SU... Kan det passe?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. februar 2010

vatten

Eva skriver:

I min optik er man da meget bedre stillet hvis man er to...så er der altså en mere til at hive pengene hjem...

Det er jeg helt enig i. Her 1. marts går jeg fra at være enlig på SU til at være to- en med arbejde og mig på SU.

Og jeg mister sindsygt meget i tilskud, men alt i alt mister min kæreste en smule penge i hverdagen ( til gengæld laver jeg mad hver dag, så han sparer en masse på McD mad) og Mathias og jeg får mange flere end vi er vant til. Vores økonomi bliver endda, så vi har råd til at beholde min kærestes bil.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. februar 2010

Honningblomst

WiitrioeN skriver:

ja men det hjælper da ikke hvis han er på lærlinge løn... hvis man er to har man jo også de flere udgifter...

Det kan ikke passe at bare fordi man er to så skal man lide uder det hvis man vil have en uddannelse, jeg kan IKKE få en uddannelse ene og alene pga. at vores økonomi ikke ville kunne  hænge sammen hvis jeg påbegynder en uddannelse og der er intet hjælp at hente nogen steder fra, og hvis du spøger på kommunden så lever vi også meget sparsomt, og kan det virkelig passe at bare fordi man forbliver sammen så kan slæbe, lide og kæmpe en værre kamp, self. burde der være mere til enlige men altså hallo vi andre er også bare mennsker vi har også børn at forsørge, og vi er altså to det vil sige 2xgane alting + det der høre Daniella til... vi burde også få en ekstre hjælp når vi skal studer og også selvom vi er i et forhold med faderen...

jeg brænder for min uddannelse men vi har en datter der bla. bruger briller og der kan vi ikke få fuld støtte, hun har nogen gange nogen ekstre behov og det er ikke alt de støtter op omkring og jeg vil ikke tag lån til op over ørene for det kommer også til at remme hende og på sygehuset har vi fået at vide at vi skal være forberdt på flere senfølger og hvis de virkelig kommer har vi ikke råd til at have lån til op over ørene bare for at jeg kunne få en uddannelse som jeg brænder for...

Uanset om man er enlig eller ej burde man få ekstre støtte under uddannelse når man har barn!!!

Det er ikke meget mere end 2500-3000kr som skiller og I er to mennesker....jeg må sige jeg har svært ved at se det...

Du kan tage lån på 4000kr som alle andre med børn jo..

Knus..

Anmeld

5. februar 2010

Honningblomst

vatten skriver:

Det er jeg helt enig i. Her 1. marts går jeg fra at være enlig på SU til at være to- en med arbejde og mig på SU.

Og jeg mister sindsygt meget i tilskud, men alt i alt mister min kæreste en smule penge i hverdagen ( til gengæld laver jeg mad hver dag, så han sparer en masse på McD mad) og Mathias og jeg får mange flere end vi er vant til. Vores økonomi bliver endda, så vi har råd til at beholde min kærestes bil.

Dejligt....ih, bliver da skønt for Jer at bo sammen..

Og ja, jeg kan heller ikke se man mister...altså det er vel små 3000kr men de fleste tjener da mere end det også selvom tilskud til pasning ryger...

Knus Eva...

Anmeld

5. februar 2010

MorTilGustav

vatten skriver:

Det er desværre rigtigt, at man ikke kan få førsørgertillæg, når man bruger af sine barselsklip.

Da jeg var på barsel med Mathias, fik jeg almindelig SU og tog så almindeligt SUlån. Det kunne lige løbe rundt i en lille toværelses lejlighed, hvis jeg købte det meste tøj til Mathias brugt. Det er ikke vildt sjovt, men det kan sagtens lade sig gøre

Ja, pt. ser min økonomi pr måned sådan ud at jeg får:

4.763 kr. i SU (barselsklip)
2673 kr i boligstøtte (med husleje på 5400 kr)
405 kr ordinært børnetilskud til enlig (1217 kr kvartaltvis divideret med 3 mdr)
413 kr ekstra børnetilskud til enlig
1170 kr særligt børnetilskud (hvad der vist er hvad jeg får i stedet for børnebidraget fra faderen da faderskabssagen endnu ikke er færdig)
1415 kr børnefamilieydelse

Det er i alt 10.839 kr pr måned. Det synes jeg egentlig er ganske fint. Nu har jeg heller aldrig haft andet at leve af end en helt normalt SU de sidste 5 år jeg har studeret så efterhånden lærer man at leve med at spare på alle områder
Købe ALT på tilbud eller som brugt og se ting som cafébesøg, bio-tur osv som en luksus

Anmeld

5. februar 2010

vatten

WiitrioeN skriver:

ja men det hjælper da ikke hvis han er på lærlinge løn... hvis man er to har man jo også de flere udgifter...

