Middagsluren...hmm...!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.114 visninger
9 svar
0 synes godt om
31. august 2009

lonemus

Min datter er lige fyldt 3 år og jeg mener lidt hun sover for meget!!

Hun startede i børnehave for 2 uger siden og er faldet godt til. Hun bruger stadig ble, men stoppede med sutten for snart 2 mdr siden - uden problemer

Mht. hendes søvn har hun nu i flere måneder sover sådan her:
Vågner kl 5:00 står op og kommer ind til os..nogle dage er vi heldige og hun lægger sig og sover ca 30 minutter mere.
Kl. ca. 13-15 sover hun til middag.
Kl. 19:30 puttes hun, men sover først omkring kl 20:30 - hun sidder og leger i sengen.

Det irrieterer mig, at hun vågner så tidligt hver morgen, samt hun sover så sent.
Jeg vil mene hun skal sløjfe middagsluren, komme i seng kl 19 og måske sove til kl 6-7.
Er det helt forkert? - i følge min datter er det åbenbart! Hun siger dagligt, at hun ikke vil sove til middag, men hellere lege. Fint nok, det får hun lov til....men når kl, så bliver 13-14 stykker, så er hun simpelthen så gal og overtræt, at jeg bliver nødt til at beordre hende i seng....ellers kan ingen af os være i samme stue med hende!
Jeg har osse prøvet at vække hende efter 1 time....er du vimmer hun er tosset og er faktisk først sig selv igen efter 1 times tid raseri!!!

Hun har altid været meget sur efter en middagslur...men det er jeg osse, jeg hader at sove midt på dagen..måske hun bare har arvet det!! Jeg har osse sagt, hun bare kan ligge og hvile sig - evt. se en film på sofaen, men det gider hun slet ikke!!

Med lillebror på 2 år foregår det på samme måde....han kan så bedre holde en hel dag....én dag ville han heller ikke sove til middag og det gik faktisk vildt godt, bare han blev aktiveret lidt..

Hvad pokker gør jeg?!?!

Lone

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. august 2009

Honningblomst

DU bestemmer...at hun vil lege og så bliver sur senere, viser jo at hun har brug for den lur midt på dagen. Jeg mener ikke du skal lade hende bestemme.
Ellers prøv at holde hende gående en hel dag og se om du kan få hende til at sove længere næste morgen og så helt droppe luren. Eller lade hende blive i bh og lade hende tage luren der med de andre børn...så skal hun ikke have den der omstilling fra bh til hjem lige midt i hun er træt...så kunne hun jo bare have flere fridage og længere dage i bh.
Min søn på snart 3½ år har længe ikke sovet til middag..inden han fyldte tre droppede vi den og han sover bare fra 19-7.
Men prøv dig frem, børn er jo vidt forskellige.
Knus Eva..

Anmeld

31. august 2009

Heidi.

Hej Lone

Jeg syntes det lyder bekendt. Hvis jeg var jer ville jeg droppe hendes middagslur nede i børnehaven. Det har vi gjort med Phillipa. Hun stod også tidlig op, og sov ikke før end klokken var 21 nogle gange senere. Efter hun har droppet luren sover hun fra kl 19.00 til 6.00 Det er en god lang lur, hvor de virkelig får sovet igennem. Godt nok er hun trær når hun kommer hjem, men det bliver nemmere fra dag til dag. Jeg syntes det er vigtigt for dem at de får en god lang nattesøvn. Det er slet ikke sikkert at hun har brug for luren i børnehaven. Phillipa hun lagde sig bare til at sove dernede fordi det var det hun plejede. Hun sover også kun til middag lørdag, ikke søndag.

Knus

Anmeld

1. september 2009

lonemus

Hej Lone

Jeg syntes det lyder bekendt. Hvis jeg var jer ville jeg droppe hendes middagslur nede i børnehaven. Det har vi gjort med Phillipa. Hun stod også tidlig op, og sov ikke før end klokken var 21 nogle gange senere. Efter hun har droppet luren sover hun fra kl 19.00 til 6.00 Det er en god lang lur, hvor de virkelig får sovet igennem. Godt nok er hun trær når hun kommer hjem, men det bliver nemmere fra dag til dag. Jeg syntes det er vigtigt for dem at de får en god lang nattesøvn. Det er slet ikke sikkert at hun har brug for luren i børnehaven. Phillipa hun lagde sig bare til at sove dernede fordi det var det hun plejede. Hun sover også kun til middag lørdag, ikke søndag.

