A-kasse og barselsdagpenge

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. januar 2015

Mor11

Profilbillede for Mor11
Celine89 skriver:

Barselsdagpenge har ikke noget med a-kassen at gøre (barselsdagpenge og dagpenge er to vidt forskellige ting, selvom ordene minder om hinanden). Hvis du er berettiget til barselsdagpenge gennem dit studiejob, så behøver du ikke være medlem af en a-kasse for at modtage dem.

Som studerende kan du ikke bruge a-kassen til noget, udover at være berettiget til dimittendsats, når du er færdig. Så så længe du husker at melde dig ind igen senest 12 måneder før du er færdig, så synes jeg, at det er en god idé at spare de penge.

Jeg kan altså heller ikk se sammenhængen mellem a-kasse og barsel - såfremt man ikke er arbejdsløs selfølgelig det er jo 2 helt forskellige kasser. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. januar 2015

Celine89

l.kjoeller skriver:

Hvis uddannelse  har en vis længde  skal man ikke melde sig ind 12 mnd før for at få dimmitendsats . Man skal melde sig ind senest inden 14 dage efter endt uddannelse  og så har man kun 14 dages karantæne.  Så kan man gøre op med sig selv om det kan svare sig at melde sig ind under uddannelse  

Så vidt jeg ved har man en måneds karantæne, hvis man melder sig ind senere end 12 måneder inden afsluttet uddannelse. Så det kan godt betale sig at betale kontingent i 12 måneder.

Anmeld

27. januar 2015

Celine89

Mor11 skriver:

Jeg kan altså heller ikk se sammenhængen mellem a-kasse og barsel - såfremt man ikke er arbejdsløs selfølgelig det er jo 2 helt forskellige kasser. 

Spørgsmålet gik på, om man var berettiget til barselsdagpenge, når man ikke er medlem af a-kasse. Det var det jeg svarede på 

Anmeld

27. januar 2015

l.kjoeller

Celine89 skriver:

Så vidt jeg ved har man en måneds karantæne, hvis man melder sig ind senere end 12 måneder inden afsluttet uddannelse. Så det kan godt betale sig at betale kontingent i 12 måneder.

Jeg havde kun 14 dage ved teknisk landsforbund men er nogle år siden så det kan være lavet  om. 

Anmeld

27. januar 2015

FrkGranger

Da jeg blev færdig i 2012 ville man få 4 ugers karantæne ved indmeldelse senest 14 dage efter sidste eksamen.... Som så vil betyde 2 mdr uden penge da SU er forud og dagpenge bagud...

Og ret til dagpenge fra første ledighedsdag hvis man havde været meldt ind i 12 mdr... Som så kun vil give en mdr uden penge...

Setter var ved BUPL...

Men samme regler galt i 2008 ved foa da jeg læste pgu

Men svar på spørgsmål er at hun er berettiget til barselsdagpenge hvis hun opfylder kravet om timer på 13 uger

Anmeld

17. februar 2015

DK

Akademikernes a-kasse er gratis mens man studerer

Jeg fik barselsdagpenge fra mit fritidsjob, dengang med Richard, plus SU-klip. Du skal vist kun arbejde 8 timer om ugen for at kunne få dem i barselsdagpenge. Ring evt og spørg kommunen. 

Jeg var ikke medlem af en a-kasse. Det er kommunen der udbetaler barselsdagpengene. Jeg blev sygemeldt inden barslen, så jeg fik også sygedagpenge først. Jeg arbejdede på det tidspunkt 20 timer/ugen, så det betød en kæmpe økonomisk fordel. Det kan derfor godt betale sig at arbejde ekstra op til barslen 

Anmeld

17. februar 2015

DK

Uhh og tillykkeeeeeee med nr 2+3!! 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.