Bliver de blå eller brune? :)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. januar 2015

Røverdatter

Pikku Myy skriver:

Ej, det er altså ikke rigtigt.

Meget firkantet så er øjenfarven brun dominerende, mens blå er recissiv. Nuancerne imellem (fx. grøn) mudrer billedet lidt.

Altså har far i dette tilfælde to blå alleler, mens moderen har mindst ét brunt. Hvis man skal kunne sige noget om om hun er homozygot (2 ens) eller heterozygot (2 forskellige), er det nødvendigt at se på hendes forældre eller længere tilbage.

Hvis hun er homozygot har hun givet et brunt allel til sin datter, og datteren vil få brune øjne. Hvis moderen er heterozygot er der 50% chance for at det er den anden allel hun har givet videre. Gang de 50% med sandsynligheden for at moderen er heterozygot bærer af blå øjne (bestemmes ved at se på forældre, søskende, bedsteforældre etc), og sandynligheden for blå øjne hos datteren dukker op. Træk det fra 100% og du får sandsynlighden for brune øjne.

Det er hvert fald sådan jeg husker det fra genetik ...

Det var også bare for at gøre det lidt nemmere for hende at forstå.

Derfor kan den brune øjenfarve stadigvæk godt nedarves recessivt (jeg ved godt at den er dominant uanset, men den KAN nedarves recessivt såfremt genet der koder for øjenfarven er heterozygot). Men det er kun hvis den nedarves recessivt at muligheden for blå øjne ligger 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. januar 2015

Martha2014

Tak for alle jeres svar igen, det er meget interessant at læse hvad i skriver

Til jer der har børn med brune øjne, hvornår skiftede de fra blå til brune?

Anmeld

19. januar 2015

Pikku Myy

Røverdatter skriver:

Det var også bare for at gøre det lidt nemmere for hende at forstå.

Derfor kan den brune øjenfarve stadigvæk godt nedarves recessivt (jeg ved godt at den er dominant uanset, men den KAN nedarves recessivt såfremt genet der koder for øjenfarven er heterozygot). Men det er kun hvis den nedarves recessivt at muligheden for blå øjne ligger 

Jeg tror måske du bruger dominant/recessiv forkert. Det virker som om du bruger det til at beskrive homozygot (2 ens) og heterozygot (2 forskellige). Et træk kan ikke både være recessivt og dominant indenfor den sammen sammenhæng. Blå er recessivt til brun, og brunt er dominant over blå, og det er ligegyldigt hvordan allelsammensætningen ellers er.

Du skriver "det er kun hvis den nedarves recessivt at muligheden for blå øjne ligger" - hvis du udskifter ordet "recessivt" med heterozygot giver (nogenlunde) det mening.

Hvis du gør det samme i dit første indlæg, giver det også pludselig mere mening. (Selvom du lavede en voldsom forenkling )

Eller har jeg misforstået dig?

Anmeld

19. januar 2015

Mami

Her kan du se udviklingen hos min dreng  

fra ca 3 måneder til 5 måneder gammel  

jeg har stemt brunt, men vil faktisk mene din datter har blå øjne, de bliver muligvis grønne, jeg har selv sådan nogle brune stænger og en "klat" som du kalder det i den farve udover det er de blå/grønne  

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

20. januar 2015

esiuol22

jeg tror de bliver brune eller grønne, muligvis en bladning har en dreng med brune og en pige med blå, og din datters øjne er meget mere mørkeblå, ind min datter har haft så tror de bliver brune eller grønne  

Anmeld

20. januar 2015

esiuol22

er kommet lidt i tvivl så lige billeder af min datter fra helt spæd og der er de mørke, men blev hurtigt meget blå, så kan være det alligevel bliver blå 

Anmeld

20. januar 2015

Bshizzle

Min store dreng har Blå øjne 

Hans Far har blå øjne. 

Jeg selv har mørkebrune øjne. 

Min mindste dreng har mørkebrune øjne. 

Hans Far har blå øjne. 

Og jeg selv har jo mørkebrune øjne. 

(De har ikke samme Far). 

Så det vil bare være et gæt.. Brune vil jeg tro. 

Syntes jeg kan ane en smule brunt på billederne.. 

Jeg kan faktisk ik huske hvor gammel de var, da jeg var sikker på øjnefarven.. De begge havde nærmest sorte/ekstrem mørkebrune øjne da de blev født 

Anmeld

20. januar 2015

lillespir26

Her har min far mor og begge søstere brune øjne hvor jeg som eneste har arvet blå øjne fra alle bedste forælderne 

min niece og nevø har også begge samme forælder med brune øjne men pigen har blå som mig og drengen brune som hans forælder så det er vist pænt hip som hap 

Anmeld

20. januar 2015

Røverdatter

Pikku Myy skriver:

Jeg tror måske du bruger dominant/recessiv forkert. Det virker som om du bruger det til at beskrive homozygot (2 ens) og heterozygot (2 forskellige). Et træk kan ikke både være recessivt og dominant indenfor den sammen sammenhæng. Blå er recessivt til brun, og brunt er dominant over blå, og det er ligegyldigt hvordan allelsammensætningen ellers er.

Du skriver "det er kun hvis den nedarves recessivt at muligheden for blå øjne ligger" - hvis du udskifter ordet "recessivt" med heterozygot giver (nogenlunde) det mening.

Hvis du gør det samme i dit første indlæg, giver det også pludselig mere mening. (Selvom du lavede en voldsom forenkling )

Eller har jeg misforstået dig?

Ahhmen altså. Det var jo også det jeg mente. (DOH)

Jeg må simpelthen have haft alt for lang juleferie, for det er altså kun tilbage til 11. december at jeg fik 12 i nedarvingsmønstre til eksamen.. haha 

Jeg giver dig helt ret, og således kan man sige at hvis moren er heterozygot er der 50 % chance, og hvis hun er homozygot er der faktisk ingen chance for at barnet får blå øjne (Dog er der få afvigelser - vil der altid være.. Og så har det selvfølgelig også noget at sige med bedsteforældre på farens side osv.)

Tak for din rettelse! 

Anmeld

21. januar 2015

Monski

Martha2014 skriver:

Min store drengs øjne gik fra blå til brun ved 1-1,5 års alderen. Med årene er de blevet mørkere og mørkere  

jeg har prøvet at sætte nogle billeder ind fra årene, men det er lidt svært at se på billederne  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.