Knus

Det er sjovt du skriver, at hun bare lagde sig til at sove, fordi hun plejede det...det tror jeg nemlig osse nogle gange Stefanie gør.....hun kører den helt på rutinen.
Men andre dage - f.eks. i nat har hun drømt og ikke sovet så godt et par timer (jeg syntes hun drømmer rigtig meget for tiden), så her til morgen var hun træt, men stod alligevel op kl 6, selvom hun kan få lov at sove til kl 7. Så i dag tror jeg hun har behov for sin lur...hun er osse en lille smule snottet, men det er jo svært at undgå.

Drømmer Phillipa ikke meget for tiden? - hvad hvis hun en nat sover lidt dårligt, kan hun så alligevel holde den kørende en hel dag?

Lone

Anmeld

1. september 2009

Heidi.

lonemus skriver:

Det er sjovt du skriver, at hun bare lagde sig til at sove, fordi hun plejede det...det tror jeg nemlig osse nogle gange Stefanie gør.....hun kører den helt på rutinen.
Men andre dage - f.eks. i nat har hun drømt og ikke sovet så godt et par timer (jeg syntes hun drømmer rigtig meget for tiden), så her til morgen var hun træt, men stod alligevel op kl 6, selvom hun kan få lov at sove til kl 7. Så i dag tror jeg hun har behov for sin lur...hun er osse en lille smule snottet, men det er jo svært at undgå.

Drømmer Phillipa ikke meget for tiden? - hvad hvis hun en nat sover lidt dårligt, kan hun så alligevel holde den kørende en hel dag?

Lone

Det med at drømme.. Kan du huske for et stykke tid siden hvor jeg bare var ved at gå til fordi Phillipa kom ind til os om natten?? Det var fordi hun drømte, ikke noget uhyggeligt tror jeg men bare meget levende drømme, og derfor vågnede hun.
I kan jo også bare gøre således at i kommer og siger når hun skal sove! Det gjorde vi med Frederikke, og det virkede ret godt

Anmeld

1. september 2009

lonemus

Heidi-Godsk skriver:

Det med at drømme.. Kan du huske for et stykke tid siden hvor jeg bare var ved at gå til fordi Phillipa kom ind til os om natten?? Det var fordi hun drømte, ikke noget uhyggeligt tror jeg men bare meget levende drømme, og derfor vågnede hun.
I kan jo også bare gøre således at i kommer og siger når hun skal sove! Det gjorde vi med Frederikke, og det virkede ret godt

Åh jo, det kan jeg godt huske - er hun stoppet med det?
Stefanie kom osse ind til os den anden nat, hvad tid ved jeg ikke, men jeg vågnede kl 2 ved at hun sparkede mig i hovedet!! Ingen af os ved hvad tid hun kom ind, men vi lod hende bare sove videre og tænkte hun sikkert havde behov for at være tæt på os...i nat har hun så bare sovet videre i sin egen seng, men kun drømt som hun plejer.

Hvordan mener du med vi skal komme og sige hun skal sove? - altså lad hende rende så længe hun kan, men hvis hun bliver sur så sige hun skal sove til middag?

Anmeld

1. september 2009

Heidi.

Ja Phillipa er HELDIGVIS stoppet med det

Jeg mener at i kan komme i børnehaven og sige om morgenen om hun skal sove eller ej. Evt efter hvordan hun har sovet om natten. Så hun kun sover til middag i børnehaven når i siger det.

Anmeld

1. september 2009

lonemus

Heidi-Godsk skriver:

Ja Phillipa er HELDIGVIS stoppet med det

Jeg mener at i kan komme i børnehaven og sige om morgenen om hun skal sove eller ej. Evt efter hvordan hun har sovet om natten. Så hun kun sover til middag i børnehaven når i siger det.

Nå, men i dag nåede hun kun at sove 5 kvarter til middag - hun sover altid til middag hjemme, ikke i børnehaven! Hun faldt først i søvn kl 13:45 og jeg vækkede hende kl 15 - hvis hun sover længere kan jeg slet ikke få hende til at sove før sent. Jeg havde meget svært ved at vække hende, men hun var nu ikke sur eller noget - det plejer hun ellers!
Nå, men hun er først faldet i søvn kl 20:30 - og var ellers i godt humør! Vi har endda været ude hele eftermiddagen - fra kl 15:30 til kl 18, hvor hun har leget rundt hele tiden.

