Ville det være realistisk?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. februar 2015

Mor1986

elb1210 skriver:

Har lige et spørgsmål angående hus/lejligheds køb.

Min kæreste og jeg er begge studerende og er færdigtuddannede om to år, og vil til den tid gerne købe et hus. Vi har været nødt til at stoppe PB da vi af banken fik at vide vi ikke ville kunne låne et særligt højt beløb, hvis også havde et barn når vi skulle købe. Jeg tænker bare, om det ville kunne betale sig at købe en andel (fx. lejlighed) nu, hvilket jeg har hørt fra mange at fx. Lån og spar bank i mange tilfælde gerne vil finansere, for så have bedre mulighed for at købe hus hvis vi vælger at få et barn inden vi er færdigtuddannede da vi så allerede ville være på boligmarkedet, i en hvis grad.

Håber nogen kan forstå hvad jeg mener med dette spørgsmål da jeg godt kan se det virker lidt kringlet

Vores bank ser på hvad man kan betale om måneden. Låner man 1 mio skal man betæe 5000 kr om måneden og er der 2 mio er det 10.000 om måneden. Ens indtægter skal selvfølgelig passe til ens udgifter b

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. februar 2015

Janey

Profilbillede for Janey
elb1210 skriver:

Min kæreste og jeg er begge studerende og er færdigtuddannede om to år, og vil til den tid gerne købe et hus. Vi har været nødt til at stoppe PB da vi af banken fik at vide vi ikke ville kunne låne et særligt højt beløb, hvis også havde et barn når vi skulle købe. Jeg tænker bare, om det ville kunne betale sig at købe en andel (fx. lejlighed) nu, hvilket jeg har hørt fra mange at fx. Lån og spar bank i mange tilfælde gerne vil finansere, for så have bedre mulighed for at købe hus hvis vi vælger at få et barn inden vi er færdigtuddannede da vi så allerede ville være på boligmarkedet, i en hvis grad.

Håber nogen kan forstå hvad jeg mener med dette spørgsmål da jeg godt kan se det virker lidt kringlet

Jeg tror ikke det giver nogen fordel allerede at være på boligmarkedet. Jo det gør, hvis I opsparer noget friværdi, som I kan bruge som udbetaling til jeres næste bolig, så I ikke skal låne helt så meget, og så viser det selvfølgelig banken, at I kan håndtere jeres økonomi.

Men jeg tror ikke, at det ændrer væsentligt på, hvad banken vil låne jer. Vi går og overvejer at købe en ny bolig, og her ved jeg, at banken også tager udgangspunkt i standardsatserne for, hvad de mener, at man skal have i rådighedsbeløb, når de har udregnet, hvad vi må låne i dag. Det er så blevet justeret lidt, fodi de kan se, hvordan vi har håndteret vores økonomi, så lidt kan det da give, men det kommer jo også an på, hvor meget der er i forskel på det, banken vil låne jer og det I gerne vil købe for.

Anmeld

13. februar 2015

Chevro

elb1210 skriver:

Idag er det desværre sådan at alle banker kræver et stort rådighedsbeløb. I de banker vi har i vores by (3stk) Er det primært sådan at er man to voksne med to børn, skal man have et ca rådighedsbeløb på 14-16.000,- For at kunne låne. 

I nogle tilfælde kan man snakke med banken om at det i fremtiden vil stige, og at det er midlertidigt på 8.000 eller 10 måske. 

Så kan man snakke om det. Men der er sket store ændringer på lånemarkedet i løbet af de sidste 5 år, hvor vi købte vores første hus og til hvor vi købte et større.

jeres rådighedsbeløb er jo større nu hvor i ingen børn har, som færdigudd. selvfølgelig. Og når først man har fået et barn, falder beløbet jo en del om måneden, så vil klart anbefale jer at sætte alle de penge til side som i kan - så i kan vise til den tid at i sagtens kan klare jer for mindre og at i har en fornuftig økonomi som i kan styre ;-) 

Når man selv står med en god udbetaling, er banken ofte mere villig til at låne. 

Anmeld

13. februar 2015

nebbe

Chevro skriver:

Idag er det desværre sådan at alle banker kræver et stort rådighedsbeløb. I de banker vi har i vores by (3stk) Er det primært sådan at er man to voksne med to børn, skal man have et ca rådighedsbeløb på 14-16.000,- For at kunne låne. 

I nogle tilfælde kan man snakke med banken om at det i fremtiden vil stige, og at det er midlertidigt på 8.000 eller 10 måske. 

