Stedbarnsadoption ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.888 visninger
14 svar
1 synes godt om
12. januar 2015

Anonym trådstarter

Er der nogen der har prøvet eller oplevet processen i stedbarnsadoption? 

Vi sidder i en situation hvor min mand gerne vil adoptere min søn fra et tidligere forhold. Barnet er 5½ år, der har været INGEN kontakt mellem bio far og dreng i 13 måneder nu, og 1½ år før det var der overvåget samværsbesøg 4 gange, meget spredt. og før det var bio far meget uinterresseret. 

Mit tidligere forhold var voldigt, og jeg har ingen trang til at bio far skal være en del af min søns liv, derudover virker biofar ikke særlig interresseret... 

Min søn ved han eksistere men husker ham næsten ikke, vi har kontakt til et par af bio fars søskende med gode venskaber. Men han kalder min mand for far, og har gjort siden han var 2 ½ år.

Kan man bare sådan uden videre ansøge ... ?
Jeg har læst mig til kravene.. dem opfylder vi, og så vidt jeg kan læse mig til skal bio far selvfølgelig underskrive og fragive sig faderrollen. 

Men kan bio far nægte ? og hvad sker der hvis han gør ? 

Del meget gerne jeres erfaringer  

mvh NS

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. januar 2015

klmf

Forudsætningen må jo være, at den biologiske far vil afskrive enhver ret til barnet og det kan han selvfølgelig nægte. Ingen kan tvinge ham til at afgive den. Men hvis han er så uinteresseret så er der vel en chance for at han vil - så skal han jo heller ikke betale børnepenge til en dreng han ikke ser. Jeg ville kontakte statsamtet eller en sagfører og få klarhed over procedurerne.

Hvor er det dejligt din mand vil adoptere ham, håber for jer det går glat.

Anmeld

12. januar 2015

Anonym trådstarter

lotchen skriver:

Forudsætningen må jo være, at den biologiske far vil afskrive enhver ret til barnet og det kan han selvfølgelig nægte. Ingen kan tvinge ham til at afgive den. Men hvis han er så uinteresseret så er der vel en chance for at han vil - så skal han jo heller ikke betale børnepenge til en dreng han ikke ser. Jeg ville kontakte statsamtet eller en sagfører og få klarhed over procedurerne.

Hvor er det dejligt din mand vil adoptere ham, håber for jer det går glat.

tak for dit svar  

Jeg tror også vi må kontakte statsamtet. 

Da der var samvær var det en stor tung sky der hang over hovedet på mig, jeg kunne ikke forstå statsamet sagde han skulle have lov til at se min søn "sønnen har ret til at se sin far" ikke omvendt sagde de. 

Jeg var bange hver gang vi skulle derhjem. Da han meget ofte aflyste i sidste øjeblik.. havde vi en aftale om at han skrev en sms når samværet stadig skulle være, og hvis ikke jeg hørte fra ham skulle jeg bare tage det som en aflysning. (hver anden uge 2 timer med mig tilstede)

i løbet af ½ år var der 3 besøg. og nu, uden grund har jeg ikke hørt noget i 13 måneder. jeg var så lettet !! 

Nu er jeg nervøs for hvis vi bare sender sådan en adoptions ansøgning at det vil "provokere" ham til at ansøge om samvær igen. Jeg tror ikke på han ønsker at se min søn. Men at han godt kan lide at have den magt over mig. 

Anmeld

12. januar 2015

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

tak for dit svar  

Jeg tror også vi må kontakte statsamtet. 

Da der var samvær var det en stor tung sky der hang over hovedet på mig, jeg kunne ikke forstå statsamet sagde han skulle have lov til at se min søn "sønnen har ret til at se sin far" ikke omvendt sagde de. 

Jeg var bange hver gang vi skulle derhjem. Da han meget ofte aflyste i sidste øjeblik.. havde vi en aftale om at han skrev en sms når samværet stadig skulle være, og hvis ikke jeg hørte fra ham skulle jeg bare tage det som en aflysning. (hver anden uge 2 timer med mig tilstede)

i løbet af ½ år var der 3 besøg. og nu, uden grund har jeg ikke hørt noget i 13 måneder. jeg var så lettet !! 

Nu er jeg nervøs for hvis vi bare sender sådan en adoptions ansøgning at det vil "provokere" ham til at ansøge om samvær igen. Jeg tror ikke på han ønsker at se min søn. Men at han godt kan lide at have den magt over mig. 

