Lenats31 skriver:
Det er fordi at alt nord for navlen skal beskyttes. der ses desværre mange nakkeskader i fremadvendte stole.
Frontalkollisionen er den absolut farligste fordi den sker med høj fart og meget høj energi (bilerne mødes) . Det er også den suverænt hyppigste. Det er særligt i frontalkollisionen de beskytter bedst for barnet presses ind i stolens skal istedet for i retning ud af den og ind i selen eller kollisionspuden. resultatet er store belastninger på barnet. Ved 50 km/t kan hovedet komme op på en vægt 2-300 kg i en fremadvendt stol. bagudvendt liggerd en typisk på 50-80 kg. Og der er tale om trækkraften på nakken i virkeligheden. det er nemlig nakken der bremser hovedet. Desuden opleves frontalkollisionen i stort set alle ulykker fordi mindst en bil vil være i fart fremad. der ud over kommer der ofte en nedbremsning inden.
Det er en meget interessant diskussion og mange yderst brugbare oplysninger. Tak for det, Lenats31 
Da princessen på nu 3 år og 8 måneder skulle ud af sin babyautostol, blev der købt en stol efter Tænk test resultater og vi har slet ikke overvejet en bagudvendt (ved egentligt ikke hvorfor). Min store dreng er snart 16 og da han var lille, havde vi en Römer til ham, ligesom så mange andre, uden at tænke på sikkerheden. En stol var jo bare en stol 
Vi købte en Cybex Pallas 2-fix og har været fint tilfredse med den. Princessen sidder i den endnu i én af bilerne, dog uden mavepuden da hun nu vejer 17,5 kg.
Sidste sommer var vi på ferie sammen med et vennepar fra Norge. Begge deres børn (2 år og 3,5 år) sad i baudvendte stole og det var et helt naturligt valg for dem.
Nu står vi og skal tage imod et lille barn på 9 måneder (i fuldtids pleje). Vi får derfor behov for en ekstra stol. For at vi kan have plads til os alle 5 i bilen, skal det være en stol, som kan monteres i midten af bagsædet. Efter en grundig vejledning og afprøvning af flere stole i den lokale Babysam, blev det til en bagudvendt stol.
Jeg er glad for valget for stolen er så lækker og jeg ville ønske, at vi undersøgte de bagudvendte stole da princessen skulle skifte stol for snart 3 år siden.
Anmeld