Søde du - du bliver simpelthen nødt til, at sætte dig selv først i det her! Der er INGEN der takker dig, hvis du går ned med stress. Til gengæld har du så ødelagt dig selv, og muligvis også din familie, da du måske ikke kan overskue dem, eller de ikke kan overskue dig, da det er superhårdt at være pårørende til en stressramt. Er dit arbejde vigtigere end dig selv og din familie? Og i så fald, hvorfor? Det er ikke ment negativt, men jeg tror det er nogle spørgsmål, du skal stille dig selv - og være ærlig. Er det fordi du har brug for at føle dig vigtig/nødvendig og hvad bunder det i så fald i?
Jeg har selv været der, blot ikke i samme grad, som det lyder til at du er. For mig handler det nok i bund og grund om lavt selvværd - hvis jeg nu liiiige gør sådan og sådan, så bliver folk glade (og dermed kan de måske bedre lide mig)/hvis jeg nu liiige læser lidt mere får jeg 12, og så kan folk se op til mig (og måske bedre lide mig) osv osv. Det resulterede så i, at jeg begyndte at blokere, når jeg skulle læse, fordi der blev sat krav til, at NU skulle jeg være genial og forstå det hele - eller, rettere sagt, jeg satte krav til mig selv, fordi jeg så gerne ville gøre det godt, så andre (og mig selv) ville synes, at jeg er dygtig, at jeg har præsteret noget. Er det det samme du søger? At du ikke vil skuffe dem på dit arbejde, fordi du i bund og grund tror, at de i så fald vil kunne lide dig mindre?
Gennem samtaler med min læge nåede jeg frem til det simple, men meget effektfulde, mantra: "Hvad er det værste, der kan ske?". Jeg kendte det godt i forvejen, men har aldrig rigtig "indset" det. For, hvad er det værste der kan ske, hvis du sygemelder dig? At de skal finde en vikar? At de andre har en smule mere travlt i en periode indtil de finder den nye rytme? At dine kunder/klienter/hvaddunuendlaver skal vente lidt længere og måske ikke se et kendt ansigt næste gang? I så fald, hvad er det værste der kan ske ved det?
Det vigtigste i dit liv bør være dig selv, og derigennem dine nære.Du fortjener bedre, end at bruge dit liv på ikke at være lykkelig - og helt ærligt, har du ikke spildt nok af dit liv på at føle, at dagene, ugerne og månederne var noget du skulle gennemføre i stedet for at nyde? Det er tid til forandring, så du kan få det godt igen