Loa skriver:
Ja jeg trænger sgu til det.
Både at tabe mig, men også (mest) at få det godt i krop og sjæl.
Jeg er (kun lige) startet på det 12 ugers løbeprogram, og jeg starter fra virkelig viiiiirkelig dårlig kondition og for meget slik.
Jeg vil rigtig gerne læse en masse og blive klogere på hvad der er godt for mig, men hvor starter jeg?
Jeg kunne godt tænke mig gode, og ikke for omstændige opskrifter, gerne på salater og frokost forslag. Men hvilken af "filosofierne" følger jeg? Minus pasta/brød/kartofler eller minus kød/fedt? Synes der er mange modstridende forslag derude så er svært at vide hvad der er godt for mig.
Forslag/gode råd?
Gode steder at læse om kost, livsstil og lign?
Du behøver ikke følge en af de smarte filosofier. Du kan skam bare "nøjes" med at følge de 8 kostråd. Masser af groft og grønsager. Sku ned for sukker og fedt. Drik masser af vand og få motion 
Det er en super god begyndelse og noget som er nemt at holde, også selvom man skal til fest osv.
Morgemmad kan være alt fra skyr, rugbrød, omelet, æggekage, havregryn, havregrød mm. Bare sørg for at det er groft brød og du får grønsager og lidt frugt til :-)
Frokost kan være rugbrød med tun, fiskefrikadeller, mager pålæg. Men det kan også være salat, rester fra aftensnad osv. Men igen groft og grønt :-)
Aftensmaden er bare det helt normale. Men hvis det f,eks er pasta og kødsovs. Så væg fuldkorns pasta, put en masse grønsager i kødsovsen osv.
Lav en syndedag engang imellem. F,eks hver lørdag aften, hver anden lørdagen osv.