Min veninde på 26 er lige blevet adopteret af sin stedfar. Det er rigtig svært hvis biofar ikke skriver under. Der er nogen betingelser såsom hvor mange år inden barnet har boet sammen med sin stedfar osv. Hendes storesøster har ikke boet særlig mange år med stedfar da hun flyttede hjemmefra og nu kan det blive problematisk for hende at få lov på trods af hun er en voksen kvinde. Min veninde fortalte at de spurgte hende om rigtig mange ting for at sikre sig at det ikke er noget hun er blevet påduttet af mor/stedfar.

Så tænker at chancen er meget lille når jeres dreng ikke er så gammel. Jeg tror det vil kræve at biofar også skriver under. 

Hvis det kan provokere biofar ville jeg hvis jeg var dig, vente til mit barn er så stort at han selv kan fortælle hvad han ønsker. 

Og et eller andet sted synes jeg det er fint at det skal være op til barnet, for hvem ved hvad jeres barn synes om det når han bliver ældre. 

Anmeld

12. januar 2015

Hertz

Anonym skriver:

Vi sidder i en situation hvor min mand gerne vil adoptere min søn fra et tidligere forhold. Barnet er 5½ år, der har været INGEN kontakt mellem bio far og dreng i 13 måneder nu, og 1½ år før det var der overvåget samværsbesøg 4 gange, meget spredt. og før det var bio far meget uinterresseret. 

Mit tidligere forhold var voldigt, og jeg har ingen trang til at bio far skal være en del af min søns liv, derudover virker biofar ikke særlig interresseret... 

Min søn ved han eksistere men husker ham næsten ikke, vi har kontakt til et par af bio fars søskende med gode venskaber. Men han kalder min mand for far, og har gjort siden han var 2 ½ år.

Jeg har læst mig til kravene.. dem opfylder vi, og så vidt jeg kan læse mig til skal bio far selvfølgelig underskrive og fragive sig faderrollen. 

mvh NS

Vi står selv i samme situation, dog har jeg den fulde forældremyndighed over min datter. Ved fælles forældremyndighed skal bio skrive under ellers kan det ikk lade sig gøre hvorimod at hvis man har den fulde forældremyndighed kan bio komme med en protest imod det og her er det så starsforvaltningen der går ind og vurdere hva der er bedst for barnet. 

Anmeld

12. januar 2015

migxher

Hertz skriver:

Vi står selv i samme situation, dog har jeg den fulde forældremyndighed over min datter. Ved fælles forældremyndighed skal bio skrive under ellers kan det ikk lade sig gøre hvorimod at hvis man har den fulde forældremyndighed kan bio komme med en protest imod det og her er det så starsforvaltningen der går ind og vurdere hva der er bedst for barnet. 

Protesterer biofar vil han højst sansynlig få sin vilje medmindre kontakten til barnet har været afbrudt mere end 8 år, og det er jo ikke tilfældet her da barnet kun er 5 år.

Anmeld

12. januar 2015

Hertz

migxher skriver:

Protesterer biofar vil han højst sansynlig få sin vilje medmindre kontakten til barnet har været afbrudt mere end 8 år, og det er jo ikke tilfældet her da barnet kun er 5 år.

Eller hvis barnet aldrig har kendt bio eller har noget forhold til bio. Vi håber at få det godkendt da min datter aldrig har kendt bio og at han fra starsfirvaltningens side er blevet erklæret uegnet som far og derfor aldrig må opsøge os.

Anmeld

12. januar 2015

Hønsemor

Anonym skriver:

mvh NS

Jeg er adopteret af min "far", det blev jeg i sin tid da der var gået 8 år uden nogle former for kontakt til min bio far.

Den gang hed det sig at når der var gået 8 år, så kunne min bio far godt lade være med at underskrive papirene på adoption, men den ville blive gennemtvunget alligevel. 

Man kan sagtens søge om det før, men så kan faderen nægte og evt. vælge at opsøge kontakt, og så skal I yderligere vente før en adoption vil kunne gå igennem

Anmeld

13. januar 2015

Anonym trådstarter

Hertz skriver:

Jeg har også den fulde forældremyndighed..

Anmeld

13. januar 2015

Anonym trådstarter

Sådan som det står lige nu ... tror jeg vi venter lidt... Men tak for alle jeres erfaringer  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.