Efter 14 måneder kan jeg sætte ord på min fødsel..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. februar 2015

Mussepigen4

grinny skriver:

Den er lang, den er hård og den er ærlig - men efter 14 måneder er den her...

.. Min fødselsberetning

Jeg har egentlig aldrig lavet en rigtig fødselsberetning. Jeg har sat mange ord på mine oplevelser, men aldrig sådan rigtig fortalt det i en sammenhæng – hvorfor? Ja behovet var der ikke for det var jo ikke en rigtig fødsel… Eller sådan følte jeg det dengang, jeg havde jo intet grædende barn på brystet, ikke en lille krop der skulle varmes op – jeg havde ingenting! Hvorfor så bruge tid på en fødselsberetning der alligevel endte sådan?

Jeg sidder nu 14 måneder senere og først nu er det rigtig gået op for mig at jeg altså har født som alle andre, men selvom det er gået op for mig har jeg stadig ikke helt forstået det – måske fordi det alt sammen er et sløret syn og jeg kan ikke rigtig fokusere på kun én del af det.

Jeg vil prøve, for Isaac fortjener en fødselsberetning. Jeg bar ham i 9 måneder og min fødsel af ham må aldrig glemmes trods jeg ikke har lyst til at se virkeligheden i øjnene.

Mange ved allerede hvad der er sket, men jeg har aldrig fortalt eller skrevet om mine følelser – om Anja igennem hele dette forløb. Hvordan var det for mig? Hvor var jeg i alt det her. På et tidspunkt følte jeg mig bare som en maskine der skulle have den ene stikpille efter den anden så jeg kunne komme i gang med at føde. Min eneste sætning var ”jeg vil bare gerne føde nu” – og i situationen var det bare det jeg ville, men at føde ville betyde at jeg ikke længere havde en kontakt med min søn.

Det var virkelig underligt at være den der gik rundt med et dødt barn, men fra skanningen viste vores største frygt, fra det sekund, følte jeg mig slet ikke gravid. Jeg kunne ikke mærke noget i min mave, jeg var tom. Bare en kæmpe tom mave, et endeløst hul. Johnni ville kramme mig lige efter skanningen og rakte ud efter min mave, men jeg slog hans hånd væk – hvad var der at mærke? Det kunne jo være lige meget. Jeg ville ikke have at han skulle mærke for der var ingen ting derinde mere – det var slut! Hans hånd på min mave var tegn på kærlighed når han mærkede efter Isaac, nu skulle ingen røre ved min mave for ingen skulle røre min døde søn. Først efter så mange måneder kan jeg forstå og acceptere at det var sådan jeg reagerede, det var mit beskyttelses-gen der tog over – det var jo det eneste jeg kunne gøre for Isaac.

Torsdag den 19. december vågnede jeg tidligt efter kun meget få timers søvn. Jeg rejste mig for at gå ud på toilettet og her slog virkeligheden mig virkelig. I det jeg rejser mig falder maven tungt ned – min mave var sunket. Ikke den gode slags ”eij nu er fødslen snart ved at starte”, nej min mave var sunket fordi Isaac var begyndt at falde sammen inden i maven. Han lå helt nede i bunden af maven og det var tungt – meget tungt. Når jeg gik rundt kunne jeg mærke at der næsten intet fostervand var derinde og kunne sådan set kun mærke ham. Mine bevægelser fik ham til at bevæge sig – kan i forestille jer det? Følelsen af din søns dødvægt inde i din mave. Ja undskyld min direkte måde at skrive det på, men bliver nød til at skrive lige fra leveren for at få det ud som mine følelser og hvordan de nu en gang var. Jeg lå så meget ned som muligt, for kun når jeg lå ned kunne jeg beholde følelsen af at være helt tom – og heller følelsen af tom end dødvægt.

På døren havde personalet sat en sommerfugl – fødegangens tegn på at der her ligger en kvinde der skal til at føde eller har født et dødt barn. Jeg forstår ideen, men når en fødsel tager 4 dage (5 med onsdag) så når man at møde mange triste blikke når man skal ud på gangen, og det skulle vi mange gange. Vi delte toilet og bad med barselsgangen og mad skulle hentes samme sted som barsel/fødselsgangen – er det fedt? Nej overhovedet ikke, det er en hammer i hovedet hver gang man gik ud af døren. Alle vidste det, ikke kun personalet men også de nybagte forældre, deres blikke afslørede dem.

