Jeg vil være sund - hvor starter jeg?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. marts 2015

Loa

majba skriver:

Du behøver ikke følge en af de smarte filosofier. Du kan skam bare "nøjes" med at følge de 8 kostråd. Masser af groft og grønsager. Sku ned for sukker og fedt. Drik masser af vand og få motion 

Det er en super god begyndelse og noget som er nemt at holde, også selvom man skal til fest osv. 

Morgemmad kan være alt fra skyr, rugbrød, omelet, æggekage, havregryn, havregrød mm. Bare sørg for at det er groft brød og du får grønsager og lidt frugt til :-) 

Frokost kan være rugbrød med tun, fiskefrikadeller, mager pålæg. Men det kan også være salat, rester fra aftensnad osv. Men igen groft og grønt :-) 

Aftensmaden er bare det helt normale. Men hvis det f,eks er pasta og kødsovs. Så væg fuldkorns pasta, put en masse grønsager i kødsovsen osv. 

Lav en syndedag engang imellem. F,eks hver lørdag aften, hver anden lørdagen osv. 

Lyder som noget jeg helt sikkert kan overskue at følge 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. marts 2015

Loa

Monski skriver:

Jeg startede også en 12 uger løbe program (brugte det fra go' morgen Danmark) og så droppede jeg brød, kartofler, pasta og ris. Det hjalp helt vildt meget, både på vægten men især på mit velvære. Det var helt vildt så meget jeg kunne mærke mit krop havde det meget bedre uden alle de kulhydrater 

i øvrigt så var jeg også selv i ekstremt dårlig form da jeg startede.. De der 3 minutters løb var SÅ HÅRDT! Men efter 4-5 uger kunne jeg sagtens løbe 20 minutter 

held og lykke med det hele 

Det er helt vildt svært at forestille sig.. Kan slet ikke tro at jeg ever ville kunne løbe 20 minutter 

Anmeld Citér

21. marts 2015

Stimap

majba skriver:

Du behøver ikke følge en af de smarte filosofier. Du kan skam bare "nøjes" med at følge de 8 kostråd. Masser af groft og grønsager. Sku ned for sukker og fedt. Drik masser af vand og få motion 

Det er en super god begyndelse og noget som er nemt at holde, også selvom man skal til fest osv. 

Morgemmad kan være alt fra skyr, rugbrød, omelet, æggekage, havregryn, havregrød mm. Bare sørg for at det er groft brød og du får grønsager og lidt frugt til :-) 

Frokost kan være rugbrød med tun, fiskefrikadeller, mager pålæg. Men det kan også være salat, rester fra aftensnad osv. Men igen groft og grønt :-) 

Aftensmaden er bare det helt normale. Men hvis det f,eks er pasta og kødsovs. Så væg fuldkorns pasta, put en masse grønsager i kødsovsen osv. 

Lav en syndedag engang imellem. F,eks hver lørdag aften, hver anden lørdagen osv. 

Jeg er helt enig i ovenstående...

Samtidig tror jeg det er vigtigt du sætter dig forskellig mål/delmål, så du ved helt præcist hvad dine ønsker er for din træning, vægt/cm tab, mad osv... Så er det langt nemmere at "følge", når det ikke er så abstrakt 

Måske lave mål for 3 mdr af gangen, eller hvad du nemmest kan overskue.. Fx at kunne løbe 30 min i streg, når det så er nået kan du prøve at se hvor langt du kan læbe på 30 minutter og her blive ved med at udfordre dig selv... Hvor mange gange om dagen skal du spise, hvor mange minutter om dagen skal du minimum træne, hvor meget vil du tabe dig? 

Beløn samtidig dig selv, når målene er nået.. Ikke med mad, men f.eks med shopping af et nyt stykke tøj, en tur til frisøren eller andet selvforkælelse.. 

Anmeld Citér

21. marts 2015

Krussedulle

Loa skriver:

Ja jeg trænger sgu til det.

Både at tabe mig, men også (mest) at få det godt i krop og sjæl. 

Jeg er (kun lige) startet på det 12 ugers løbeprogram, og jeg starter fra virkelig viiiiirkelig dårlig kondition og for meget slik.

Jeg vil rigtig gerne læse en masse og blive klogere på hvad der er godt for mig, men hvor starter jeg? 

