Forsørgerpligt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. marts 2015

Janey

Profilbillede for Janey
Anonymbebs skriver:

Så vidt jeg forstår reglerne er det omvendt, så han mister sin kontanthjælp eller bliver modregnet i kontanthjælpen i forhold til hvad du får i SU når i bliver gift.

Du burde beholde din forsøger tillæg til børnene da du jo stadig er deres forsøger og han ikke er faren, men du skal så forsøge ham også.

Der er et specielt tillæg til Su'en som enlige forsørgere eller forsørgere, der bor sammen med en SU modtager kan få. BLiver TS gift er hun ikke længere enlig forsørger og bor heller ikke sammen med en SU modtager, så dette tillæg vil bortfalde. 

Han mister ikke sin kontanthjælp, da der er et grundbeløb parterne må tjene, før man begynder at modregne i kontanthjælpen. Jeg har googlet mig frem til følgende omkring beregningen ved gensidig forsørgerpligt:

Kommunen skal udregne det beløb, I samlet er berettiget til, hvis I begge var på kontant- eller uddannelseshjælp. Dette beløb kaldes ydelsesniveau.

Hvis din samlever/ægtefælle har arbejde, vil ydelsesniveauet skulle tillægges 25 kr. pr. udført arbejdstime.

Jeres indtægter fratrækkes ydelsesniveauet.

Du vil være berettiget til beløbet, som fremkommer efter fratræk af indtægter i ydelsesniveauet.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. marts 2015

Dorthe1986

FruStolpe skriver:

Ikke for gifte, kun for samlevende 

Hej må jeg lige spørge om noget her, og undskyld TS for at jeg lige blander mig Forsvinder gensidig forsørgerpligt i 2016? Gælder det kun kontanthjælp eller er vi også ovre i førtidspension? Jeg er bare nysgerrig

Anmeld

18. marts 2015

Anonym trådstarter

Tak for alle jeres svar

vi er blevet enige om at vente til økonomien ser bedre ud.. Men er der nogen som ved om min kæreste kan adoptere børnene når vi engang bliver gift uden at få biofars underskrift? For den får vi ikke ud af ham

Anmeld

18. marts 2015

Anonym trådstarter

Dorthe1986 skriver:

Hej må jeg lige spørge om noget her, og undskyld TS for at jeg lige blander mig Forsvinder gensidig forsørgerpligt i 2016? Gælder det kun kontanthjælp eller er vi også ovre i førtidspension? Jeg er bare nysgerrig

Du skal ikke undskylde det er helt i orden 

Anmeld

18. marts 2015

Tranebaer

Anonym skriver:

Tak for alle jeres svar

vi er blevet enige om at vente til økonomien ser bedre ud.. Men er der nogen som ved om min kæreste kan adoptere børnene når vi engang bliver gift uden at få biofars underskrift? For den får vi ikke ud af ham

Der skal være samtykke fra den med forældremyndigheden. Så hvis I deler forældremyndigheden, så skal han samtykke

Derudover skal I også have boet sammen i noget tid først. Her er betingelserne fra statsforvaltningens hjemmeside:

• Du skal have boet sammen med barnets far eller mor i mindst 2½ år. 
  • Du skal være fyldt 25 år. I særlige tilfælde kan adoption dog gennemføres, hvis du er fyldt 18 år. 
  • Du skal som udgangspunkt være mindst 14 år ældre end det barn, du vil adoptere.'

Hvis barnet er under 18 år/p>

• Skal du som udgangspunkt have boet sammen med barnet i mindst 2½ år, og
  • der skal være mulighed for, at barnet kan nå at bo hos dig i sammenlagt 3 år, før barnet fylder 18 år. 
  • Du og barnets far/mor skal være gift, have indgået registreret partnerskab, eller I skal være samlevende i et stabilt ægteskabslignende forhold.

Hvis barnet er over 18 år/p>

• Skal du som udgangspunkt have boet sammen med barnet i mindst 3 år, før barnet fyldte 18 år. 
  • Du og barnets far eller mor skal være/  eller tidligere have været gift, registrerede partnere, eller samlevende i et stabilt ægteskabslignende forhold.

Anmeld

18. marts 2015

Fremad

Dorthe1986 skriver:

Det er kun samlevende og kh....

Og Jeps det er helt væk fra 16 

Anmeld

18. marts 2015

dpb

Hej

min kæreste og jeg vil gerne giftes.. Jeg er på SU og han er på kontanthjælp.. Men så snakkede vi om økonomien hvis vi bliver gift.. Jeg har to børn fra et tidligere forhold.. Vi bor ikke sammen og det kan ikke lade sig gøre at flytte sammen før om et år grundet uddannelse.. Så er spørgsmålet om jeg mister min dobbelt SU sats og om min kæreste så vil få kontanthjælp som forsørger selvom vi ikke bor sammen endnu?

Umiddelbart ja, du mister din dobbelt SU da du ikke længere vil være reelt enlig. Nej, din kæreste kommer ikke til at få kh som forsørger, da han ikke har forsørgerpligt overfor dine børn.

Muligvis opnår han status som forsørger såfremt han rent faktisk adoptere dem, som du selv er inde på, men er ikke så meget inde i det.

Qnuz

Anmeld

18. marts 2015

Janey

Profilbillede for Janey
Dorthe1986 skriver:

Det er kontanthjælpen. Det er lige nu vedtaget, at den skal afskaffes for samlevende i 2016, men vi har jo lige et valg inden, og blå blok har meldt ud, at de vil genindføre forsørgerpligten, hvis de vinder valget, så det er muligt, at den slet ikke afskaffes.

Anmeld

18. marts 2015

lineog4

Mynthe_Mus skriver:

Gensidig forsøger pligt kører på halv virkning nu. 

Og forsvinder helt i 2016. 

Ikke for gifte. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.