Torsdag kom og torsdag gik, fredag kom og fredag gik. Der skete virkelig intet. Nu havde vi prøvet stikpiller og fostergift, men min krop ville bare ikke af med ham. Fredag aften vælger man at der skal prøves med ballonkateter. Det var et stort smertehelvede og jeg skreg og græd som aldrig før. Jeg var brugt, stort set ingen søvn siden onsdag og min livmoder var så bøjet at de næsten ikke kunne få den inde hvor den skulle sidde. De brugte fire forsøg, alle forsøg blev den sat op fyldt med vand – tømt for vand og taget ud igen. Fjerde gang sad den endelig som den skulle, men svaret var at jeg nok ikke skulle regne med den helt store virkning af den. Jeg fik 2 x morfin og sovepiller for hvis nu den hjalp så skulle jeg have kræfter til at føde dagen efter.

Jeg vågnede lørdag morgen ved at min dejlige kære jordemoder Helle Vest stod ved min side med en tårer i øjenkrogen. Hvad laver du her? Spurgte hun mig. Dette var ikke planen! Jeg måtte jo give hende ret, dette var ikke planen da jeg tirsdag den 17. december er til sidste jordemoder tjek inden fødslen. Jeg blev lettet, jeg følte mig rolig og jeg kunne mærke at Helle ville gøre det i mit tempo. Hun spurgte om jeg hurtigt ville i bad, lørdag morgen havde jeg faktisk stadig ikke været i bad så følte mig lidt ulækker. Mange ville nok sige ad, men at ligge på den måde som jeg gjorde så er dagene blevet til en meget lang dag, og overskud som at tage et enkelt bad er simpelthen helt væk. Nå men jeg hopper ud og tisser og bliver noget nedtrykt af at ballonen ikke falder ud, de havde jo sagt at den ville falde ud når jeg havde åbnet mig. Rigtig nok, 1 cm kunne jeg få ud af det og Helle kunne ikke tage vandet.

Så startede min rundkørsel, mit helvede min forvirring. Helle satte ve-drop i gang, i starten skete der ingen ting så den blev skruet op hvert kvarter indtil den kunne give noget og da den endelig kom i gang kom der en sygeplejerske der skulle tage blodtrykket, en mand der skulle have blodprøver, Helle ved min side og non-stop veer – ehm, hvad sker der? Jeg er følelsesmæssigt så langt ude, jeg kan intet overskue og her står der 3 mennesker og river i mine arme. Jeg skreg simpelthen STOP! Stop nu! Jeg kan ikke. Helle blev lidt chokeret, men jeg kunne ikke overskue det. Hun valgte at slukke for ve-droppet og så kunne vi starte op igen når alt det andet var slut. Igen var jeg tryg i Helles hænder. Senere blev det tændt igen og med morfin i kroppen var jeg klar. Hele lørdagen blev ve-droppet skruet op mindst en gang i timen og da Helles vagt sluttede lørdag sent eftermiddag var jeg 2 cm åben. Herfra gik det kun nedad.

Der trådte en ny jordemoder ind i rummet som skulle have aften og nattevagten med mig. Kemien mellem os var lige nul, og jeg synes ikke hun forstod vores situation. I min journal har hun lørdag nat skrevet ”virker meget nedtrykt”, ”modarbejder ve-drop ved at være nedtrykt”, ”kan ikke arbejde sammen med kroppen” – nej hvad tror du selv? Jeg har siden torsdag morgen kl. 8:00 været på en eller anden form for ”lad-os-få-fødslen-i gang-medicin”, både almindelig stikpiller, fostergift, 4 x ballonkateter og snart et døgn med ve-drop – hvad forventer hun af mig? 4 gange blev min rygmarvsblokade lagt og til det har hun skrevet ”virker meget pivet og vil gerne have mere smertestillende” – jeg var fra start blevet lovet en smertefri fødsel fordi i min situation kan man bedøve rigtig meget, og for at psyken ikke skal arbejde med smerter gøre man alt for at smertedække – denne jordemoder kunne slet ikke forstå jeg ville have bedøvelse og blev faktisk irriteret over at jeg bad om rygmarvsbedøvelsen.