Det kan ikke passe at bare fordi man er to så skal man lide uder det hvis man vil have en uddannelse, jeg kan IKKE få en uddannelse ene og alene pga. at vores økonomi ikke ville kunne  hænge sammen hvis jeg påbegynder en uddannelse og der er intet hjælp at hente nogen steder fra, og hvis du spøger på kommunden så lever vi også meget sparsomt, og kan det virkelig passe at bare fordi man forbliver sammen så kan slæbe, lide og kæmpe en værre kamp, self. burde der være mere til enlige men altså hallo vi andre er også bare mennsker vi har også børn at forsørge, og vi er altså to det vil sige 2xgane alting + det der høre Daniella til... vi burde også få en ekstre hjælp når vi skal studer og også selvom vi er i et forhold med faderen...

jeg brænder for min uddannelse men vi har en datter der bla. bruger briller og der kan vi ikke få fuld støtte, hun har nogen gange nogen ekstre behov og det er ikke alt de støtter op omkring og jeg vil ikke tag lån til op over ørene for det kommer også til at remme hende og på sygehuset har vi fået at vide at vi skal være forberdt på flere senfølger og hvis de virkelig kommer har vi ikke råd til at have lån til op over ørene bare for at jeg kunne få en uddannelse som jeg brænder for...

Uanset om man er enlig eller ej burde man få ekstre støtte under uddannelse når man har barn!!!

Men det handler jo ikke om, at i ikke kan få støtte til uddannelse, men om, at det er fuldstændigt hen i vejret, at i ikke kan få støtte til jeres datters behov.

En lærling og en SUmodtager med et "normalt rask barn" kan da sagtens leve med deres indkomst og almindelige tilskud som friplads og boligstøtte. Men det er da klart, man ikke kan leve som konger, så længe man er under uddannelse.

Anmeld

5. februar 2010

vatten

Eva skriver:

Dejligt....ih, bliver da skønt for Jer at bo sammen..

Og ja, jeg kan heller ikke se man mister...altså det er vel små 3000kr men de fleste tjener da mere end det også selvom tilskud til pasning ryger...

Knus Eva...

Det er faktisk en hel del penge, jeg mister. Omkring 10.000kr vil jeg tro: godt 3000kr i boligstøtte, 2800kr i friplads (Mathias er lige gået over til børnehavetakst, ellers var det 4000kr) og så ca 2500kr i SU udbetalt og nogle børnepenge.

Men til genglæd har min kæreste jo en løn, og den er noget mere end 10.000kr udbetalt, så det går fint. Vi kommer til at leve småt, men så har vi så til gengæld råd til at have bil, og det er vist de færreste under uddannelse, der har den luksus.

Anmeld

5. februar 2010

Honningblomst

vatten skriver:

Det er faktisk en hel del penge, jeg mister. Omkring 10.000kr vil jeg tro: godt 3000kr i boligstøtte, 2800kr i friplads (Mathias er lige gået over til børnehavetakst, ellers var det 4000kr) og så ca 2500kr i SU udbetalt og nogle børnepenge.

Men til genglæd har min kæreste jo en løn, og den er noget mere end 10.000kr udbetalt, så det går fint. Vi kommer til at leve småt, men så har vi så til gengæld råd til at have bil, og det er vist de færreste under uddannelse, der har den luksus.

Ja, på su mister man en del tilskud, men tilgengæld er man så heller ikke kun en til at betale det hele.... så mon ikke det kan "betale sig" på alle måder...

Knus..

Anmeld

5. februar 2010

vatten

Eva skriver:

Ja, på su mister man en del tilskud, men tilgengæld er man så heller ikke kun en til at betale det hele.... så mon ikke det kan "betale sig" på alle måder...

Knus..

Helt sikkert, at det kan betale sig. Med to voksne, har den ene jo også mulighed for en fritidsjob, hvis det bliver nødvendigt. 

Jeg kan i hvert fald ikke forstå, hvorfor mange klager over, at enlig får tilskud i lange baner, når to ikke gør. Men jeg kan sagtens se det trælse i, at en enlig ikke kan få forsørger tilskud under barsel. Det er virkelig skod, for det er jo dér, man virkelig har brug for det ift indkøbt af udstyr og tøj til hurtigvoksende barn. 

Anmeld

5. februar 2010

Honningblomst

vatten skriver:

Helt sikkert, at det kan betale sig. Med to voksne, har den ene jo også mulighed for en fritidsjob, hvis det bliver nødvendigt. 

Jeg kan i hvert fald ikke forstå, hvorfor mange klager over, at enlig får tilskud i lange baner, når to ikke gør. Men jeg kan sagtens se det trælse i, at en enlig ikke kan få forsørger tilskud under barsel. Det er virkelig skod, for det er jo dér, man virkelig har brug for det ift indkøbt af udstyr og tøj til hurtigvoksende barn. 

Helt enig..

God aften eller god nat..

knus..

Anmeld

6. februar 2010

LotteN

WiitrioeN skriver:

Jeg kna ikke være mere enig i dig...

Herhjemme er jeg på su og kæresten ¨på CU(civiluddannelse), som tømre, hvilket vil sige han får alm løn under grundforløbet.

Og han er rigtig glad for det og sagde lige idag at han faktisk godt kunne tænke sig at tage tømreuddannelsen færdig. Det kan desværre bare ikke alde sig gøre før jeg er færdiguddannet og har en ordenlig indkomst, da vi bor i hus og der er f.eks. intet der hedder boligstøtte og ja, en su og en lærlingeløn kan ikke lige række til husleje, div til datteren og alle de andre udgifter man nu har...

så derfor kan jeg bare ike være enig med dig.. vi har skam snakket om vi sagtens kan forstå de folk der snyder, med at sige de bor hver for sig og på den måde får dobbelmt su og div. tilskud...!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.