Spørgsmål til billån.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.712 visninger
11 svar
9 synes godt om
14. januar 2015

Anonym trådstarter

Hej. 

Håber at kunne være så heldig der var en jurist, advokat eller et andet klogt hoved her inde, der måske kan svare på min spørgsmål. 

Min kæreste købt for nogle år siden en bil med sin x-kæreste, da hun finder en anden og går fra min kæreste, for hun bilen med, da min kæreste ikke har råd til den eller brug for den. De aftaler at han skal fjernes fra registreringsattesten og lånet og hendes nye kæreste/mand skal overtage bil og gæld. Nogle måneder efter modtager han en bøde på bilen, og kontakter dem og hun lover igen og få styr på det, men kommer hele tiden med dårlige undskyldninger for hvorfor lånet ikke kan ændres til deres navne, da de ikke kan låne pengene til lånet. Registreringsattesten har han heller ikke skrevet under på så han skulle være fjernet fra den. 

Min kæreste har brug for at der skal være styr på det økonomiske og den her bil fylder meget hos ham. Med spørgsmål som hvis de nu ikke betaler så hænger han på den. 

Er der nogle herinde der ved om min kæreste kan forlange bilen solgt, når nu de ikke vil fjerne ham fra lånet og registreringsattesten?

Håber I måske kan hjælpe mig �� 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. januar 2015

Bshizzle

Han kan sagtens forlange bilen solgt... 

Det er din kæreste der står på reg att.. Altså er det stadig ham som ejer den. 

Desværre er det osse ham der skal betale omkostningerne indtil lånet er rykket over i en andens navn. 

Måske i skulle få lavet et papir på jeres aftaler, så i har det på skrift? 

Anmeld

14. januar 2015

Anonym trådstarter

Bshizzle skriver:

Han kan sagtens forlange bilen solgt... 

Det er din kæreste der står på reg att.. Altså er det stadig ham som ejer den. 

Desværre er det osse ham der skal betale omkostningerne indtil lånet er rykket over i en andens navn. 

Måske i skulle få lavet et papir på jeres aftaler, så i har det på skrift? 

indtil videre har de betalt lånet som aftalt, det er mere hvis nu de ikke gør. 

De vil ikke skrive under på noget desværre. Har han forsøgt. 

Anmeld

14. januar 2015

Troldemommi

Anonym skriver:

Når de ikke vil skrive under så skal han da sælge bilen, han skal da ikke lade sådan nogle spader ødelægge sin nattesøvn.

Anmeld

14. januar 2015

Bshizzle

Anonym skriver:

Hvad vil i så gøre den dag han/de ikke betaler for lånet? 

Så går regningen jo over til din kæreste, som hænger på den til trods for de kører rundt i bilen. 

Jeg ville forlange omgående at de skulle overtage lånet/bilen med det samme, eller aflever bilen tilbage. 

Det er øv... Men tænk hvis det går helt galt, og de løber fra regningen. 

Anmeld

15. januar 2015

Janey

Profilbillede for Janey

Det er ikke korrekt, at han kan sælge bilen, som andre skriver, hvis han ikke er den eneste, der står på registreringsattesten.

Du siger, at han har købt bilen sammen med x'en, og hvis det betyder, at de så også begge står på registreringsattesten og ikke bare står på lånet sammen, så kan han ikke bare sælge bilen. Det ville jo betyde, at han sælger noget som en anden ejer (x'ens halvdel af bilen), og det kan man ikke.

Det er heller ikke op til x'en at ændre lånet til hende og kærestens navne. Det er kun långiver, der kan gøre det, og denne bestemmer 100%, om der må ændres på skyldnerne. Det lyder som om x'en og den nyes økonomi ikke er så god som din kærestes, og så ville det jo være en dum forretning for långiver at ændre dem til skyldnerne i stedet for din kæreste. Så selv hvis x'en gerne ville ændre lånet til hendes navn, så kan hun ikke gøre det, hvis den lånet skyldes til ikke vil gå med til det. Hvis han vil ud af lånet, vil jeg foreslå, at han selv kontakter långiver og tager en snak med denne.

Anmeld

15. januar 2015

Janey

Profilbillede for Janey
Bshizzle skriver:

Hvad vil i så gøre den dag han/de ikke betaler for lånet? 

Så går regningen jo over til din kæreste, som hænger på den til trods for de kører rundt i bilen. 

Jeg ville forlange omgående at de skulle overtage lånet/bilen med det samme, eller aflever bilen tilbage. 

Det er øv... Men tænk hvis det går helt galt, og de løber fra regningen. 

Det er desværre det, der sker, når man har et solidarisk lån. Uanset hvad han aftaler med x'en både mundtligt og skriftligt, så er det helt op til långiver, om denne vil tillade, at der ændres på skyldnerne, og det ser det ud til, at de har fået afslag på, når x'en siger, at de ikke kan låne pengene. 

Han kan så godt lave en skriftlig aftale med x'en, om at hun og den nye betaler lånet, og hvis de så ikke gør det, og han kommer til det, har han krav på pengene fra dem, men det er ikke måske ikke så nemt at få pengene inddrevet og omkostningsfuldt med retssag.

Når han også står på registreringsattesten har han lige så meget ret til bilen som x'en (jeg antager hun også står på attesten), så han kan kræve at have den halvdelen af tiden, men så vil de jo nok ikke betale alle udgifter.

Reglerne om låneaftaler står i Kreditaftaleloven, hvis der er nogen, der har lyst til lidt hyggelæsning 

Anmeld

21. januar 2015

Anonym trådstarter

Heldigvis har det fået en afslutning, hendes far hjælper hende og hendes nye mand med at betale så lånet kommer væk min kærestes navn. Så det er en meget lettet og glad kæreste jeg har�� 

Tak for jeres indput og råd ☺

Anmeld

21. januar 2015

2babygirls

Anonym skriver:

Hej. 

Håber at kunne være så heldig der var en jurist, advokat eller et andet klogt hoved her inde, der måske kan svare på min spørgsmål. 

Min kæreste købt for nogle år siden en bil med sin x-kæreste, da hun finder en anden og går fra min kæreste, for hun bilen med, da min kæreste ikke har råd til den eller brug for den. De aftaler at han skal fjernes fra registreringsattesten og lånet og hendes nye kæreste/mand skal overtage bil og gæld. Nogle måneder efter modtager han en bøde på bilen, og kontakter dem og hun lover igen og få styr på det, men kommer hele tiden med dårlige undskyldninger for hvorfor lånet ikke kan ændres til deres navne, da de ikke kan låne pengene til lånet. Registreringsattesten har han heller ikke skrevet under på så han skulle være fjernet fra den. 

Min kæreste har brug for at der skal være styr på det økonomiske og den her bil fylder meget hos ham. Med spørgsmål som hvis de nu ikke betaler så hænger han på den. 

Er der nogle herinde der ved om min kæreste kan forlange bilen solgt, når nu de ikke vil fjerne ham fra lånet og registreringsattesten?

Håber I måske kan hjælpe mig �� 

Han kan levere den tilbage til forhandleren. Bum

Anmeld

22. januar 2015

Janey

Profilbillede for Janey
2babygirls skriver:

Han kan levere den tilbage til forhandleren. Bum

Jeg kan se, at der heldigvis er kommet en god løsning på det hele, men til info for andre i lignende situationer, så er det ikke bare at levere bilen tilbage. For at man kan gennemtvinge dette, kræver det, at forhandleren har ejendomsforbehold i bilen og, at det er hos ham, man skylder for bilen, og at der ikke betales af på lånet, og det ser det jo ud til, at x-en i dette tilfælde gør. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.