Jeg kunne godt tænke mig gode, og ikke for omstændige opskrifter, gerne på salater og frokost forslag. Men hvilken af "filosofierne" følger jeg? Minus pasta/brød/kartofler eller minus kød/fedt? Synes der er mange modstridende forslag derude så er svært at vide hvad der er godt for mig.

Forslag/gode råd? 

Gode steder at læse om kost, livsstil og lign?

Vi kører lchf (low carb high fat)

Og det virker super godt!

Anmeld Citér

21. marts 2015

majba

Loa skriver:

Lyder som noget jeg helt sikkert kan overskue at følge 

Nemlig! Det er dejlig overskueligt  det kan godt være det ikke går super hurtigt, men det er noget du vil kunne overskue at holde "for altid"

Selvfølgelig er det også godt at tænke man ikke behøver at spise brød til alle måltider. Men generelt bare man lever normal sundt, for masser af grønsager og skruer ned for indtaget af sukker. Så skal der skam nok ske noget :-) 

Anmeld Citér

21. marts 2015

modesty

Loa skriver:

Ja jeg trænger sgu til det.

Både at tabe mig, men også (mest) at få det godt i krop og sjæl. 

Jeg er (kun lige) startet på det 12 ugers løbeprogram, og jeg starter fra virkelig viiiiirkelig dårlig kondition og for meget slik.

Jeg vil rigtig gerne læse en masse og blive klogere på hvad der er godt for mig, men hvor starter jeg? 

Jeg kunne godt tænke mig gode, og ikke for omstændige opskrifter, gerne på salater og frokost forslag. Men hvilken af "filosofierne" følger jeg? Minus pasta/brød/kartofler eller minus kød/fedt? Synes der er mange modstridende forslag derude så er svært at vide hvad der er godt for mig.

Forslag/gode råd? 

Gode steder at læse om kost, livsstil og lign?

Det aller, aller vigtigste er at du dropper det raffinerede sukker. Det vil sige slut med kager, slik, sodavand, saft o.s.v.

Dernæst er det også en rigtig god ting at droppe stivelsen, som du selv er inde på. Stivelse omdannes til sukker i kroppen, så det er næsten lige så slemt som raffineret sukker.

Og du kan i princippet spise så meget kød og fedt som du har lyst til, så.

Jeg har været på en nul sukker, nul stivelse kur (af andre årsager end vægttab) siden i mandags og jeg har tabt mig 3 kilo på de 6 dage.

Anmeld Citér

21. marts 2015

Loa

modesty skriver:

Det aller, aller vigtigste er at du dropper det raffinerede sukker. Det vil sige slut med kager, slik, sodavand, saft o.s.v.

Dernæst er det også en rigtig god ting at droppe stivelsen, som du selv er inde på. Stivelse omdannes til sukker i kroppen, så det er næsten lige så slemt som raffineret sukker.

Og du kan i princippet spise så meget kød og fedt som du har lyst til, så.

Jeg har været på en nul sukker, nul stivelse kur (af andre årsager end vægttab) siden i mandags og jeg har tabt mig 3 kilo på de 6 dage.

Wow det var godt nok også hurtigt 

Anmeld Citér

21. marts 2015

modesty

Loa skriver:

Wow det var godt nok også hurtigt 

Ja, men jeg har så også skåret ALT sukker og stivelse væk, inklusiv frugt. Det er pissehårdt. Hvis det handler om vægttab, så vil jeg helt klart anbefale at man tager en lidt mere afslappet indstilling til det. 

Anmeld Citér

22. marts 2015

Loa

modesty skriver:

Ja, men jeg har så også skåret ALT sukker og stivelse væk, inklusiv frugt. Det er pissehårdt. Hvis det handler om vægttab, så vil jeg helt klart anbefale at man tager en lidt mere afslappet indstilling til det. 

Tror måske også det bliver lige en tand for hårdt. 

Nu er jeg ikke lige kendt for min rygrad

Anmeld Citér

22. marts 2015

lineog4

Med sund in mente, så tror jeg du skal prøve at lytte til din krop (siger hende der har lyttet men ikke kan overholde det). Jeg har prøvet at skære kulhydrater fra plus alt sukker, og jeg har aldrig haft det så godt. 

Så jeg kender vejen frem, men har bare desværre ingen mental rygrad hvilket er ulogisk når jeg kan mærke hvad slik og kulhydrater (nok mere stivelse) gør ved mig.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.