Så nu tænker jeg jo lidt..hun sov dårligt i nat, i hvert fald et par timer, sov kort middagslur og faldt sent i søvn - helt uden at være sur. Har hun mon overhovedet brug for denne middagslur?

Da jeg hentede hende i børnehaven, kl 12, sagde hun til mig, at hun ikke ville sove til middag i dag. Jeg sagde hun bare lige skulle hvile sig lidt, men at hun så godt måtte komme op. Hun var lige ved at komme op, men faldt så i søvn kl 13:45.
Hvad tror du?

Hvorfor sover Phillipa til middag om lørdagen? - er det bare fordi det passer ind eller kan du mærke hun har behov for det?

Bruger Phillipa stadig ble? det gør Stefanie....er lidt bekymret for, om det kan få nogen negativ indflydelse mht bleen, hvis hun stopper middagsluren...det burde vel ikke have noget at sige, vel?

Lone

Anmeld

1. september 2009

Heidi.

lonemus skriver:

Nå, men i dag nåede hun kun at sove 5 kvarter til middag - hun sover altid til middag hjemme, ikke i børnehaven! Hun faldt først i søvn kl 13:45 og jeg vækkede hende kl 15 - hvis hun sover længere kan jeg slet ikke få hende til at sove før sent. Jeg havde meget svært ved at vække hende, men hun var nu ikke sur eller noget - det plejer hun ellers!
Nå, men hun er først faldet i søvn kl 20:30 - og var ellers i godt humør! Vi har endda været ude hele eftermiddagen - fra kl 15:30 til kl 18, hvor hun har leget rundt hele tiden.

Så nu tænker jeg jo lidt..hun sov dårligt i nat, i hvert fald et par timer, sov kort middagslur og faldt sent i søvn - helt uden at være sur. Har hun mon overhovedet brug for denne middagslur?

Da jeg hentede hende i børnehaven, kl 12, sagde hun til mig, at hun ikke ville sove til middag i dag. Jeg sagde hun bare lige skulle hvile sig lidt, men at hun så godt måtte komme op. Hun var lige ved at komme op, men faldt så i søvn kl 13:45.
Hvad tror du?

Hvorfor sover Phillipa til middag om lørdagen? - er det bare fordi det passer ind eller kan du mærke hun har behov for det?

Bruger Phillipa stadig ble? det gør Stefanie....er lidt bekymret for, om det kan få nogen negativ indflydelse mht bleen, hvis hun stopper middagsluren...det burde vel ikke have noget at sige, vel?

Lone

Ja!!! Phillipa bruger Desværre stadig ble.. Og jeg siger desværre, fordi jeg mener det er dovenskab fra hendes side... Hun gider simpelthen ikke komme og sige når hun skal,,, ja undskyld udtrykket lave lort..
Jeg ved ikke om bleafvænning og middagslur skulle have noget med hinanden at gøre, tror dog at man skal passe på ikke at "tage" for mange ting fra dem på samme tid, det har sjældent en god virkning.

Anmeld

1. september 2009

lonemus

Heidi-Godsk skriver:

Ja!!! Phillipa bruger Desværre stadig ble.. Og jeg siger desværre, fordi jeg mener det er dovenskab fra hendes side... Hun gider simpelthen ikke komme og sige når hun skal,,, ja undskyld udtrykket lave lort..
Jeg ved ikke om bleafvænning og middagslur skulle have noget med hinanden at gøre, tror dog at man skal passe på ikke at "tage" for mange ting fra dem på samme tid, det har sjældent en god virkning.

Jeg ved ikke mht til Stefanie bleafvænning, om det skyldes dovenskab....hun havde en periode for ca et halvt års tid siden, hvor hun gik meget op i at gå uden ble osv. Men nu er hun totalt ligeglad....hver gang jeg spørger hende, siger hun bare NEJ, jeg vil gerne have ble på!!!
Men mon ikke det hjælper lidt nu hun er startet i børnehave.....!

Ja, jeg ved man skal passe på at tage flere ting fra dem på én gang...men middagsluren er jo noget hun selv virker parat til...og hun kan jo altid få en lur, hvis hun har behov for det.

For pokker det er svært!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.