. at hvis vi ikke gad det hver aften, så måtte vi lade ungen skrige. Og det med at vi så tog ham op, da vi synes det var synd at han bare skulle ligge der og være så ulykkelig. Det var det værste vi kunne gøre. Vi har så brugt 10 minutter's metoden. Dvs. at vi lagde ham i seng, og stilte æggeuret på 10 min. Skreg han så stadig efter de 10 minutter, så tog vi ham op og holdte ham i armene og trøstede ham indtil han faldt til ro. Og så forfra igen. Der gik 3 dage (nætter), og så var det problem løst :D Ind imellem sker det da igen, at han tester os. Men vi ved nu også at det med at gi' sig kun vil gøre det hele værre for alle parter. Vores dreng er nu 4 år, og vi bruger stadig den med de 10 minutter. Dog ikke længere ved sengetid, men hvis han blir' helt umulig og skaber sig. Og der virker den heldigvis også :) Alt efter hvordan situationen lige er selvfølgelig. Det kan også være at vi bare sidder og holder ham og nusser i 10 minutter :) Nu har vi så også brugt den til vores lille baby pige. i starten blev hun jo ammet i søvn, men ligeså snart at vi følte at det nu var tid til at hun skulle lære at sove selv, så satte vi 10 minutters metoden ind. Og den virkede sørme også på hende :D Vi har også brugt den til at lære hende at sove til middag med ude i barnevognen. Men ja, den er hård og svær at få trumfet igennem. Herhjemme var det mig der tog det hårdest, og havde sværest ved at klare mig gennem de 10 minutter. Men jeg ved også at den virker, og er bedst for alle parter. Det er bare så brøkdel få gange at man overhovedet nærmer sig 10 minutter. Som regel er de faldet i søvn, eller til ro inden der er gået 5 minutter :) Pøj pøj med det. Knus V.

Anmeld

1. april 2008

MUTT3

godnat og sov godt metoden er jeg absolut ikke tilhænger af, den er simbelthen ALT får hård, et barn på 10 måneder kan ikke manipolere, når de er kede er der en grund, det kan godt være at det går hurtigt, men det er kun fordi man lærer barnet at lige i den situration får det altså bare ikke opfyldt signe behov, ligegyldigt hvad barnet så end gør i et forsøg på at få dem opfyldt, der til svarer det antal år barnet er i min til halve timer, for barnet, hvis det ikke har noget at give sig til, eller er optaget af den magle det har, dvs forlader man et barn på 1 år alene i 1 min, følels det på barnet som værende 30 min, her er tale om et barn der er under 1 år, dvs 5 min bliver til RIGTIG lang tid, og jeg går altså ikke ind for at eflerlade mit barn så lang tid mutters alene i verdenen, jeg sys altså heller ikke det er smadder sjovt, ej heller nemt at skulle vente 2½ time eller mere, jeg går ind for at opfylde barnets behov så vidt muligt, jeg går ind for den tryghed og tillid det giver.

Inden jeg fortsætter skal det siges at dette er mit 3 barn.

Jammen hvad har jeg så selv gjort? Mens jeg har ammet, har den stået på at de SKULLE (dvs om så det skal tage en hel nat) starte natten i liften, jeg ammer hende i søvn sidder med hende til hun sover tungt og så ellers over i liften, (SKULLE skal forståes på den måde at jeg er blevet ved og ved og ved med at starte forfra med amning til det er lykkes) under flytningen vågner hun gerne lidt op, men sytten og en stofblee (som før har været en gammel t-skrirt jeg har sovet med og som der var MM på, den er stille og roligt byttet ud til en ren stofble) samt lidt tyssen eller nussen gør altså meget. Når jeg så selv går i seng flytter jeg hende med ind i træmmesengen (når hun så sover i gennem kommer det helt af sig selv at hun gør det i egen seng) Når hun vokser ud af liften, bliver hun i stedet bare lagt ind i hendes seng, der er hun så vand til at blive flyttet at det kun er de første nætter det volder liudt besvær (træmmesengen er jo ikke det samme som liften) På et tidspunkt kommer den periode du kender fra din dreng, der har jeg ptraktiseret: Ligger barnet ind, jeg bliver der til barnet sover, i begyndelsen bliver der nusset og evt tysset, stille og roligt bliver den hørbare og mærkbare kontakt fjernet, så jeg kun kan ses. Når det så kører, er det til til at jeg fjerner mig uden for synsfældtet, i starten flytter jeg mig lige som hun er faldet hen, det øges så hun er mere og mere vågen, det skaber brok, hvilket udløser en tysss lyd fra mig, så hun kan høre at jeg er der selv om at jeg ikke kan ses, er det ikke helt nok (hvilket det sjældent er i starten, så flytter jeg mig tilbage til synsfældtet) Laaaaangsomt, men sikkert rygger jeg mig længere og længere væk, fra sengen, og pludslig en dag kan jeg bare ligge hende ind, uden mere balyr. Jeg fjerner kun en ting af gangen, det skal fungere og have gjort det noget tid, før næste skridt.

