Kan det gå for stærkt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.820 visninger
20 svar
15 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
16. februar 2015

Loan

Som overskriften lyder, kan de udvikle sig for hurtigt?

Lucka er fra d 28 juli 14, altså godt 6 1/2 måned og han har taget sine første skridt rundt ved sofaen i dag helt selv. Han har rejst sig op ved ting et godt stykke tid, men første gang han har gået rundt.

Vi bruger meget at flytte ham rundt så han må kravle før han igen kan rejse sig og gå, men er bekymret for om det går for stærkt for hans krop. 

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. februar 2015

Sujan

Vil mene det kun kan gå for stærkt hvis i går og presser ham til tingene.. Og lyder det ikke til at i gør.. Så synes bare i skal nyde at jeres dreng er så sej:-)

Anmeld

16. februar 2015

Loan

Sujan skriver:

Vil mene det kun kan gå for stærkt hvis i går og presser ham til tingene.. Og lyder det ikke til at i gør.. Så synes bare i skal nyde at jeres dreng er så sej:-)

Nej på ingen måde, ville ønske det gik langsommere da jeg frygter han vil glemme nogle ting. Han er f.eks ikke glad for at skulle rulle fra ryg til mave medmindre han får fat i noget han kan trække i.

Vi har måtte ligge det skumgulv rundt om stuebordet fordi han begyndte og rejse for at afbløde hans fald og fordi han gled på trægulvet. Tør knap rende på toilet medmindre han ligger på ryggen.

Anmeld

16. februar 2015

Ka+Ma=Be

Både og. 

For det er jo flot at han går og at han udforsker verdenen. Men med det sagt, er det også ret vigtigt at børn kryber og kravler, hvilket de jo normalt gør i den alder. Det er vigtigt for udviklingen af hjernen, for koordinering/samarbejde af højre og venstre hjernehalvdel og rum/retning.

Det er ikke så vigtigt med rækkefølgen - problemet kan muligvis ligge i, at han vil foretrække at gå frem for at kravle meget hurtigt.  

Jeg tænker derfor, at det er fint at du udfordrer ham til at kravle og lav endelig nogle lege hvor i krydser arme og ben over midtlinien

Anmeld

16. februar 2015

Loan

Ka+Ma=Be skriver:

Både og. 

For det er jo flot at han går og at han udforsker verdenen. Men med det sagt, er det også ret vigtigt at børn kryber og kravler, hvilket de jo normalt gør i den alder. Det er vigtigt for udviklingen af hjernen, for koordinering/samarbejde af højre og venstre hjernehalvdel og rum/retning.

Det er ikke så vigtigt med rækkefølgen - problemet kan muligvis ligge i, at han vil foretrække at gå frem for at kravle meget hurtigt.  

Jeg tænker derfor, at det er fint at du udfordrer ham til at kravle og lav endelig nogle lege hvor i krydser arme og ben over midtlinien

Har du nogle foreslag til lege?

Tager imod alt med kyshånd for at sikre hans udvikling bedst muligt, kan ikke forhindre ham i at rejse sig og gå, men kan gøre mit ypperste for at han får alt med. 

Anmeld

16. februar 2015

1.projektbaby

Jeg gik da jeg var lidt over 6 måneder og "nåede" aldrig rigtig at kravle. Min ryg er lettere buet nede i lænden, men ikke noget jeg mærker til. Da jeg var barn var det ret ekstremt og det lignede at jeg havde en kæmpe ølmave.

Min motorik er heller ikke 100% optimal, hvilket min læge mener har noget at gøre med at jeg gik meget tidligt. Det er ikke noget jeg mærker til i hverdagen, men jeg kan have svært ved at deltage til sådan noget holdtræning i fitness centeret hvor man skal  koordinere sin trin og arme - men det er bare noget jeg griner af

Så ja, jeg tror godt det kan gå for stærkt. Men tror det er begrænset hvilke "mén" man får af at det. Men man kan jo ikke rigtig tvinge et barn til at kravle/sidde stille når de først har lært at gå.

Anmeld

16. februar 2015

Sissel

Jeg er ikke fagperson.. Men ja! Det kan gå for stærkt.. En baby på et halvt år skal slet ikke gå rundt.. Prøv lige at se det store hoved, der bare dingler rundt.. De har slet ikke hjernekapacitet til det. Til at navigere rundt og forudse eventuelle farer.. 

Men når det så er sagt, tvivler jeg på at der er særlig meget man kan gøre ved det.. Udover at lade være med at opfordre ham til det.. Altså ligge ham på maven, så han i det mindste selv skal komme op. I stedet for at stille ham, eller holde ham i hånden så han kan balancere. 

Anmeld

16. februar 2015

modesty

Loan skriver:

Som overskriften lyder, kan de udvikle sig for hurtigt?

Lucka er fra d 28 juli 14, altså godt 6 1/2 måned og han har taget sine første skridt rundt ved sofaen i dag helt selv. Han har rejst sig op ved ting et godt stykke tid, men første gang han har gået rundt.

Vi bruger meget at flytte ham rundt så han må kravle før han igen kan rejse sig og gå, men er bekymret for om det går for stærkt for hans krop. 

Han tager det i sit eget tempo, og det er åbenbart hurtigt.  Jeg kan ikke forestille mig at der skulle være noget galt med det. Hans krop og hjerne ved hvornår lige præcis han er parat.

Anmeld

17. februar 2015

Loan

Sissel skriver:

Jeg er ikke fagperson.. Men ja! Det kan gå for stærkt.. En baby på et halvt år skal slet ikke gå rundt.. Prøv lige at se det store hoved, der bare dingler rundt.. De har slet ikke hjernekapacitet til det. Til at navigere rundt og forudse eventuelle farer.. 

Men når det så er sagt, tvivler jeg på at der er særlig meget man kan gøre ved det.. Udover at lade være med at opfordre ham til det.. Altså ligge ham på maven, så han i det mindste selv skal komme op. I stedet for at stille ham, eller holde ham i hånden så han kan balancere. 

Vil gerne pointere at vi på intet tidspunkt har øvet dette med ham, tvært imod har jeg prøvet at afholde ham fra det ved at flytte ham væk fra de møbler han kan og vil rejse sig ved, men kan ikke stoppe ham kontant. 2 minutter efter han er flyttet til den anden ende af lokalet har han kravlet tilbage og begynder at rejse sig.

Jeg opfordre og hjælper ham ikke, men uanset hvor meget jeg flytter han bliver han ved, så det mindste jeg kan gøre er at sikre ham bedst muligt, så han er så beskyttet som muligt når nu det er hvad han vil.

Anmeld

17. februar 2015

Loan

modesty skriver:

Han tager det i sit eget tempo, og det er åbenbart hurtigt.  Jeg kan ikke forestille mig at der skulle være noget galt med det. Hans krop og hjerne ved hvornår lige præcis han er parat.

Jeg håber du har ret, vi må øve så meget han vil gå med til med krydsøvelser, og så ellers våge over ham så han ikke vil falde og slå sig på noget.

Regner med at give vores SP et kald imorgen og se om hun evt har nogle ideer eller lege/øvelser så det motoriske stadig kommer med selvom han vil noget andet.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.