elb1210 skriver:
Har lige et spørgsmål angående hus/lejligheds køb.
Min kæreste og jeg er begge studerende og er færdigtuddannede om to år, og vil til den tid gerne købe et hus. Vi har været nødt til at stoppe PB da vi af banken fik at vide vi ikke ville kunne låne et særligt højt beløb, hvis også havde et barn når vi skulle købe. Jeg tænker bare, om det ville kunne betale sig at købe en andel (fx. lejlighed) nu, hvilket jeg har hørt fra mange at fx. Lån og spar bank i mange tilfælde gerne vil finansere, for så have bedre mulighed for at købe hus hvis vi vælger at få et barn inden vi er færdigtuddannede da vi så allerede ville være på boligmarkedet, i en hvis grad.
Håber nogen kan forstå hvad jeg mener med dette spørgsmål da jeg godt kan se det virker lidt kringlet 
Jeg tror ikke det giver nogen fordel allerede at være på boligmarkedet. Jo det gør, hvis I opsparer noget friværdi, som I kan bruge som udbetaling til jeres næste bolig, så I ikke skal låne helt så meget, og så viser det selvfølgelig banken, at I kan håndtere jeres økonomi.
Men jeg tror ikke, at det ændrer væsentligt på, hvad banken vil låne jer. Vi går og overvejer at købe en ny bolig, og her ved jeg, at banken også tager udgangspunkt i standardsatserne for, hvad de mener, at man skal have i rådighedsbeløb, når de har udregnet, hvad vi må låne i dag. Det er så blevet justeret lidt, fodi de kan se, hvordan vi har håndteret vores økonomi, så lidt kan det da give, men det kommer jo også an på, hvor meget der er i forskel på det, banken vil låne jer og det I gerne vil købe for.
Anmeld