godnat og sov godt metoden er jeg absolut ikke tilhænger af, den er simbelthen ALT får hård, et barn på 10 måneder kan ikke manipolere, når de er kede er der en grund, det kan godt være at det går hurtigt, men det er kun fordi man lærer barnet at lige i den situration får det altså bare ikke opfyldt signe behov, ligegyldigt hvad barnet så end gør i et forsøg på at få dem opfyldt, der til svarer det antal år barnet er i min til halve timer, for barnet, hvis det ikke har noget at give sig til, eller er optaget af den magle det har, dvs forlader man et barn på 1 år alene i 1 min, følels det på barnet som værende 30 min, her er tale om et barn der er under 1 år, dvs 5 min bliver til RIGTIG lang tid, og jeg går altså ikke ind for at eflerlade mit barn så lang tid mutters alene i verdenen, jeg sys altså heller ikke det er smadder sjovt, ej heller nemt at skulle vente 2½ time eller mere, jeg går ind for at opfylde barnets behov så vidt muligt, jeg går ind for den tryghed og tillid det giver.
Inden jeg fortsætter skal det siges at dette er mit 3 barn.
Jammen hvad har jeg så selv gjort? Mens jeg har ammet, har den stået på at de SKULLE (dvs om så det skal tage en hel nat) starte natten i liften, jeg ammer hende i søvn sidder med hende til hun sover tungt og så ellers over i liften, (SKULLE skal forståes på den måde at jeg er blevet ved og ved og ved med at starte forfra med amning til det er lykkes) under flytningen vågner hun gerne lidt op, men sytten og en stofblee (som før har været en gammel t-skrirt jeg har sovet med og som der var MM på, den er stille og roligt byttet ud til en ren stofble) samt lidt tyssen eller nussen gør altså meget. Når jeg så selv går i seng flytter jeg hende med ind i træmmesengen (når hun så sover i gennem kommer det helt af sig selv at hun gør det i egen seng) Når hun vokser ud af liften, bliver hun i stedet bare lagt ind i hendes seng, der er hun så vand til at blive flyttet at det kun er de første nætter det volder liudt besvær (træmmesengen er jo ikke det samme som liften) På et tidspunkt kommer den periode du kender fra din dreng, der har jeg ptraktiseret: Ligger barnet ind, jeg bliver der til barnet sover, i begyndelsen bliver der nusset og evt tysset, stille og roligt bliver den hørbare og mærkbare kontakt fjernet, så jeg kun kan ses. Når det så kører, er det til til at jeg fjerner mig uden for synsfældtet, i starten flytter jeg mig lige som hun er faldet hen, det øges så hun er mere og mere vågen, det skaber brok, hvilket udløser en tysss lyd fra mig, så hun kan høre at jeg er der selv om at jeg ikke kan ses, er det ikke helt nok (hvilket det sjældent er i starten, så flytter jeg mig tilbage til synsfældtet) Laaaaangsomt, men sikkert rygger jeg mig længere og længere væk, fra sengen, og pludslig en dag kan jeg bare ligge hende ind, uden mere balyr. Jeg fjerner kun en ting af gangen, det skal fungere og have gjort det noget tid, før næste skridt.
Jo det tager lang tid, men den tid bruger jeg gerne på at bit barn langsomt men sikker får lov at lære at vi ikke er en og samme person, og får lov at lade kroppen bruge den tid det tager at få de nærvebaner på plads, som bestemmer om barnet har forstået at ting ikke bare forsvinder ud af den blå luft og aldrig kommer tilbage (det er nemlig det, det handler om, at barnets hjerne er ved at udvikle sig) på en, for barnet tryg måde, det er trods alt kun 2-3 måneder af mit liv det står på, i det store hele er det faktisk ikke særlig labng tid. Et fif til denne måde at gøre det på er; smid dit ur af hæggenfældt til, det er ikke hvor lang tid det tager det kommer and på, men at din dreng er tryg og får opfyldt sit behov mens det står på, før eller siden skal han nok falde i søvn, det kan du stole trygt på, det kan godt være det tager en hel nat, men ugen efter tager det måske kun de 30 min det tager et menneske at falde i søvn. Der til kan man træne det i løbet af dagen også, en hver form for titte bhø (gemme) -leg er med til at lære barnet at ting ikke bare fordufter, mine 2 store elskede at lege gemme (jeg gik ind i et andet rum, så jeg ikke kunne ses og "gæmte" mig der så jeg var meget nem at få øje på) den store kunne gå da det var aktuelt, mens den bette lige havde en uges kravlen, mens hun kravlede gjorde jeg også, kan din dreng ikke bevæge sig rundt af sig selv endnu, kan du få en anden voksen til at gå for ham... hvor er mor, kan du pege hvor mor gæmmer sig...
Jeg ved godt at jeg sikker lydder enormt klog, men det handler altså bare om at jeg har undersøgt hvad der foregår i de smås hoveder, spicelt søvnen har jeg fået læst en helt del om, hvilket kom sig af at heller ikke jeg (vi) viste hvad pokker vi skulle gøre, med vores "jeg vil ikke sove" barn. Blandet sammen med at jeg ikke går ind for svigt, men går ind for langsom (dvs i mine børns tempo) lærdom under trygge forhold.
Anmeld