Kan det gå for stærkt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. februar 2015

Pikku Myy

Loan skriver:

Som overskriften lyder, kan de udvikle sig for hurtigt?

Lucka er fra d 28 juli 14, altså godt 6 1/2 måned og han har taget sine første skridt rundt ved sofaen i dag helt selv. Han har rejst sig op ved ting et godt stykke tid, men første gang han har gået rundt.

Vi bruger meget at flytte ham rundt så han må kravle før han igen kan rejse sig og gå, men er bekymret for om det går for stærkt for hans krop. 

Den grove motorik udvikler sig ovenfra og ned. Først er det nakken, så ryggen og armene, og til sidst benene. Din dreng kan slet ikke begynde at rejse sig medmindre hans krop klar. Det er først problematisk hvis forældrene begynder at stille barnet op, for så kan det være styrken ikke er der endnu.

Mht den med at kravle, så har vi to hjernehalvdele, og de skal kunne koordinere bevægelser med hinanden. Det er bl.a. det man gør når man kravler: Venstre ben bevæges samtidig med højre arm og omvendt. Som en anden beskriver i tråden, er det ret vigtigt at have styr på denne koordinering, men det handler ikke om at man skal kravle en bestemt mængde for at få det trænet op. Når barnet kan kravle har hjernen forstået konceptet. Og så må barnet gerne forstætte videre i udviklingen.Held og lykke

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. februar 2015

Pikku Myy

Jeg håber du har ret, vi må øve så meget han vil gå med til med krydsøvelser, og så ellers våge over ham så han ikke vil falde og slå sig på noget.

Regner med at give vores SP et kald imorgen og se om hun evt har nogle ideer eller lege/øvelser så det motoriske stadig kommer med selvom han vil noget andet.

Hvad med at sætte jer et blødt sted og så bare tumle. Vælt ham og lad ham rejse sig op af jer igen. Vælt ham, rul ham, og lad ham rejse sig igen. Løft ham og "kast" ham, og lad ham rejse sig op igen. Det tror jeg min søn ville have syntes var hylemorsomt i den alder.

I kan også invistere i sådan en legetunnel, hvis I gerne vil have ham til at kravle lidt mere.

Anmeld

17. februar 2015

missehxx

Altså jeg var også meget hurtig som lille.. Gik langs ting som 6 mdr, rejste mig uden noget at holde ved som 7dr og gik uden støtte som 8 mdr...

jeg har udviklet leddegigt men ved selvføglgelig ikke om det er derfor... Ellers har jeg i hvert fald ikke taget skade ��

Anmeld

17. februar 2015

MKN_96

Jeg var også pænt hurtig som barn, og mine forældre fik af vide af sundhedsplejersken at jeg ville tumle gennem hele livet uden at blive til noget, fordi jeg aldrig kravlede, men bare startede med at gå.

Jeg har ALDRIG haft nogen problemer med min motorik, tvært imod, så har jeg gået på juniorlandsholdet i håndbold, altid været på niveau med drengene i idrætslege, stået på skateboard, rulleskøjter, danset hip hop og redet dressur på højt plan i 15 år

Hvis din dreng kravler til sofa, stol osv for at rejse sig, så har han jo lært at kravle og dermed at koordinere arme og ben, så jeg ville ikke være så bekymret

Anmeld

17. februar 2015

modesty

MKN_96 skriver:

Jeg var også pænt hurtig som barn, og mine forældre fik af vide af sundhedsplejersken at jeg ville tumle gennem hele livet uden at blive til noget, fordi jeg aldrig kravlede, men bare startede med at gå.

Jeg har ALDRIG haft nogen problemer med min motorik, tvært imod, så har jeg gået på juniorlandsholdet i håndbold, altid været på niveau med drengene i idrætslege, stået på skateboard, rulleskøjter, danset hip hop og redet dressur på højt plan i 15 år

Hvis din dreng kravler til sofa, stol osv for at rejse sig, så har han jo lært at kravle og dermed at koordinere arme og ben, så jeg ville ikke være så bekymret

Den er vist, heldigvis, efterhånden manet til jorden, den myte med at børn SKAL kravle inden de kan gå, ellers er der noget der går helt galt i deres hjerne, hahah. 

Anmeld

17. februar 2015

Tin

Profilbillede for Tin
Loan skriver:

Som overskriften lyder, kan de udvikle sig for hurtigt?

Lucka er fra d 28 juli 14, altså godt 6 1/2 måned og han har taget sine første skridt rundt ved sofaen i dag helt selv. Han har rejst sig op ved ting et godt stykke tid, men første gang han har gået rundt.

Vi bruger meget at flytte ham rundt så han må kravle før han igen kan rejse sig og gå, men er bekymret for om det går for stærkt for hans krop. 

Jeg tror godt det kan gå for hurtigt, men tror tilgengæld ikke man kan gøre meget for at forhindre det. 

