Anonym skriver:
Mange tak for dit svar :-)
ville gerne have der var 2 år imellem nr 2 og 3 som der er med 1 og 2, men er alligevel bange for om de største vil føle sig "glemt" hvis nummer 3 kommer så hurtigt. Men synes 2 år er en dejlig alder imellem børnene, da vi håber på de får en masse glæde af hinanden.
Min erfaring siger mig det ikke er den største der bliver klemt, men den midterste og så lige den midterste en gang til.
Som forældre kræver det virkelig opmærksomhed på den midterste at have 3 børn. Havde er billede af bluser hvor der stod (frit oversat): jeg er den største jeg laver reglerne. Jeg er den midterste jeg er grunden til der er regler og jeg er den yngste de regler gælder ikke for mig. Og det passer bare helt 100% procent her hjemme.
Den midterste her hjemmer er klemt mellem han ikke er så stor som den største (selvsagt
) han kan ikke det samme, men forsøger hele tiden - er i konkurrence med storesøster, vil kunne det som hun kan også selvom han sagtens kan følge logikken om hun er ældre og derfor har haft flere år til at øve det. Samtidig vil han også gerne være sæd som den mindste, han ville gerne mødes af den overbærenhed som den midterste mødes med af sin storesøster (og til dels også os voksne) - han er hverken fugl eller fisk og verden føles bare utrolig uretfærdig til tider: han må ikke blive længere oppe som storesøster og han må heller ikke te sig som lillebror.
Og man er netop bange for den store: uha er det synd for den store at blive storesøster to gange og på så kort tid, så skal vi i hvert fald også.... Vores den store får alt det hun skal (hun mener så hun intet får
), det er hende jeg husker at tage alene i teater, alene i tivoli, alene på bytur, alene....
Den mindste får også, han er den eneste der ikke går i skole så han får en fridag sammen med mig hver uge, kommer alene i ZOO, kommer alene i teatret, kommer alene....
Den midterste, er jeg ikke super bevidst om det, ja så "glemmer" jeg hans alene tid. Bare at skulle læse alene godnathistorie for ham er en kamp, for lillebror vil jo også, de sover på samme værelse, de skal i seng samtidig.
Det er ikke for at male fanden på væggen, men det er for at sige 3 bærn og 3 børn med kort mellemrum, kræver meget bevidsthed hos forældrene om det midterste barn, det kræver man kan lade lille være lille og give tid til den midterste, lade den store være den store og bruge tid på den midterste. Og det er ikke så meget når lille er baby, men mere når lille begynder at fylde i familien, tage sin plads og være en dybt charmerende 1 -2 årig, og man selv er startet på arbejde og og og og.... Og ja der vil du så ramme at den største også skal starte i skole, og I skal finde alene tid til det med læsnign 20 minutter om dagen, og formodentlig et sindsygt træt barn og og og....
Og igen ikke for at mpåale fanden på væggen, men man skal bare huske årene frem