Har alle ret til barsel penge/kontanthjælp

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.660 visninger
20 svar
2 synes godt om
21. januar 2015

Anonym trådstarter

Hej... 

Jeg skriver fordi jeg lige nu lever af min mands penge. 

Jeg er gravid og folk siger jeg har ret til barsel penge / kontanthjælp 

er det rigtig ? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. januar 2015

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Anonym skriver:

Hej... 

Jeg skriver fordi jeg lige nu lever af min mands penge. 

Jeg er gravid og folk siger jeg har ret til barsel penge / kontanthjælp 

er det rigtig ? 

Det kommer jo an på din alder og evt din mands løn. Hvis du er under 25 (tror jeg det er) så rammes I ikke af gensidig forsørger pligt og du har ret til gravid sats på kontakthjælp hvis du er over 12. uge. 

Anmeld

21. januar 2015

migxher

Altså du kan jo godt gå på kommunen og søge kontanthjælp, men jeg mener at din mand har forsørgerpligt, altså vil du intet få (:
Men har du intet arbejde? Eller været medlem af a-kasse??

Anmeld

21. januar 2015

namaha

Det kommer jo an på din alder og evt din mands løn. Hvis du er under 25 (tror jeg det er) så rammes I ikke af gensidig forsørger pligt og du har ret til gravid sats på kontakthjælp hvis du er over 12. uge. 

Min veninde (enlig mor) har valgt at flytte sammen med sin egen mor.

min veninde er 24 og var nede og spørge for at høre hvordan med gensidig forsørgerpligten iht. Barsels kontanthjælp, der fik de at vide så længe hun er under 25 så skal hendes mor ikke forsørge hende, men så snart hun runder de 25 så bonger kassen for hendes mor. Uanset om hun er på barsel eller ej 

Anmeld

21. januar 2015

MariaKyedDK

MummiT skriver:

Jeg har ellers hørt at der ikke er gensidig forsøgelsespligt mere! fra politikkerne .. 

Anmeld

21. januar 2015

MariaKyedDK

MummiT skriver:

jeg har lige læst mig frem til at det først er 1. januar 2016 at den gensidige forsørgelsespligt forsvinder igen. 

Anmeld

21. januar 2015

Babyklokke

Hvis din mand tjener mere end 20.000 om måneden kan du ikke få kontanthjælp. Men hvis han tjener fx 16.000 kan du få de sidste 4.000 af kommunen. 

Altsp i må have 20.000 tilsammen, MENER jeg. Sådan er det ihvertfald her. Måske er det lidt over eller under 20. Det ved jeg ikke helt. 

Anmeld

21. januar 2015

Babyklokke

Hvis din mand tjener mere end 20.000 om måneden kan du ikke få kontanthjælp. Men hvis han tjener fx 16.000 kan du få de sidste 4.000 af kommunen. 

Altsp i må have 20.000 tilsammen, MENER jeg. Sådan er det ihvertfald her. Måske er det lidt over eller under 20. Det ved jeg ikke helt. 

Anmeld

21. januar 2015

Anonym trådstarter

Ment nok der var et eller andet med det der kontant hjælp. Men flere siger jeg har ret til kontant hjælp når jeg har født fordi alle har ret til barsel og man derfor ikke kan arbejde 

Anmeld

21. januar 2015

Cecilie6700

Umiddelbart ville jeg mene at man ikke har ret til kontanthjælp hvis man har værdier/aktiver for over 10.000 kr. Derudover har man ikke ret til barselsdagpenge hvis man ikke har ret til dagpenge. Så det kan godt passe at du ikke er berettiget til nogen af delene. Men ved ikke om reglerne har ændret sig. Mit bedste bud er at smutte en tur på kommunen. De har vidst bedst styr på det  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.