Bliver de blå eller brune? :)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Bliver øjnene blå eller brune?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

11.021 visninger
19 svar
3 synes godt om
19. januar 2015

Martha2014

Jeg har brune øjne, min mand har blå.

Vores lille pige er 4 måneder nu, gad vide hvilken farve hun får?

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. januar 2015

sne190810

Jeg har blå øjne

Min datters far har brune øjne

... Min datter har grå/grønne øjne som sin morfar. 

Så du kan ikke rigtig regne med det, udfra bare din og faderens øjenfarve er min erfaring  

Anmeld

19. januar 2015

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Min far har grønne øjne og min mor har blå øjne - jeg selv har brune øjne med lidt grønt i så tror også mam skal kigge på bedsteforældrene 

Min kæreste har blågrå øjnd og begge vores børn har nogle meget blå øjne 

Anmeld

19. januar 2015

migxher

Det er slet ikke til at sige ud fra hvilken farve i har (: En ting er hvilken øjenfarve i har, men i kan begge være bærer af en anden farve en den i har, som så bare ikke er fremtræden fordi nogle gener jo er dominante over andre. F.eks hvis din kærestes far eller mor har grønne øjne kan han sagtens være bærer af dette, han har bare brune øjne fordi brun er dominant over grøn. Men er han bærer af den grønne gen kan han jo have givet det videre. Det samme hvis en af dem har blå. Og så er der jo alle de nuancer der er ind i mellem.

Anmeld

19. januar 2015

biniek

Min mor har brune

Mun far har blå

Jeg har grønne

Min bror har blå

Min søster har brune

Anmeld

19. januar 2015

Røverdatter

Helt generelt: Det er 75% chance for at din datter får brune øjne. Men kun hvis arveanlægget på genet for din brune øjenfarve er recessivt. Hvis genet for brune øjne hos dig er dominant vil din datter få brune øjne med 100% sikkerhed. Så tiden må vise 

Anmeld

19. januar 2015

Martha2014

Tak for alle jeres svar

Jeg tænkte nu mere på, om I ud fra mine billeder kunne komme med et gæt på hvad farven bliver? Hendes øjne ser mørkeblå ud... Men det virker til at der inde i midten er en lille brun klat, eller noget

Anmeld

19. januar 2015

Pikku Myy

Røverdatter skriver:

Helt generelt: Det er 75% chance for at din datter får brune øjne. Men kun hvis arveanlægget på genet for din brune øjenfarve er recessivt. Hvis genet for brune øjne hos dig er dominant vil din datter få brune øjne med 100% sikkerhed. Så tiden må vise 

Ej, det er altså ikke rigtigt.

Meget firkantet så er øjenfarven brun dominerende, mens blå er recissiv. Nuancerne imellem (fx. grøn) mudrer billedet lidt.

Altså har far i dette tilfælde to blå alleler, mens moderen har mindst ét brunt. Hvis man skal kunne sige noget om om hun er homozygot (2 ens) eller heterozygot (2 forskellige), er det nødvendigt at se på hendes forældre eller længere tilbage.

Hvis hun er homozygot har hun givet et brunt allel til sin datter, og datteren vil få brune øjne. Hvis moderen er heterozygot er der 50% chance for at det er den anden allel hun har givet videre. Gang de 50% med sandsynligheden for at moderen er heterozygot bærer af blå øjne (bestemmes ved at se på forældre, søskende, bedsteforældre etc), og sandynligheden for blå øjne hos datteren dukker op. Træk det fra 100% og du får sandsynlighden for brune øjne.

Det er hvert fald sådan jeg husker det fra genetik ...

Anmeld

19. januar 2015

LinLin

Martha2014 skriver:

Jeg gætter på brune fordi de ligner min ældste søns øjne da han var helt ny  hans far har brune øjne og jeg har blå, så jeg regnede også med brune (eller rettere håbede!) 

min anden søn og datter har en anden far (min mand) med blå øjne og deres øjne var/er meget mere blå fra start!

Anmeld

19. januar 2015

LovingMikey

Min søns øjne så næsten ligesådan ud da han var baby, og han har knaldbrune øjne i dag. Så jeg stemmer på brune. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.