Jo det tager lang tid, men den tid bruger jeg gerne på at bit barn langsomt men sikker får lov at lære at vi ikke er en og samme person, og får lov at lade kroppen bruge den tid det tager at få de nærvebaner på plads, som bestemmer om barnet har forstået at ting ikke bare forsvinder ud af den blå luft og aldrig kommer tilbage (det er nemlig det, det handler om, at barnets hjerne er ved at udvikle sig) på en, for barnet tryg måde, det er trods alt kun 2-3 måneder af mit liv det står på, i det store hele er det faktisk ikke særlig labng tid. Et fif til denne måde at gøre det på er; smid dit ur af hæggenfældt til, det er ikke hvor lang tid det tager det kommer and på, men at din dreng er tryg og får opfyldt sit behov mens det står på, før eller siden skal han nok falde i søvn, det kan du stole trygt på, det kan godt være det tager en hel nat, men ugen efter tager det måske kun de 30 min det tager et menneske at falde i søvn. Der til kan man træne det i løbet af dagen også, en hver form for titte bhø (gemme) -leg er med til at lære barnet at ting ikke bare fordufter, mine 2 store elskede at lege gemme (jeg gik ind i et andet rum, så jeg ikke kunne ses og "gæmte" mig der så jeg var meget nem at få øje på) den store kunne gå da det var aktuelt, mens den bette lige havde en uges kravlen, mens hun kravlede gjorde jeg også, kan din dreng ikke bevæge sig rundt af sig selv endnu, kan du få en anden voksen til at gå for ham... hvor er mor, kan du pege hvor mor gæmmer sig...

Jeg ved godt at jeg sikker lydder enormt klog, men det handler altså bare om at jeg har undersøgt hvad der foregår i de smås hoveder, spicelt søvnen har jeg fået læst en helt del om, hvilket kom sig af at heller ikke jeg (vi) viste hvad pokker vi skulle gøre, med vores "jeg vil ikke sove" barn. Blandet sammen med at jeg ikke går ind for svigt, men går ind for langsom (dvs i mine børns tempo) lærdom under trygge forhold.