Så kan man snakke om det. Men der er sket store ændringer på lånemarkedet i løbet af de sidste 5 år, hvor vi købte vores første hus og til hvor vi købte et større.

jeres rådighedsbeløb er jo større nu hvor i ingen børn har, som færdigudd. selvfølgelig. Og når først man har fået et barn, falder beløbet jo en del om måneden, så vil klart anbefale jer at sætte alle de penge til side som i kan - så i kan vise til den tid at i sagtens kan klare jer for mindre og at i har en fornuftig økonomi som i kan styre ;-) 

Når man selv står med en god udbetaling, er banken ofte mere villig til at låne. 

Vi står midt i det hele lige nu. Vores bank kræver et rådighedsbeløb på 13.000 og vi er to voksne med et barn. Hertil kommer så yderligere 3000 pr barn vi efterfølgende måtte få. Synes såmænd det er rimeligt nok, da det i sidste ende blot er sig selv der bliver snydt ved at slå for stort et brød op. Med en god opsparing kommer i rigtig langt og så afhænger beløbet selvf. Også meget af huset. Forventes der rep. de kommende år. Hvad er isoleringen og dertilhørende varmeforbrug osv.

Anmeld

13. februar 2015

Oktober12

Vi ville rigtigt gerne købe et håndværkertilbud som vi selv vil renovere, så håber på at kunne købe et hus til omkring de 2 mio. og putte ca. 200.000 i det. 

Min kæreste solgte sin andel da vi flyttede sammen, så vi har en del penge derfra og har begge studiejobs hvor vi har planer om at ligge en stor del af pengene til side til opsparringen, så tror og håber banken vil sige god for at låne, måske også med et barn. Er virkeligt spændt/nervøs for når vi skal ned og snakke med de nye banker om de siger god for at PB kan begynde igen, det afhænger jo faktisk af hvad de siger. 

Anmeld

13. februar 2015

Aabye

Vi har lige købt hus ()
Og vi var rundt og snakke med nogle forskellige banker.. 
Arbejdernes landsbank vil have at du har et rådighedsbeløb på 15.500 kr i måneden når alt er betalt (2 voksne + 2 børn)

Vi tog så en snak med Spar Nord, som vi så har fået lov til at låne ved. De ville have et rådighedsbeløb på 13.500 kr (2voksne + 2 børn)...

Det kan rigtig godt betale sig at snakke med flere banker om det.. 

Anmeld

13. februar 2015

ErDetSnartNU

Jeg ville ikke købe en andel, når I også har planer om at købe hus. Jeg kan sagtens se, hvorfor det er fristende, men når I vælger at købe et hus er det sikkert fordi det lige er dét hus I er faldet for, og så er det ærgerligt at man måske ikke kan købe det, fordi man sidder i en andelslejlighed, man måske ikke kan sælge hurtigt, og at man derfor har udgifter til 2 boliger. Så hellere bo i en lejlighed som I hurtigt kan rykke ud af, uden at have penge bundet i den  

Anmeld

13. februar 2015

Mata

Vi er igang med huskøb lige nu ( vi er blevet godkendt af sparrekassen Sjælland ) Vi er 2 voksne og 2 børn på 2 og 16 år. Vores rådighedsbeløb ligger på 10.500 kr. Nykredit og Arbejdernes landsbank syntes vores rådighedsbeløb var for lavt. Så prøv sparrekassen Sjælland!

Anmeld

13. februar 2015

Chevro

elb1210 skriver:

Vi ville rigtigt gerne købe et håndværkertilbud som vi selv vil renovere, så håber på at kunne købe et hus til omkring de 2 mio. og putte ca. 200.000 i det. 

Min kæreste solgte sin andel da vi flyttede sammen, så vi har en del penge derfra og har begge studiejobs hvor vi har planer om at ligge en stor del af pengene til side til opsparringen, så tror og håber banken vil sige god for at låne, måske også med et barn. Er virkeligt spændt/nervøs for når vi skal ned og snakke med de nye banker om de siger god for at PB kan begynde igen, det afhænger jo faktisk af hvad de siger. 

Er i af håndværkerfamilie? Vi købte et bette hus og skulle gøre det meste om, da vi først fjernede nogle ting! Så det løb hurtigt op i over 400.000,- på blot 96 m2! 

Idag skal vi lave nyt bryggers og ændre lidt på vand og kloak udenfor - der er budgeteret til 200.000 +- . Så hvis vi render ind i el osv, så er der råd til det. For når man først køber håndværkertilbud - så render pengene desværre meget stærkt!!

og vi er allesammen håndværkere, pånær Elektriker, der kommer nogle og laver ny el tavle.

Anmeld

14. februar 2015

Lunae

migxher skriver:

Okay, men det lyder da som en underlig bank, at fordi man har børn vil de ikke ikke låne en helt så meget. Måske i skulle snakke med en anden bank?  hvilken bank har i nu?

Sådan er det i de fleste banker 

I vores bank forventer de fx at vi har 2500 kr ekstra i rådighedsbeløb pr barn. Det betyder jo selvfølgelig også at lånebeløbet bliver mindre!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.