Der skete ikke særlig meget den nat, mener at jeg åbnede mig til 4 cm. Det var dog bare indtil søndag morgen kl 7:00 for her kom jordemoder Ida. Jeg havde mødt hende torsdag hvor hun sagde hun ikke ville se mig når hun skulle på bagt søndag morgen, jeg lovede det, men det var jeg ikke så god til at overholde. Ida er bare fantastisk en livsglad kvinde. Fra kl. 7 – 8.58 åbnede jeg mig det sidste og fødte Isaac. Ida var sej og hun hjalp mig. Det var hendes første dødsfødsel og man kunne se på hende at det tog hårdt på hende selvom hun hele tiden virkede meget professionel.

Tiden vi brugte sammen med Isaac efter fødslen kender kun Johnni og jeg. Det er vores lille stund sammen som den familie vi aldrig blev. En stund der for altid bare skal være vores.

Der går stadig ikke en dag hvor jeg ikke tænker på min lille mand og følelserne blusser tit op igen. Jeg er dog kommet langt, for det jeg skriver her, er første gang jeg fortæller ærligt om min side af det hele – hvem Anja egentlig var under forløbet. Jeg har ikke turde sige det, for hvilken mor kunne dog finde at skubbe sit barn væk? Hvilken mor ville snakke om sin søns dødvægt? Ja det vil jeg! For det er sådan jeg er mor. Jeg er mor til en engel som jeg aldrig har mødt. Mor på en helt speciel måde, men jeg har mange tunge pakker i rygsækken, og jeg vil ikke længere være bange for at fortælle at jeg faktisk havde det sådan – for det er helt okay!

Hvis i kom hertil er i intet mindre end fantastiske.

I har hele vejen igennem været et fantastisk forum fyldt med fantastiske kvinder som har givet et kram når i kunne mærke jeg manglede det mest.

Jeg græder. Sidder med tårer ned af begge kinder. Du er det stærkeste menneske jeg har læst om meget, meget længe. Isaac er heldig, at han har en mor som har været så stærk og er så stærk at hun kan skrive dette. Du har rørt mig dybt med denne fortælling. Ingen fortjener det du/i har oplevet.  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. februar 2015

Dianabk

Sidder her midt i stuen og tuder..... 

Jeg har fulgt dig siden du skrev det forfærdelige indlæg for snart mange mdr siden. 

Det er så uretfærdigt at du eller nogen skal igennem det som du har været igennem.

Det er så sejt at du åbner op og fortæller hvad du har været igennem. 

Du fortjener intet mindre end et kæmpe kramOg al held og lykke fremover. 

Du har min dybeste medfølelse - selvom jeg ikke kan tilnærme mig at forstå den sorg du og din lille familie har været igennem. 

Anmeld

20. februar 2015

Sprit25

grinny skriver:

Et kram siger alt det man ikke kan få ud 

Håber det er okay jeg spørger. Men gør din genfejl at det er umuligt at blive gravid igen eller bliver du sat igang tidligere? 

Kan forstå I prøver igen.

Anmeld

20. februar 2015

grinny

Sprit25 skriver:

Håber det er okay jeg spørger. Men gør din genfejl at det er umuligt at blive gravid igen eller bliver du sat igang tidligere? 

Kan forstå I prøver igen.

Jeg kan og må gerne blive gravid igen men når jeg bliver skal jeg dagligt have en indsprøjtning der gør at mit blod ikke størkner og jeg skal skannes hver 14. dag. Ud over det har man bagefter fundet ud af, at min skjoldbugskirtel danner antistoffer så jeg skal have taget blodprøver en gang om ugen 

Derfor har vi også bestemt at vi kun gør det her en gang til, da en graviditet vil være mere som en sygdom end en kærlig ventetid 

Anmeld

20. februar 2015

Sprit25

grinny skriver:

Jeg kan og må gerne blive gravid igen men når jeg bliver skal jeg dagligt have en indsprøjtning der gør at mit blod ikke størkner og jeg skal skannes hver 14. dag. Ud over det har man bagefter fundet ud af, at min skjoldbugskirtel danner antistoffer så jeg skal have taget blodprøver en gang om ugen 

Derfor har vi også bestemt at vi kun gør det her en gang til, da en graviditet vil være mere som en sygdom end en kærlig ventetid 

Puha det kan jeg godt forstå

Anmeld

20. februar 2015

grinny

Beem82 skriver:

Har den største klump i halsen og det smerter helt ind i det inderste. Sikke en smuk fortælling, der emmer af kærlighed til din dreng  

Vil så gerne skrive en masse, men ordene vil ikke rigtigt. Kan bare sige at jeg føler med dig, går selv de tunge skridt på vejen til at acceptere det at være englemor med alt hvad det betyder. Det går meget op og ned! Men synes du gør det så flot! Bliver grebet af din ærlighed omkring både de tunge og de smukke ting i Isaacs fortælling. Og de hører til og er uundværlige hver og en, for det er jo det eneste vi har!