Anmeld

1. april 2008

Villa

Alt det har vi så også prøvet. Problemet er bare at det ikke har virket for os. Tvært imod har vores børn så oftest være blevet kørt overtrætte af det, og er blevet helt umulige så de alligevelle skreg sig selv i søvn. Det har så bare været vuggende i vores arme, eller liggende stille side om side i vores seng. Han var i starten tryg med sin sut og en ren stofble. Det med modermælk på ble'en brugte vi til at vænne ham til at ligge ved farmand og finde tryghed ved ham. Hvis vores dreng f.eks. vågnede om natten, var det ikke altid sådan lige til at få ham til at sove igen. Farman stod tit og ofte og svingede ham i liften, indtil han til sidst så faldt i søvn. Han sov ofte uroligt, og vågnede op til flere gange. Det med at sove til middag i barnevogn var også en prop umulig opgave. Dengang stod hans tremmeseng inde ved os. En dag blev jeg så træt af at prøve at jeg i ren frustation stilte liften ind på han's kommende værelse, og lukkede døren. Og vups, så sov han. Det måtte være ren held tænkte jeg, men dagen efter til middagstid prøvede jeg så igen. Og vups, drengen sov sørme. Jeg gentog forsøget flere dage i streg, og det virkede hver gang. Så min idé om at han skulle sove til middag udenfor i sin barnevogn, virkede altså bare ikke. Farmand og jeg snakkede lidt om han måske var meget lydsart, når han skulle sove. Vi snakkede om at vores vejrtræning måske var nok til at han vågnede flere gange om natten. Jeg var dog ret utryg ved tanken om ikke at kunne hører han's vejrtrækning lige ved siden af mig hele natten igennem. Men hvis det nu var det at vores dreng havde behov for? Vi blev så enige om at prøve at lade ham sove i han's eget værelse, og flyttede så han's tremmeseng derind. Og vores dreng han sov for første gang en hel nat igennem. i det første stykke tid var det mig som sov uroligt, og var hver nat inde og tjekke til ham flere gange. Men han havde det fint, og han sov :) Vores dreng var kun 4 mdr. da han kom til at sove på sit eget værelse. Han har aldrig villet sove hos os, eller har villet ligge og putte. (medminde han var syg og havde feber) Det var først da lillesøster kom til verden for 8 mdr. siden at han nu godt vil ligge og hygge putte lidt om morgenen. Det med at ae og nusse bryder han sig slet ikke om i forbindelse med søvn. Helller ej at blive sunget eller fået læst for til han falder i søvn. Vi læser dog historie hver aften men den skal ikke være for lang. Han siger så selv fra hvis det er. Det var først da han kom i dagpleje at han lærte at sove til middag ude i sin barnevogn. Med vores pige har det været helt anderledes. Hun blev nærmest gal over at have en stofble liggende, og faldt hurtigere til ro uden. Og en sut har hun aldrig villet tage, så derfor har jeg ammet hende meget, ofte og længe. Hun bryder sig så ikke om at blive vugget overhovedet. Når jeg går tur med barnevognen er hun vågen på hele turen. Det er først når vognen står stille at hun sover. Bilkørsel ligeså. Jeg sover så bedre når hun ligger i hendes egen seng, så flyttede hende i starten over når hun var faldet i søvn. Men nu sover hun fint og tryg i tremmesengen fra start til slut. Til middag i barnevognen udenfor ligeså. Det med at manipulere er selvfølgelig heller ej det rette ord for en baby. De er selvfølgelig mest trygge ved deres mor's bryst, hvor de kan mærke varmen, lugte dig og hører din hjerterytme. Men på et eller andet tidspunkt skal de jo lærer at være trygge ved at ligge selv. Der må man jo prøve sig lidt frem, og bruge sine fornemmelser for at føle hvornår ens barn er parat til at lærer at ligge selv. Jeg tror så på at de første 4 mdr. vil de være tryggest ved at ligge hos dig. Men efter de 4 mdr. kan man godt stille og roligt øve i at vænne dem til at sove selv. Og selvfølgelig spiller borte tit tit legen en meget vigtig rolle i processen. Jeg var også meget imod den metode med de 10 minutter. Men når alt kommer til alt har det været den mildeste metode til vores børn. Det kan jeg både se og mærke af erfaring, da de begge er glade nu når de blir' puttet. Og sover godt og trygt hele natten igennem. Og de er dejlig glade og veludhvilede når de vågner. Alt andet har for os ikke virket og passet dårligt. Jeg har tolket det som om at de ikke selv har været i stand til at kunne sige fra, når de var trætte. At de ikke selv har været i stand til at falde til ro når vi har ligget ved deres side. Og at det med at ligge og hyggeputte bare har trukket det med at falde i søvn langt ud. Det har i hvert fald taget 10 gange længere tid, og der har været alt for meget bøvl, uro og gråd på den måde. Så jeg er nu helt sikker på at den med de 10 mintter virker bedre og mere skånsom på nogle børn. Villa

Anmeld

1. april 2008

gda

Hej

Prøv at læse tv2 tekst tv side 375. :)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.