Har en søn der gik uden støtte da han rundede de 8 mdr. Han har ALDRIG kravlet. Han gumpede sig rundt på rumpen og pludselig rejste han sig ved stole og andet.

Efter at havde observeret hansstorebror,der først gik da han var 17 mdr, var vi selvfølgelig glad for at vores næste søn var hurtig i udviklingen.

Han er 14 år i dag. Og har massive udtale vanskeligheder og er motorisk tung og klodset. Ifølge fysioterapeuten kan en del af problemet stamme fra de udviklingstrin, som han sprang over dengang. Især den sproglige udvikling, hænger meget sammen med det at kravle og bevæge sig.

Vores søn har gået til talepædagog i 11 år....og jeg mener virkelig massiv indlæring,  til trods for det har han forsat vanskeligheder ogtalepædagogen afsluttede ham sidste sommer, da alt hjælp ikke har båret ordentlig frugt, og derved forventer vi, at han vil have de her problemer resten af hans liv eller ihverfald til han selv bliver meget mere opmærksom på selv at rette det ind.

Vi ved selvfølgelig ikke med 100% sikkerhed at det skyldes den manglende motoriske udvikling, men tror det er meget vigtig, at I er opmærksom på det, og hjælper ham til at kravle mv.

God ide med sp og søg evt på nettet om gode øvelser, hvor man laver kryds bevægelser.

Anmeld

17. februar 2015

Sissel

Loan skriver:

Vil gerne pointere at vi på intet tidspunkt har øvet dette med ham, tvært imod har jeg prøvet at afholde ham fra det ved at flytte ham væk fra de møbler han kan og vil rejse sig ved, men kan ikke stoppe ham kontant. 2 minutter efter han er flyttet til den anden ende af lokalet har han kravlet tilbage og begynder at rejse sig.

Jeg opfordre og hjælper ham ikke, men uanset hvor meget jeg flytter han bliver han ved, så det mindste jeg kan gøre er at sikre ham bedst muligt, så han er så beskyttet som muligt når nu det er hvad han vil.

Det var bestemt ikke ment som en kritik af jer.. Men blot de bekymringer jeg selv ville have, hvis det var mit eget barn. Jeg skrev vist også at der nok ikke var så meget man kan gøre ved det, hvis de først har fundet fidusen? Ellers var det ihvertfald min mening at gøre det

Anmeld

17. februar 2015

Loan

Tak for alle jeres tilbage meldinger, jeg fik snakket med vores sundhedsplejerske idag og hun stoppede mig inden jeg nærmest fik snakket færdig. Så længe han kravlede hen til møblerne så havde han jo fundet fidusen og jeg skal derfor ikke være spor bekymret. Og så sagde hun at han jo ikke kan lege med biler uden at kravle, og det kunne jeg da godt give hende ret i, og han er jo blevet rimelig hård til at kravle så jeg er mere rolig nu, og så leger vi bare videre på gulvet og rykker han rundt for at udfordre ham lidt.

Anmeld

18. februar 2015

Ka+Ma=Be

Loan skriver:

Har du nogle foreslag til lege?

Tager imod alt med kyshånd for at sikre hans udvikling bedst muligt, kan ikke forhindre ham i at rejse sig og gå, men kan gøre mit ypperste for at han får alt med. 

Naturligvis 

Altså alle former for tumlelege er fantastiske.  Forsøg at udfordre sanserne ved eksempelvis at svinge, rulle/trille, koldbøtter,  gyngehest, gynge, vende på hovedet, tryk/massage, øve balance mm. Få ham til at kravle evt ved at ligge noget legetøj et stykke fra ham eller få ham til at kravle igennem noget/ under noget. 

Når han stadig er så lille, er det, foruden at kravle, nemmest at hjælpe ham til at lave krydsbevægelser ved hjælp af sanglege 

Hvis du mangler inspiration, kan jeg anbefale app'en "baby gym" eller politikens bog "leg med dit barn" - der er mange gode Ideer til gode udviklende lege.

God leg 

Anmeld

18. februar 2015

Ka+Ma=Be

missehxx skriver:

Altså jeg var også meget hurtig som lille.. Gik langs ting som 6 mdr, rejste mig uden noget at holde ved som 7dr og gik uden støtte som 8 mdr...

jeg har udviklet leddegigt men ved selvføglgelig ikke om det er derfor... Ellers har jeg i hvert fald ikke taget skade ��

Inden nogen begynder at koble for meget, vil jeg gerne pointere, at man ikke får leddegigt som konsekvens af hverken tidlig eller sen motorisk udvikling! Det er der intet der tyder på.

Når vi går, får vi presset knogler og led samt påvirket muskel/led-sansen, hvilket er godt for udvikling og styrkelsen af både krop og hjerne. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.