Kæmpe kæmpe kram fra mig til dig, Isaacs fantastiske mor 

Det gør mig ondt at høre at du selv går de tunge skridt  Det er en vej man slet ikke kan beskrive, og spørg folk hvordan det er kan man kun prøve at beskrive det, men hvordan beskriver man at man indvendig råber og skriger samtidig med at man lever sit liv? For leve det skal man! Hvordan forklarer man folk at hjernen går fuldstændig i stå og en lille ting som at smøre en rugbrødsmad kan koste 2 timer på sofaen? 

Jeg kan kun prøve, hvilket jeg har gjort med denne fødselsberetning og så kan jeg håbe på at andre også tør at komme ud med det, for som du skriver så er mit liv - vores liv - med et barn bare ikke lyserødt! Jeg har 9 måneder med kærlighed, spark og skanninger, men desværre også 4 døgn med knap så rare ting - men alle disse ting til sammen gør mig til mor og Isaac til min søn  

Anmeld

20. februar 2015

grinny

LilleLene skriver:

Sidder med tårer i øjnene ved næsten alle dine indlæg <3

Jeg synes du er den sejeste og stærkeste kvinde  Og har bare lyst til at holde om dig hver gang jeg læser om din smukke issac

Tusind tak 

Johnni siger også altid at jeg har psyke så stærk som en okse  Og det må jeg jo nok give ham ret i at jeg har fået, men jeg kan også knække og når jeg gør, så er jeg helt nede i et par dage til jeg har kæmpet mig op igen!

Anmeld

20. februar 2015

grinny

God-mor skriver:

Det berørte mig dybt at læse dit indlæg hvor er det stærkt at du har mod på at dele din oplevelse med os. Du må have en ufattelig styrke. 

Sender de varmeste 

Tusind tak 

Jeg har i hvert fald fået en ufattelig styrke, det får man når man opdager at man faktisk godt kan leve videre 

Anmeld

20. februar 2015

grinny

Gabriel skriver:

Jeg mistede min far for 4 år siden til kræft. (Det kan på ingen måde sammenlignes med det du har oplevet, så det må du ikk tro jeg gør) . 

Men mens han var syg og da han døde havde jeg tanker og følelser som jeg efter 4år med ggruppeterapi og psykologhjælp stadig ikke tør sige højt fordi jeg skammer mig. Men inderst inde ved jeg at ingen følelser og tanker er forkerte i de situationer hvor man har det aller værst. Derfor har jeg så stor respekt (og en smule misundelse) over at du siger det som det er! 

Det er virkelig imponerende og du skal virkelig være stolt af dig selv. Du tør se sandheden i øjnene og det er mega sejt!

Det kan sagtens sammenlignes, for de er to situationer hvor man er så handlingslammet at hjernen kører sit helt eget løb. 

Som sagt så har jeg også været nervøs for hvad folk ville sige og tænke når jeg ærligt står og siger at jeg bare ville ham ud, jeg tænkte ikke så meget på at han var død, men at han bare skulle ud for han kunne jo ikke blive derinde! Bagefter kom det hele, men i de 4 døgn blev følelserne pakket væk - og jeg er ikke bange for at sige det mere, for det har jo intet med min kærlighed til Isaac at gøre - og så er det ikke sundt at bære på sådan en byrde.

Jeg tror på at du en dag nok skal blive klar, men man skal ikke presses 

Anmeld

22. februar 2015

LilleLene

grinny skriver:

Tusind tak 

Johnni siger også altid at jeg har psyke så stærk som en okse  Og det må jeg jo nok give ham ret i at jeg har fået, men jeg kan også knække og når jeg gør, så er jeg helt nede i et par dage til jeg har kæmpet mig op igen!

Ingen i verden kan være stærk for evigt! ♡ 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.