Eksperthjælp: Ung mor orker ikke sex

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.185 visninger
0 svar
1 synes godt om
22. marts 2015

Vivi Hollænder

Hej Vivi.

Jeg er en ung mor på 20år, som for 1½ år siden fik tvillinger. Børnenes far og jeg har nu været sammen i 7år. (Ja, vi mødtes tidligt).

Min kæreste og jeg har altid haft et rigtig godt sexliv. Især i starten. Men sådan er det jo som regel altid. Efter vi fik vores tvillinger, er lysten fra min side af, kun blevet mindre. Min kærestes lyst har ikke rigtig ændret sig. Han kunne være sammen med mig hver aften, hvis det var det. Måske er det der problemet ligger?

Vi har måske sex en gang om ugen. Jeg siger tit fra, når han spørger mig om aftenen. For at være ærlig - så orker jeg det bare ikke. Jeg føler at jeg laver 1000 ting i løbet af dagen. Jeg er dagplejemor for vores børn. Udover pasningen, skal der også handles ind, gøres rent, laves mad osv. De daglige ting, som bare skal gøres.
Når vi så når til aften, og børnene sover, så er jeg bare færdig.. Tanken om at skulle ind og bruge tid på sex, kan jeg slet ikke bære. Han forestår nogengange, at vi dropper tv'et, og går i seng og bruger en time på hinanden. Sikkert en rigtig god ide - men det gider jeg bare heller ikke.. :-( Inden jeg skal i seng, slapper jeg bare så godt af foran tv'et, hvor jeg lige kan bruge den time på at følge med i omverdenen.
Følelsen, når vi har samleje, er heller ikke den samme som før jeg fødte. Det er ofte ubehageligt. Kan ikke helt forklare hvorfor.
Jeg føler mig jo virkelig som den dårligste kæreste nogensinde. Jeg kan se at jeg skuffer min kæreste. Han tror helt sikkert at jeg ikke tænder på ham mere. Men det gør jeg! Det er bare det at have sex, jeg ikke har lyst til..

Hvad skal jeg gøre??

Vh den unge mor.

Vivis svar

Der er ikke noget at sige til at du ikke kan finde det helt store overskud med et par tvillinger på 1½ år. Sex ryger ofte langt ned på prioriteringslisten med børn i den alder.

Men, når det er sagt, er det også vigtigt at pleje parforholdet. Du får dækket en stor del af dit behov for kropskontakt og kælerier, når du er sammen med de små hele dagen. Det gør din kæreste ikke. Han længes efter også efter nærhed og at blive bekræftet – det er ikke kun sex, han savner. I længden vil de mange afvisninger tære på hans selvværd og du vil efterhånden blive tynget af dårlig samvittighed og skyldfølelse og begynde at føle dig utilstrækkelig.

Jeg er helt enig i hans forslag om at slukke for TV og bruge en time på nærvær 1-2 gange om ugen. Ingen siger, at det behøver at ende med samleje. Lav en aftale om, at I først og fremmest skal dyrke intimiteten og sensualiteten. Hav ingen forventninger om, at du skal præstere liderlighed, orgasmer eller samleje. Hold om hinanden, hold øjenkontakten, kys hinanden og nyd at kærtegne hinandens kroppe.

Nogle gange vil det måske ende med, at du får lyst til sex. Andre gange har du måske kun lyst til at tilfredsstille din kæreste. Måske er det bare hyggeligt og rart og uden seksuelle gnister. Men, tro mig, sådan en times nusseri kan være guld værd for jer begge to i en travl hverdag.

Drop forventningerne om, at du skal levere sex hver gang og du vil opdage, at den slags kærestetid, vil give dig mere overskud end timerne foran fjernsynet.

At holde fast i intimiteten er det bedste du kan gøre for dit parforhold på lang sigt og det forbygger, at I glider følelsesmæssigt fra hinanden i småbørnsårene. Det er med til at bevare jeres samhørighed og knytte jer stærkere sammen som par og det er igen styrkende for jeres samarbejde som forældre og det gør jer mere modstandsdygtige overfor modgang og konflikter.

Her til sidst kommer det vigtigste:

Sæt kryds i kalenderen til kærestetiden. Det lyder smadder uromantisk, men uden de faste aftaler glider det ud i sandet. Krydserne betyder også, at I får ro i sindet de dage, hvor der IKKE er kærestetid. Din kæreste behøver ikke at spekulere på, om du er i humør til sex og du kan slappe af foran fjernsynet uden at skulle afvise ham.
Lad være med at aflyse aftalerne, men flyt dem evt. hvis det er nødvendigt.

I Vivis brevkasse kan du få svar på alle spørgsmål, der vedrører din eller din partners seksualitet eller jeres fælles sexliv.

Se Vivis hjemmeside på: Bedresexliv.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+